Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Drikker bilen min unormalt mye motorolje?


Windoge

Anbefalte innlegg

Når jeg fyller motoren med olje går det ca 3-5 måneder før motoren er helt tom. I starten peilet jeg ikke olje så ofte, men hørte på motorlyden at noe var galt. Det vil si at dersom jeg fyller olje opp til riktig nivå, så tømmes altså hele peilepinnen på 3-5 måneder.

 

Det er snakk om en 1996 KIA modell. Hvor normalt er dette?

 

Edit: bilen har snart gått 180.000, og jeg kjører relativt mye. Rundt overkant av én time per dag.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg hadde bilen på EU-kontroll i sommer sa NAF at bilen hadde oljelekasje, og at den derfor ikke ble godkjent. Jeg fikk en kamerat av meg til å se på problemet, og fant ut at lekasjen kom av et løst oljefilter. Bilen ble godkjent, men ser ikke ut som bilen bruker mindre olje av den grunn. Ingen spesielle tegn til svetting og mye eksos, nei.

Lenke til kommentar

kan trøste deg med det at jeg fyller ca 1-2 liter vær 3 uke. men så er min noe mer slitt en din bil da.

Men man må allikevel regne med at den skal bruke litt, men etter du har kjørt litt så kan du jo ta en titt, som bør det mest sannsyneligvis ha lekket\sprutet litt på noen slanger o.l viss du ikke er 110% sikker på at det ikke er noe lekkasje da.

Lenke til kommentar

Det er klart at motoren kan ha tatt skade (siden du sier at du hørte det på motorlyden) etter å ha hatt lavt oljenivå pga. lekkasjen, som fører til forbrenning av oljen.

Fikk du ikke varsellys for oljetrykk?

Hvor mye olje fylte du på første gangen etter lekkasjen?

 

Du kan jo prøve å ta en kompresjonstest på den, men uansett er det vel ikke noen grunn til å gjøre noe med motoren før den eventuelt takker for seg. Noen liter motorolje er billigere enn full motoroverhaling.

Endret av Patz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...