Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leier ut sokkeleilighet, er fremleie oppsigelsesgrunn?


MirusMentis

Anbefalte innlegg

Har noen leieboere, der leietager nå har flyttet ut, og henne sønn har flyttet inn.

I følge avtalen vår er dette ikke lov, er dette oppsigelsesgrunnlag? Eller er det lov å låne ut leilighet til familie?

 

Sønnen har annen lønningsdato (les: har ikke penger ved forfall på leien) og de har spurt om å flytte dato for betaling.

 

Hun sier dette er midlertidig til han får seg et annet sted å bo.

 

Det jeg vet er at dette vil drøye ut da han ikke har økonomi til å spare opp depositum for å få seg en egen leilighet. Jeg har også vært i kontakt med noen av hans bekjente og har derfra fått høre at han ikke har noen planer om å flytte ut med det første.

 

For å gjøre en lang historie kort, hennes sønn er ikke en ønsket leietager av meg, det går på manglende betalingsevne, ordenssans, etc.

 

§ 9-9. Utleierens hevingsrett

 

Utleieren kan heve leieavtalen på grunn av vesentlig mislighold fra leierens side. Vesentlig mislighold foreligger dersom:

 

c) leieren uten å ha rett til det helt eller delvis overlater bruken av husrommet til andre og tross skriftlig advarsel fra utleieren ikke bringer forholdet til opphør,

 

Her står det at jeg skal sende en skriftlig advarsel først, hvor lang tidsfrist er det normalt å gi på å inrette seg etter en slik advarsel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

§ 7-1. Opptak i husstand

 

Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det

 

 

Lovem regulerer vel ikke om den opprinnelige leietaker selv må oppholde seg der?

Lenke til kommentar
§ 7-1. Opptak i husstand

 

Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det

 

 

Lovem regulerer vel ikke om den opprinnelige leietaker selv må oppholde seg der?

 

Ta opp ja, men hun kan vel ikke overdra leieforholdet til sønnen sin uten å nevne noe for meg.

Lenke til kommentar

Lurer litt på ordlyden av loven der.

"Ta opp i husstanden", det betyr vel at leietaker A må forsatt bu/ stå som leietaker for at leietaker B skal kunne flytte inn.

 

Her virker det meir som ei direkte overføring av leiekontrakt frå A til B.

Leietaker A flytter ut og overfører leiekontrakt til B, som tilfeldigvis er sønnen, vil lovverket gjelde i dette tilfellet då.

Endret av Jankee
Lenke til kommentar
§ 7-1. Opptak i husstand

 

Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det

 

 

Lovem regulerer vel ikke om den opprinnelige leietaker selv må oppholde seg der?

 

Jeg klarer ikke å se hvorfor du kuttet ut de paragrafer fra samme kapittel som har relevans for trådstarter:

 

§ 7-2. Den alminnelige regelen om framleie

Leieren har ikke adgang til å framleie eller på annen måte overlate sin bruksrett til andre uten samtykke fra utleieren, med mindre annet følger av avtale eller lovbestemmelse.

 

§ 7-3. Framleie av del av bolig

Leier av bolig som selv skal bo i boligen, kan framleie en del av boligen med godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom framleierens forhold gir saklig grunn til det.

 

§ 7-4. Framleie av bolig ved midlertidig fravær

Leier av bolig kan framleie med godkjenning fra utleieren i inntil to år ved midlertidig fravær på grunn av arbeid, utdanning, militærtjeneste, sykdom eller andre tungtveiende grunner. Godkjenning kan bare nektes dersom framleierens forhold gir saklig grunn til det.

 

§ 7-5. Framleie ved tidsbestemte leieavtaler

Er leieavtalen inngått for en bestemt tid, kan leieren framleie for resten av leietiden med godkjenning fra utleieren. Blir godkjenning nektet uten at framleierens forhold gir saklig grunn til det, kan leieren si opp med varsel som nevnt i § 9-6.

 

Kapittel 7

Endret av konungr
Lenke til kommentar
Resten av kapittelet inholdt som du viser til, fremleie. Hvis punktet om "opptak" er reelt, er jo ikke fremleie tema.

 

Hvis mor flytter ut og sønn flytter inn er det ikke opptak i husstand, men fremleie. Det står at sønnen skal betale husleien til utleier. Ved opptak i husstand er det samme person som er leietaker hele tiden.

Lenke til kommentar

De flyttet vel ut/inn ca samtidig. Har ikke daglig kontakt med dem.

 

Uansett sendte henne i går skriftlig advarsel om at heving av avtale. Fant ut at en jeg gikk på u.skoe med er jurist student så han skrev et lite brev basert på de paragrafer som er nevnt over her. Da fikk de en uke på seg til å "bringe forholdet til opphør"

 

Gikk ikke lenge før hun ringte meg å lurte på hva i alle dager jeg drev med. Så forklarte jeg det som det var. Og da endte det opp med at hun flytter tilbake, i tilegg til at sønnen blir boende.. Da går det jo under opptak av familie og er fullt lovlig.

-jippi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...