Gå til innhold

Boksing med manualer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trener stort sett hele overkroppen- skuldre/ rygg/ armer. Men tror kanskje du bør satse på å bokse uten manualer. Og heller trene styrke på andre, mer kontrollerte måter.

 

Denne "øvelsen" presser nok rygg, og overkroppen generelt for mye ved tunge vekter- vil nok bli en del "kasting" av armene og bruk av momentum som igjen gir dårlig trening og stress/ slitasje. Ved evt. bruk av så lite vekt at du unngår dette vil det nok gi (for) lite/ ingen effekt.

 

 

Edit: leif

Endret av TheInfamous
Lenke til kommentar

Dette er en svärt god övelse for å öke slagkraft og hurtighet. Husk å slå riktig, ikke kast armen, men send slaget hardt fra skuldra og dra arma godt tilbake på samme måte. Begynn med 1-2kg manualer og sats på å öke hurtigheten istedet for tyngde.

 

Ikke kast ifra albuen, tenk at arma er fast og skuldra og kroppen sender slaget.

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kan anbefales å bruke en strikk/resistance band istedet. Du holder i hver ende og har midten bak nakken, så er det bare å slå. Kan også tilpasse styrkegraden ved å holde lenger inne på båndet/strikken. Med bruk av dette vil du slippe eventuelle belastningsskader som følge av hyperextensions som fort kan skje når du slår så eksplosivt som mulig med litt tunge manualer. I tillegg vil den hjelpe deg til å få hånda tilbake i utgangsposisjon så fort som mulig, og til å holde guarden oppe. Å få hånda tilbake etter et slag og beskytte hodet sitt er noe av det viktigste i boksing, så da er det utmerket med et treningsverktøy som hjelper deg å huske det.

Lenke til kommentar

Burde gå greit da vil jeg tro. Bare pass på riktig teknikk på slag, og ikke la slagene falle når du trekker hånda tilbake etter utført slag. Har ihvertfall lett for å gjøre det selv når jeg bruker ekstra vekt, spesielt når jeg blir liten. (Det har riktignok lite med belastningsskader å gjøre, bare rent bokseteknisk og for å forhindre dårlige uvaner)

Endret av PureChaos
Lenke til kommentar

Selve ideen med vekt på hånda når du trener boksing er en god ide. Har gjort det flere ganger selv, med gode resultater.

 

Vil dog ikke anbefale å bruke manualer, da det virker ganske klossete. Personlig bruker jeg små vekter som jeg rett og slett binder på håndleddene (1.25 kg stk) mens jeg skyggebokser. Har ikke prøvd Sebbe sin metode, men det virker ogs som en lur løsning.

 

Tips: Om du har håndleddsvekter, prøv å gå med dem på deg hele dagen, flere dager i strekk. Da jeg gjorde dette opplevde jeg en dramatisk økning i kondisjon og hastighet.

 

Lykke til :)

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...