Gå til innhold

[Løst]Kjøler til E8400 i et Antec900


Snowbear

Anbefalte innlegg

For en uke satte jeg sammen maskinen min. Hovedinnmaten er

Asus p5q Pro, E8400 og Antec 900.

Er veldig positivt overrasket over den lave støyen fra alle viftene foruten stock-kjøleren fra Intel (som kun har oppnådd mørke tanker hos de fleste anmeldere på nettet). Derfor ønsker jeg en ny og bedre kjøler.

Er det noen gode kjøleløsninger som passer til HK'et mitt og samtidig får plass i kabinettet?

 

Har sett gjennom noen tråder, men mange av disse kjølerene ser horribelt store ut, som f.eks Noctua NH-U12P. Denne så flott ut, men det virker som den er altfor stor til å få plass i kabinettet.

 

Edit: HK'et har noen klips for å feste stock-kjøleren. Får jeg med alt jeg trenger når jeg kjøper en kjøler+pasta?

Endret av Snowbear
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mange her inne med Antec 900 som bruker den kjøleren.

Tipper de kommer innom her og reklamerer snart.

 

Kjølerene har med bakplate, ofte til flere sockets.

Men du må ut med hovedkortet, noe du ikke må på for eks Intel stock kjøler.

Endret av War
Lenke til kommentar

Hadde du gått for E8500 CPU hadde ikke stock vifta lagd støy, kan hende fordi jeg sitter med brukbar lyd ifra spill da men.

Jeg syns ikke den lager støy ihvertfall, skal sies jeg ikke har hørt stock vifte til E8400, men nok om det, var masse offtopic dette nå.

 

Men jeg har også lurt på det samme, men du over her sa vel ring leverandør eller forhandler noe jeg ikke har fått gjort enda.

Men pasta er nok med sammen med kjølern ja, men de fleste sier vel at du skal kjøpe noe artic silver pasta ved siden av.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Venter i spennig på reklame for brukbare kjølere.

 

Har jeg fått i hovedkortet én gang, kan jeg altids ta det på nytt. Vet ikke på E8500, men trodde det var stort sett standard vifter på hele serien. Jeg kan alltids sette ned hastigheten ved hjelp av Asus sin programvare, men det er bedre med litt støy og beholde en noelunde "kald" CPU.

 

Angående pasta så har jeg tenkt å kjøpe en med noe sølv og gode ledeegenskaper. Ikke noe vits å spare på 30 kroner når man først kjøper vifte til 500, og har ny PC på toppen. den lille prisforskjellen blir lite merkbar på sluttsummen.

Lenke til kommentar

Er ikke vanskelig å finne gode kjølere til LGA775.

 

Thermalright Ultra Extreme er bra, men du må handle separat vifte.

 

Zalman CNPS9700 er og et bra alternativ.

Scythe ninja, Noctua kjøleren du nevner, de er alle gode.

 

foreslår du leser litt rundt her:

 

https://prisguiden.no/vis_kategori.php?c...ering=min_price

 

Best om du går for de til mellom 3- og 5 hundre kroner

Lenke til kommentar

Xigmatek HDT-S1283 eller TRUE er de eneste alternativene jeg ville vurdert, da med Scythe S-FLEX 1200rpm eller Nexus 1000rpm 120mm vifte.

 

Noctuaen er (imho) for dyr i forhold til ytelse, selv om den i utgangspunktet yter bra.

Zalman har falt av lasset forlengst, kjølerne deres henger overhodet ikke med lenger, om du vil ha akseptable temperaturer med disse kjølerne må du også finne deg i høyt støynivå. Frarådes på det sterkeste.

 

Alle ovennevnte kjølere passer i Antec 900.

 

Edit: Jeg har nå linket litt, for klarhetens skyld...

Endret av Wibla
Lenke til kommentar

Har foressten Kjøp DENNE Med en SLIK vifte forslaget i min ic7 940 pc og klokket til 4.0 med HT på ser jeg ikke over 60C load.

Nå bruker jeg 2 vifter, en på hver side og sinnsyk gjennomlufting i selve kabinettet.

 

 

 

Hadde problemer med temp og den kjøleren før, men det viste seg å være varmesprederen på cpu.

Endret av War
Lenke til kommentar

Bare for å gå hakket offopic her siden folket har linka til haugevis med gode kjølere.

 

Trådstarter: Mye mulig alle stock viftene er like, men jeg kan ikke skjønner hva du mener med støy eller jeg som er døv kansje, kansje det er for mye lyd i spillene jeg spiller.

Men jeg ligger nå på 30 grader idle og sånn 45-50 i load noe jeg vil påstå er greit for en standard kjøler og jeg har vært oppe i 1000 aller maks 1200rpm, med det så syns jeg selve kabinett viftene høres bedre, men er nå min oppfatning.

Og jeg har nå sluppet å sette opp hastigheten for å få den kjølig, så klart kunne vært lavere temp men den takler da meget fint 50-60 grader, det tåler den.

Men igjen, hvor mye kan man egentlig forvente av en stock kjøler?

Lenke til kommentar

Fantastisk mye bra vifter her!

Har ikke sett så mye på prisen foreløbig. Har merket meg at de som kommer godt ut i tester koster rundt 4-500. Om jeg gir 495 for en True, eller 500 for Noctua har vel egentlig ikke noe å si (sålenge prisguiden stemmer). Det jeg er på jakt etter er ganske enkelt en som ikke bråker for mye og som kan kjøle godt i tilfelle jeg får et stort behov for å overklokke. Hvor fancy den er med lys og alt slikt er ikke så veldig vesentlig. Jeg er bare så altfor ukjent innenfor kjølere og føler at jeg går litt i blinde inne på HW's prisguide.

 

Wibla skrev:

Xigmatek HDT-S1283 eller TRUE er de eneste alternativene jeg ville vurdert, da med Scythe S-FLEX 1200rpm eller Nexus 1000rpm 120mm vifte.

 

Noctuaen er (imho) for dyr i forhold til ytelse, selv om den i utgangspunktet yter bra.

Zalman har falt av lasset forlengst, kjølerne deres henger overhodet ikke med lenger, om du vil ha akseptable temperaturer med disse kjølerne må du også finne deg i høyt støynivå. Frarådes på det sterkeste.

 

Betyr dette at Xigmatec faktisk er bedre?

 

meg0709: Viften går på strømsparing nå for ikke å ta helt av, og sitter da med temp på 40 grader på hver kjerne og vifte på 1200rpm i skrivende stund. Hadde en mistanke om at en ledning var borti viften når jeg satte den i performance-mode, men det var det ikke. Jeg forventer egenlig ikke så mye av stock kjøler nå om dagen. I gamle dager var det ikke noe særlig problemer, da kjøleren var på størrelse med en fyrstikkeske. Stock er vel egnentlig bare den billigst mulig kjøleren de kan levere med uten at PCU'en tar kvelden.

Lenke til kommentar

Stemmer det.

 

Hvis den er nesten like god, så er det ikke så mye å utsette på den. Har ikke planer om å klokke så utrolig mye uansett, så trenger ikke det aller beste. Har bare den erfaringen at kvalitetskomponeneter holder lenger og er mer pålitelige, så derfor må jeg sette min lit til folk her som vet hva de snakker om.

Lenke til kommentar

Snowbear: Ok, nå har jeg en E8500 CPU, hakket over din, men jeg ligger på 28-30 grader idle, det viser nå ihvertfall alle temp programmer, jada jeg veit du kan ta slike temp målinger med både 1 og gjenre 2 klyper salt men når alle viser ca rundt 30 tallet idle så er det ikke mye tilfeldig random gjetting av div program eller kansje alle program er like fucka? :p

Nå har jeg da alle standard viftene på medium hastighet også en noctua i siden som går på full faen men den er nå stille.

Uansett så begriper jeg ikke støy og høye temps, sikker på at du ikke har stappa igjen hdd brønnene der viftene i front sitter da?

 

Men du sier din vifte går på 1200rpm?

Min gjør i skrivende stund 850rpm og selve cpu ligger nå på 33 grader med tanke på at det er varmere inn idag enn ellers, kaldt ute så da må man fyre opp.

 

Og nei, jeg kjører ingen vifter på strømsparing, CPU vifta tusler å går for seg selv og blir det litt varmt mens jeg spiller så øker den hastigheten men hører ikke særlig mer støy for det, så klart, hører viftene men er ikke kvining som om du skulle pint en unge, er mer sånn susing som ikke plager meg.

Og det er vel vifta i toppen jeg hører best da jeg sitter ca rett over den.

 

Men joda jeg har lyst på noctuan jeg også, men går vel for den xigmatek siden jeg veit den har slike fancy feste braketter til 775 socket, slike svarte push pin eller følger det med på noctua kjølern også?

For da slipper jeg ut med hk hadde jeg håpa.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...