Gå til innhold

Tidsutløser med autofokus


Anbefalte innlegg

Hvilke (om noen) speilreflekskameraer kan gjøre en autofokus rett før et tidsutløst bilde tas?

 

F.eks. med ti sekunders forsinkelse: Utløserknapp trykkes -> vente ti sekunder -> autofokus utføres -> bilde tas

 

På kameraet mitt kan jeg kun gjøre autofokus før nedtellingen starter, noe som er upraktisk ved f.eks. selvportrett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hum,

 

var i grunn et godt spørsmål som jeg ikke helt vet svaret på.

Dog har jeg noen alternativer som du kan vurdere.

 

I mitt Pentax kamera kan jeg velge at det skal være autofokus ved bruk at (IR) fjernkontroll.

Kameraet fokuserer da før bildet blir tatt.

 

Ved bruk av snorutløser er mulighet for autofokus før bildet blir tatt.

 

Begge disse enhetene er billige. Det finnes nok også "eksterne" timer-kretser, som tilsluttes via snorutløserkontakten, som også har mulighet for autofokus først.

 

Hvordan dette er for andre merker er jeg ikke sikker på, det får andre svare for. Men jeg regner ikke med at det skulle være så alt for store forskjeller ...

 

MERK: Jeg snakker ut i fra mine erfaringer med Pentax K10D. Det er ingen garanti for at denne funksjonen (opsjonen - faktisk, siden det er en 'custom setting') er på andre modeller.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Kan ihvertfall bekrefte at på både Nikon D40 og D90 (og sikkert alle andre DXXX) så fokuseres det rett før bilde tas, ikke når du starter intervallet.

 

Hadde aldri tenkt på problemet før du nevner dette. Nikon D80 som jeg bruker har jeg tatt endel selvportretter, familiebilder med undertegnede inkluderende er med på etc. å aldri tenkt på at AF er av eller på... Den er PÅ for å si det slik å bildene ble helt som tatt på vanlig måte, så uten å bli skutt, AF fungerer også på tidsutløser (på sikkert de fleste skikkelige kameraer = Nikon ;) )

 

/L

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...