Gå til innhold

Noen som har en formening om disse to tvene: 42LG3000 og 42PFL3403D

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Trenger litt hjelp til valg av tv, syns prisen på disse to var ganske fin:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=35114...led#ProductTabs

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=41855...led#ProductTabs

Noen som har noen meninger om de? Jeg skal bruke tven til vanlig tv-titting, film fra pc og xbox 360 spilling. Til film fra pc og muligens pc-bruk er vel LCD tingen?

Noen alternativer som jeg kanskje bør vurdere i stedenfor?

Samsung sin PS42A457 er jo et godt alternativ i plasma vil jeg tro?

Mvh

Christian

Endret av Christian83
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du skal bruke skjermen til PC og spill er LCD best. LG3000 ser ihvertfall mye bedre ut "ut av esken" enn PFL3403D, men det finnes helt klart mye bedre TV-er på markedet. 3403D har heller ikke VGA-tilkobling, noe som er et problem dersom du ikke har DVI/HDMI-utgang fra PCen.

Siden du skal bruke PC på skjermen kan det også være en fordel å ha 1080p i stedet for 720p. Selv har jeg bare 720p og det er temmelig irriterende med så liten oppløsning når man er vant til mye bedre oppløsning på PC-skjermer. 42PFL5603D eller 7603 er gode TV-er, men selvfølgelig i en litt annen prisklasse. Andre TV-er du kan vurdere er Toshibas 42XV550PG og 42RV550PG (har 100Hz), samt LGs 5000-serie.

Skrevet
Dersom du skal bruke skjermen til PC og spill er LCD best. LG3000 ser ihvertfall mye bedre ut "ut av esken" enn PFL3403D, men det finnes helt klart mye bedre TV-er på markedet. 3403D har heller ikke VGA-tilkobling, noe som er et problem dersom du ikke har DVI/HDMI-utgang fra PCen.

Siden du skal bruke PC på skjermen kan det også være en fordel å ha 1080p i stedet for 720p. Selv har jeg bare 720p og det er temmelig irriterende med så liten oppløsning når man er vant til mye bedre oppløsning på PC-skjermer. 42PFL5603D eller 7603 er gode TV-er, men selvfølgelig i en litt annen prisklasse. Andre TV-er du kan vurdere er Toshibas 42XV550PG og 42RV550PG (har 100Hz), samt LGs 5000-serie.

Var jo ganske fin pris på den "Toshiba 42" LCD-TV 42XV550PG", "bare" en tusenlapp opp. Hvordan fungerer plasma hvis en kun skal se på film fra pcen?

Skrevet

Antagelig som om du ser film fra en DVD-spiller, vil jeg tro. Har ikke prøvd det ut selv. Men igjen er du tilbake til problemet rundt oppløsningen, da. Svært få plasmaskjermer, om noen, i denne prisklassen leveres med 1080p. Og så må du regne med en høyere strømregning ved kjøp av plasma, da de trekker en god del mer strøm enn en tilsvarende LCD-TV... Totalt sett vil nok LCD være det beste valget for deg. XVen til toshiba er knall ;)

Skrevet (endret)
Antagelig som om du ser film fra en DVD-spiller, vil jeg tro. Har ikke prøvd det ut selv. Men igjen er du tilbake til problemet rundt oppløsningen, da. Svært få plasmaskjermer, om noen, i denne prisklassen leveres med 1080p. Og så må du regne med en høyere strømregning ved kjøp av plasma, da de trekker en god del mer strøm enn en tilsvarende LCD-TV... Totalt sett vil nok LCD være det beste valget for deg. XVen til toshiba er knall ;)

Den er lovende den! Plasma bruker faktisk dobbelt så mye strøm, 400w! Men hvordan type pc-inngang er dette : "PC inngang - WXGA ", er det vanlig vga?

Endret av Christian83
Skrevet
Jøss. Spennende at de oppgir oppløsningen som tilkobling :p Den har vanlig VGA-tilkobling, men støtter opp til 1920x1080-oppløsning.

Flott! :new_woot: Så da kan jeg skaffe meg noen hd-filmer på pcen og fyre opp!

Takk for hjelpa! Trur nok det blir en handel fra komplett, kun 400 kr i frakt er jo greit.

Skrevet

Har du stasjonær-pc?

Anbefaler deg på det sterkeste å skaffe en digital bildeutgang (DVI/HDMI) da det gir langt bedre bilde enn VGA, men VGA er jo greit til å begynne med..

Skrevet (endret)
Har du stasjonær-pc?

Anbefaler deg på det sterkeste å skaffe en digital bildeutgang (DVI/HDMI) da det gir langt bedre bilde enn VGA, men VGA er jo greit til å begynne med..

Jeg har en litt eldre HP bærbar pc, en Hp Pavilion dv6000. Har s-video og vga utgang på den, men har en "expansion port". Mulig jeg kan koble til noe der? På en stasjonær pc, er det HDMI på skjermkortet hvis man kjøper et nyere?

Jeg kan vel også bare føre over filmene til xbox eventuelt?

Endret av Christian83
Skrevet

Eldre plasma skjermer trakk strøm som en panel ovn... Det gjelder altså ikke nyere modeller! Hvor mye denne Samsung plasma skjermen trekker vet jeg ikke, men det kan du finne ut på samsung.no.

Min PX80 bruker marginalt mer strøm enn en LCD på samme størelse. Riktignok er det forbigående siden lavt strøm forbruk er en fanesak for tiden. I går sjekket jeg de nye modellene til Sony og deres nye modeller bruker svære lite strøm.

Den kommende Sony W5500 32" brukte 80W...

I dag ligger skjermene fra 130 og oppover...

Årets Panasonic modeller har halvert strømforbruk i forhold til 2007 modellene. De har selvsagt ikke brukt 2008 modellene som utgangspunkt siden tallene hadde blitt litt mindre fantastiske da:).

Skrevet

Hmm.. Prøver å finne ut strømforbruket til Toshibaen, finner det ikke hos komplett eller på hjemmesia dems. Men ser at px80 bruker 255w.. Noe som ikke er så galt.

Skrevet
Fant det nå, 255w på px80 som sakt, og 28w på toshiba... Veldig lavt syns jeg, litt for lavt kanskje? men det er det som står hos Best-Buy

Det kan ikke stemme... Det er for lavt...

Det kan ikke stemme med Toshibaen... Det er for lavt...

255W er ikke enormt mye, men det kunne godt ha vært lavere. Min gamle Loewe crt bruker 80 eller noe slikt.

Skrevet

28W er feil :) kan tenke meg at den ligger et sted mellom 150 og 200 W på max. Dersom du stikker innom nærmeste elektrohandler av litt størrelse kan du ofte lese maxforbruket på baksiden av TV-en.

Bava: 32" i dag har ca 130-150W som maxeffekt, ikke fra 130 og oppover.

• 2 uker senere...
Skrevet

jeg hadde glatt lagt i en ekstra høvding og fått 100Hz, ihvertfall. Spesielt viktig i sport (fotball, håndball etc) og film, men også spillscener der det går fort for seg.

Skrevet
Fant det nå, 255w på px80 som sakt, og 28w på toshiba... Veldig lavt syns jeg, litt for lavt kanskje? men det er det som står hos Best-Buy

255W er ikke enormt mye, men det kunne godt ha vært lavere. Min gamle Loewe crt bruker 80 eller noe slikt.

Og så skal det vel nevnes det er maks strøm tven tar når det er mye lys på skjermen. Den bruker jo mindre strøm når det er mindre lys på tven. .

Skrevet

Og så skal det vel nevnes det er maks strøm tven tar når det er mye lys på skjermen. Den bruker jo mindre strøm når det er mindre lys på tven. .

Jepp, de oppgir alltid maks effekt, dvs kun rent hvitt lys med full lysstyrke og lyden på fullt volum. Men plasma ligger uansett et godt stykke over LCD i forbruk, det kjennes på varmeutviklingen..

Skrevet
jeg hadde glatt lagt i en ekstra høvding og fått 100Hz, ihvertfall. Spesielt viktig i sport (fotball, håndball etc) og film, men også spillscener der det går fort for seg.

Ok, sikkerti kke dumt, da blir det en liten vurdering over helga, man må sette et tak et eller annet sted. Finnes alltid noe bedre :p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...