Gå til innhold

Er det trolling å poste i en TV tråd om et program du ikke liker?


Anbefalte innlegg

Vel, er det? Dette påstår nemlig en brukermoderator ovenfor meg, i fullt alvor. Videre ble jeg kalt idiot og det som verre er gjentatte ganger uten at jeg reagerte med samme mynt, men valgte istedet et par snedige og spøkefulle kommentarer. Dette var visst også trolling.

 

At en diskusjon.no moderator f.eks har postet en hel tråd på TV-forumet som gjør narr av et annet program er visst ok, men å spørre hvorfor folk ser på et program man mener er håpløst, og å peke nese til folk som kaller en for en masse ukvemsord, det er visst trolling...

 

Og, ja, jeg har et problem med autoritet, særlig når noen prøver å fortelle meg hva jeg kan og ikke kan like.

 

Nei, kast meg heller ut hvis lista for ytringsfrihet ligger der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånt er vanskelig å si uten å ha sett de angjeldende postene. Men du peker på et generelt dillemma: Er dette et diskusjonsforum eller et supportforum? Navnet (diskusjon.no) antyder det første, men historisk har forumet vært mer av et supportforum (for hardware, spill, etc) og retningslinjene og netiketten bærer fortsatt preg av dette.

 

Dermed blir svaret litt avhengig av kategori: Du vil antagelig ikke bli moderert i Politikk og Samfunn for å si at kommunisme stinker, fordi formålet er meningsutveksling, men du vil kanskje bli moderert i spillkategorien for å poste at Xbox eller Playstation gjør det, fordi formålet med tråden er support.

 

Når retningslinjenes #2 sier "Du får lov å mene hva du vil om en sak, men dersom dine meninger er svært kontroversielle bør du holde dem for deg selv for ikke å skape krangel", er det opplagt for å hindre at supporttråder utvikler seg til stillingskrig mellom fanboys. I samfunnsdiskusjoner er den samme regelen opplagt uheldig, og har derfor som hovedregel ikke være praktisert. (Unntak finnes. Og mange brukere har faktisk ønsket at andre brukere skulle modereres på det grunnlag.)

 

Så er motivet for en slik post selvsagt relevant for vurderingen: Poster man for å få diskusjon rundt programmet/spillet/partiet, eller poster man for å lage bråk? Det er en flytende grense, og ikke alltid like lett å avgjøre. Spesielt siden grensen altså er relativ og avhengig av både kategori og trådens emne. Er emnet "En diskusjon rundt "Brothers & Sisters"", bør (saklig) kritikk av serien være tillatt (etter mitt syn), er det "Hvilke filmer og serier har Sally Field spilt i før", så er det antagelig off topic å si "Jeg liker henne ikke".

 

Bare noen betraktninger dette, ikke et svar på spørsmålet.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...