Gå til innhold

VGS? Linje? Krav?


Anbefalte innlegg

Hei, Skal på VGS om 2(1) år, snart 9'ende. blir strax 14..

 

Jeg interreserer meg _veldig_ for pc ( legg merke til veldig ), Spilling (Kanskje 40 timer på 2 uker , Snitt fra steam ). PHP, CSS, HTML, Javascript, (web)Design, Modelering, Linux servere, Windows + Mange adobe produkter, er en del av hva jeg kan.

 

men, Jeg vil tenke på det allerede :) Hvilken linje passer for meg? Media og Kommunikasjon? Om jeg må flytte gjør ikke så mye.. Flytter gjerne.. ( Byen jeg bor i :thumbdown: ) - Dvs. Utenfor Oslo/Akershus -området.

 

Jeg har en server hjemme, som har bare en clean installasjon av XAMPP, Ikke mye å skryte av.. WinXP server.

 

Ikke kom med at det er tidlig å tenke på,

 

Hvilken linje burde jeg satse på ? Og hva har karakterkravene vært de siste årene?

 

Takk! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

på høyskole vil karakterkrav ligge på rundt 4,4... og rundt 5 om du skal ta ingeniør... men så er det ikke så alt for mange datalinjer heller...

 

noen datalinjer krever matte 1r og mulig fysikk/kjemi for å komme inn...

 

forslag til skoler er jo da ntnu, nith, hio, hig, hihm...

 

greieste er oftest å ta vanlig allmenn fag... slik at du lettere kan få med deg eventuelt matte og slikt da istedenfor på forkurs og slikt...

 

men kan jo også ta hva som helst førsteåret, for så å ta ikt.. eller bare kjøre ut og og så begynne med data studie

 

selv går jeg på nith

Lenke til kommentar
Rent helvete styrer jeg unna.. Er egentlig dritt lei skolen, så vil helst begynne på en datalinje.. eller sportslinje!

Mener selv jeg gjør det over snittet i matte ( 160 % på min skole , Snitt er 100 % )

 

Hvis du skal komme noen vei med data så bør du ta studiespesialisering for så å gå videre på en god høyskole eller universitet. Det meste du lærer på "datalinjer" er ikke stort mer enn det du lærer om du tar informasjonsteknologi som er et programfag ved en del studiespesialiserende skoler. Det man lærer om datamaskiner på vgs er grusomt grunnleggende og ikke noe å satse på, det er på høyskoler det begynner å bli spennende.

Lenke til kommentar
Vil anbefale deg å gå vanlig studiespesialisering, selv om det er et rent helvete :tease: Har ganske like yrkesplaner selv og går i dag på vg2.

For noko tull. Studiespesialisering er absolutt ikkje reint helvette. Eg personleg har kost meg gjennom 3 kjekke år på vanleg allmenn på vidaregåande. Eg gjekk ut med rundt 5 i snitt, og tar no høgare utdanning innan data. Eg hadde absolutt tid til sosialisering, festing, kjærast og russetid, i tillegg til utdanninga.

 

Har du feil innstilling, blir ting tungt ja.

Endret av aspic
Lenke til kommentar

Hva er det du vil bli da? Ser ut som du liker godt både server og programering. Dette blir da helt forskjellige linjer etter min mening. Vist du vil lære mye om server anbefaler jeg å ta elektro, så videre på data og elektronikk der og og får lært endel programmering/basis kunnskap om elektronikk. IKT er og en linje som har server, men mer programmering/ operativsystem.

 

Vist du velger allmenn får du vell bare IT-fag som er hjemmeside/flash programering for det meste? Får ikke like mye kunnskap som du får på en data relatert linje. Fagbrev er også noe som er greit å ha med seg. Går lett an å ta forkurs ingeniør etter du er ferdig med IKT/data og elektronikk så får du spesiell studiekompetanse og kan søke deg rett inn på ingeiør skolen. Forkurs er da på 1 år med bare allmenn fag( blir meget hardt vist du ikke er innstilt på å greie det)

Lenke til kommentar
Vil anbefale deg å gå vanlig studiespesialisering, selv om det er et rent helvete :tease: Har ganske like yrkesplaner selv og går i dag på vg2.

For noko tull. Studiespesialisering er absolutt ikkje reint helvette. Eg personleg har kost meg gjennom 3 kjekke år på vanleg allmenn på vidaregåande. Eg gjekk ut med rundt 5 i snitt, og tar no høgare utdanning innan data. Eg hadde absolutt tid til sosialisering, festing, kjærast og russetid, i tillegg til utdanninga.

 

Har du feil innstilling, blir ting tungt ja.

 

Har 5 i snitt selv, men studiespesialisering er fylt med totalt meningsløse fag som fåtallet noen gang kommer til å få bruk for, noe som kan være demotiverende for en som er såpass målrettet som TS.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg gikk VK1 IKT driftsfag og 2 år som lærling. Etter det gikk det 4 år før jeg fikk meg IT jobb. Og den jobben fikk jeg på grunn av gode skussmål og attester fra alle "jalla-jobbene" jeg hadde hatt i mellomtiden. Dette inkluderer da: markedsundersøker pr telefon, førstegangstjeneste i militæret, assistent i kornsilo, renholder på ett bakeri. Jeg tok det jeg kunne få av jobber og gjorde mitt beste. Alle lederene jeg har hatt har vært veldig fornøyd med meg og gitt meg god attest.

 

Når jeg fikk jobb i IT bransjen startet jeg på bunnen i en stor IT leverandør i Norge. Etter at jeg begynte har jeg fått sinnsykt mye erfaring og har steget i både lønn og fått større ansvarsområde flere ganger. Jeg har nå jobbet i det firmaet i 4 år og jobber som saksbehandler på drift samt at jeg er driftsansvarlig for 6 kunder. Jeg tror at hvis du kommer deg inn i IT bransjen og gjør en bra jobb, og forstår det du driver med så kan du utvikle deg videre derfra.

 

Jeg tror likevel ikke at det er mulig å utvikle seg i like stor grad hvis man jobber i ett ikke-IT relatert firma som har en IT avdeling, enn hvis man jobber i et IT firma som leverer IT tjenester til eksterne kunder.

Endret av trusefar
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hei, Skal på VGS om 2(1) år, snart 9'ende. blir strax 14..

 

Hvilken linje burde jeg satse på ? Og hva har karakterkravene vært de siste årene?

 

Hei, har du kikket på IKT-servicefag? Da har du mulighet til å gå to år som lærling etter to år på videregående skole. Det gir også mulighet for å fortsette på høgskole og universitet med et ekstra år med studiekompetanse etter lærlingtiden.

 

Jeg har jobbet med lærlinger i bedrift i mange år og tror dette er en meget verdifull utdanning. De to årene i bedrift er minst like mye "læring" som "arbeid", og hvis du har interesse av å lære deg mer om data kan du få veldig mye igjen for disse årene. Dessuten vil du få en veldig god plattform for videre studier for praktisk erfaring fra arbeidslivet er meget nyttig hvis du skal studere videre på høgskole eller universitet.

 

Hvis du vil vite mer om IKT-servicefaget finner du noen nyttige lenker her:

Om IKT-servicefag og lærlingtid (Teknofil.no)

Læreplaner i IKT-servicefag (Udir.no)

Generell info om IKT-servicefag (Vilbli.no)

Lenke til kommentar

Hører gjerne mer om hvorfor du mener "yrkesfag er sløvt". Uten argumentasjon blir ikke påstandene dine mye verdt.

 

Jeg har mye godt å si om høgskole-utdanning slik som ingeniør, sivilingeniør som jeg selv er utdannet og ser absolutt verdien av en bachelor-grad i IT også. I praksis skal det likevel ganske mye til før jeg vurderer en nyutdannet jobbsøker med bachelor-grad fremfor en person som har vært lærling i bedriften i to år.

 

Min erfaring er at man lærer utrolig mye om arbeidsliv og IT som lærling og at dette veier opp for en del av teorien man leser seg til på høyere nivå. Likevel, den ultimate veien til en bachelorgrad mener jeg er 2 år IT-lærling, studiekompetanse og deretter bachelorgrad. Dette løpet tar et par år ekstra, men samtidig har man to år praksis før man begynner på bachelorgraden. Praksis fra arbeidslivet gir mange knagger å henge IT-teorien på som ellers er vanskelig å få.

Lenke til kommentar

Det er _stor_ forskjell på hva man kan gjøre ut av lærlingtiden.

 

Det hjelper ingenting å være tiltaksløs med en høyere utdanning fremfor tiltaksløs lærling. Hvis man velger å gjøre en innsats som lærling får man utrolig mye igjen for dette både i arbeidslivet senere og ved videre studier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...