Gå til innhold

Skjerm som kan tiltes 90 grader


eSik

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg driver for tiden med forberedende til doktorgradsavhandling, noe som medfører for jævli mye lesing av .pdf dokumenter. Siden jeg nå bare har en 13.3" laptop, tenkte jeg å anskaffe meg en ekstern skjerm, gjerne 22" eller 24", men jeg har sett at mange av disse kan tiltes 90 grader så de ser ut som et A4-ark omtrent.

 

Finnes det noen slike skjermer til en rimelig penge som kan anbefales? Har egentlig ikke lyst til å bruke mer enn 2-3000 kr. Laptopen min har HDMI og vanlig skjermutgang, men ikke noe DVI (det går vel kanskje an å få HDMI til DVI adapter?).

 

Håper noen kan hjelpe meg. Hilsen en tidligere datanerd som ikke klarer å følge med lenger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener skjerm som kan tiltes til siden ja, slik at høyden er den lengste siden. Slik:

 

|-----|

| |

| |

| |

| |

|-----|

|

|

---

 

Ok, ASCII-art fucked up. Men poenget mitt var at den skal vris 90 grader slik at det ser ut som et "upright" A4-ark. Da blir det myyye større leseareal på skjermen, siden majoriteten (99.99%?) av artikler er i dette formatet.

Lenke til kommentar

Om du kjøper 24" skjerm, vil du kunne ha 2xa4 ark oppe likt i 1:1 i skala (side ved side med f.eks gridview). Så hvorfor du skal ha mulighet for å tilte er litt underlig, dvs, jeg tror jeg ser hva du tenker på, men jeg sitter på 2x24" selv, og har prøvd det med å tilte for å lese, og det er ikke spesielt behagelig.

 

Mulig det bare er meg, men jeg føler i alle fall at du må bevege hodet alt for mye om du skal lese noe fra topp til bunn på en tiltet 24" skjerm.

Blir som å sitte å lese en bok med A3 sider, greit du slipper å bla ofte (evt scrolle) men jeg likte det ikke.

Lenke til kommentar

lain, du har faktisk et meget godt poeng. Antar grunnen til at jeg sitter slik på fakultetet er at skjermene er 19".

 

vil 1:1 fungere greit på en 22" skjerm også? Jeg vil helst bruke så lite penger som overhodet mulig, da jeg dessverre er veldig strapped for cash og uansett vil flytte om ett år (og dermed gi bort skjermen). Tips til skjerm mottas med takk :)

Lenke til kommentar

På en 22" skjerm vil bildet bli litt lavere og litt smalere, men ikke så enormt mye.

Jeg tror i utgangspunktet det går greit, men problemet er gjerne at du må opp i pris for å få 1920x1200 i oppløsning, noe jeg på det sterkeste anbefaler.

 

Tror ikke det er så mye du har å tjene på det egentlig, kan like gjerne gå for en 24" som denne http://www.mpx.no/aspx/loginVnet.aspx?Retu...&plid=95430

 

Den kommer også med "VESA wall mounting 100 x 100 mm" så du kan enkelt få kjøpt f.eks vegg oppheng til den om du ønsker dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...