Gå til innhold

Hva er/gjør peltier?


Leo_

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat byttet hovedkort, ram, og CPU på min første hjemmebygde PC. Lurer på hva denne peltier gjør, så på bildet at det kom to ledninger ut. Ble litt nysgjerrig, så jeg håper noen gidder å opplyse en fersk "hjemme-snekkrer".

 

_________________

Aopen HQ45 (midi)

Aopen AK77ProA

XP 1800

CoolerMaster (1,4GHz/XP1,6GHz)

Apacer DDR 256Mb

Samsung 60Gb

Samsung RW

MSI GF2MX 64

 

[ Denne Melding var redigert av: [email protected] på 2002-01-20 04:43 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et peltier benytter seg av en effekt mellom to metallplater. Det er bevist at ved to foskjellige metallplater som sitter intill hverandre og den ene platen kjøles ned og den andre varmes opp så får man spenning.

 

Det er dette prinsippet man bruker bare man har snudd hele greia.

 

En stund siden jeg leste om det. Bare rett på meg hvis jeg husker feil

Lenke til kommentar

Et peltier element, benytter seg av peltier-effekten, som ble oppdaget av den franske fysikeren Peltier.

 

Effekten går ut på at når likestrøm sendes gjennom to ledere av ulikt materiale, vil temperturen i kontaktstedet øke, eller minke når strømmen går den motsatte veien.

Effekten skyldes at ladningsbærerne som går gjennom kontaktflaten, passerer et potensialsprang, og som følge av dette mottar eller avgir energi...

Lenke til kommentar

Poenget mitt var å fortelle en som ikke viste hva det var, på en ganske enkel måte hva det var. Alt en trenger å vite er at det er ei metallplate som går på strøm og leder varme bort fra den ene siden, og til den andre. Hvor høy effekt peltier-elementet skal være på er avhengig av hvor varm prosessoren blir.

 

Håper at det blir laget en FAQ på ok.no for nye folk!

 

[ Denne Melding var redigert av: Corleone på 2002-01-20 21:02 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-20 13:13, Strips skrev:

Et peltier benytter seg av en effekt mellom to metallplater. Det er bevist at ved to foskjellige metallplater som sitter intill hverandre og den ene platen kjøles ned og den andre varmes opp så får man spenning.


Det er dette prinsippet man bruker bare man har snudd hele greia.


En stund siden jeg leste om det. Bare rett på meg hvis jeg husker feil





 

Dette er riktig.

 

Jeg jobber med flyelektronikk, og der bruker vi to metalltyper til å måle flyets eksostemperatur

(Thermocouple)

Disse materialene blir varme, og avgir da en spenning som vi måler, og viser på en indikator i cockpit.

Fordelen med dette systemet er at det er "self-contained" altså ikke avhengig av noen ekstern strømforsyning.

 

Hvorvidt det er denne effekten som reverseres, og brukes i peltier-elementer aner jeg ikke

Lenke til kommentar

Remi:

 

Et Peltier element er som det er sagt en dings som blir kald på ene siden og varm på den andre. Du setter den mellom prosessoren og viften/vannblokken med den kalde siden ned (d'oh).

 

Dette er bare relevant om du skal drive tung overklokking, ettersom du får mye problemer med frost og kondens og må isolere oppe, nede, over og under for å få det noenlunde trygt. Du *bør* bruke vannkjøling sammen med peltier, avhengig av watt'en på elementet. Hvis du bruker et lite element, kan du bruke viftekjøling, men en AMD-prosessor på den størrelsen avgir så mye varme at du bør over 100 watt på elementet før du får noe stor effekt, og da bør du vannkjøle.

 

Kort sagt, hvis du ikke vet hva du holder på med når det gjelder vannkjøling og peltier-elementer, bør du enten ha stor lommebok for å kjøpe nye deler eller ta den smarte løsningen, som du gjør, og spørre her. :wink:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-21 10:07, Journeyer skrev:

Det er ikke metallplater, platene er keramiske...



 

Billige peltier elementer er bygget opp slik:

 

==================== Keramikk

------------------------- kobber + tilkopling

P N P N P N P N P N P N P N P Bismuth tellurid

------------------------- Kobber - Tilkopling

==================== Kermaikk

 

Som du ser, keramikkplatene er der har overhodet ikkenoe med peltier effekten ågjøre, de fungerer som en termisk leder mellom de to metallene..

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Hondaen på 2002-01-22 23:58 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...