Gå til innhold

Hot rod deville, twin reverb eller bassman 59?


bowardsen

Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter en skikkelig god rørforsterker, og jeg har prøvd mye rart, men endte opp med 3 forsterkere som valget står mellom.

 

Alle tre har forsåvidt en virkelig god grunnlyd, som er det jeg leter etter, men jeg vil gjerne høre om noe har noen gode og dårlige erfaringer med noen av disse, eller kan anbefale noe annet?

 

 

Hot Rod Devillen:

 

Synes faktisk at denne hadde den tighteste clean lyden og vrengen var ikke så gæærn som det jeg ser mange har kommentert i diverse reviews. Jeg skrudde sånn at jeg fikk en klar og god tone med passe vreng, nok til å henge på ac dc til eksempel. Den lyden jeg fikk var langt i fra så "ullen" og dårlig som det mange sier - kan hende de kjøper denne og tror det skal låte steve vai, hva vet jeg... Det som trekker litt ned for min del var volumet. Den var en skikkelig sinna forsterker. Det var liksom enten eller med volumet. Funker sikekrt fett med større band i større rom, men for dem som også kunne tenkte seg å øve i et hus med andre i, så ble denne litt i overkant... Dette var en deville 2x12 mener jeg, eller 4x10.

 

 

Twin reverben reissuen:

 

Stor og tung som alle disse, og med sine 80.85 watt var dette kraftige saker, samtidig som volumbryter hadde den funksjonen den er tiltenkt - nemlig at du kan justere volumet (noe som ikke var like lett på devillen:P).

Jeg veit jeg sikkert høres kjip ut nå, men jeg synes faktisk devillen var hakket tightere . Jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare akkurat dette, men twin reverben hadde kanskje en noe litt mer puslete tone. - Eller en litt annen tone. Samtidig så må jeg si at jeg ikke fikk prøvd reverben på samme volumnivå som devillen, og det har jo sikkert litt og si i forhold til det å få i gang ampen.

Helt krystallklar, tynn, men kanskje litt "kjølig"? (eller så mangler jo jeg følelser da så...:)

 

 

 

Bassman 59 (tror dette var en RI også):

 

Litt mer lik devillen i tone, men kanskje enda litt crispere. Låt knallbra på alle de 4 inputsene. to av kanalene brekker opp i litt littere ved volum og alt låt egentlig bra. Eneste jeg savner er den gode fender reverben. Jeg er veldig forsiktig med reverb-bruk, men vil gjerne ha et snev av det.

 

 

 

 

 

Musikk jeg spiller er jo alt fra Texas blues til country - og har også en liten fetish for malmsteen, vai og satriani, men planen var å skaffe en god, god grunnlyd og heller kjøre på med en pedal eller to til den typen musikk.

 

Ampen vil bli ønskes brukt til å kunne øve litt rolig hjemme til små forsamlinger, klubber og til litt større scener (100 w + er uansett uaktuelt. mikker heller opp)

 

 

Takker for alle bidrag til valget!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

First. Dette er SVÆRE ampar alle som ein. Alt for store til å øve i stua med. Samtlege må opp på 3-4 på mastervolumet for å knekke fram godlyden, og då blir det HØGT. Bassmannen tykkjer eg låter litt kjedeleg, litt lite trøkk og liv i mellomtonane i tillegg til at den låter litt... "blafrete"?

 

DeVille. Igjen. Svær. I mine augne låter den åpnare og penare enn Bassmann, hadde nok kanskje sett på 212 istaden for 410 (den er digerdiger) til ditt og dei fleste andre sitt bruk, men du får ein ganske god fender-type clean tone med desse. Trur det er ein del å hente på å byte element på dei. "Historisk korrekte" er dei heller ikkje om du bryr deg om slikt. Svart tolex og kontrollerane bak ser litt hybrid ut. Dei litt eldre Bues Deluxe/DeVille i tweed har ein kanal mindre, men til gjengjeld ein forbaska god cleankanal og betre element.

 

Twin Reverb RI'en har eg ikkje testa sjølv, men trur den skal låte ganske klassisk blackface. Den er vel som dei andre heller ikkje point to point konstruert. Dei gamle ptp versjonane og klonane av desse er himmelske saker. Til highgain gjer nok ingen av dei jobben. Ein finn rett og slett ikkje ampar som klarar alt. Til det vil ein vel helst ha ein lukka konstruksjon med 212 eller meir. Men i samme prisklasse (10-13k+) finn du ein god del kjempegode boutique-ampar som det er verdt å kikke på. 15-22w er ofte plenty, i alle fall om det er mogeleg å mikke opp live. Dr.Z har jo f.eks mykje heftig, og Victoria 5112 er jo ein heilt rå, men ganske liten Tweed type amp på 5w og 1x12". Den kan igjen kanskje bli for liten til litt større livejobbar. men tøffare enn toget.

 

Så har du jo '65 Deluxe Reverb RI. Svært bra blackface amp som er mykje meir volumvenleg enn Twin Reverben. 22w er ganske perfekt til det meste spør du meg.

Endret av KimNK
Lenke til kommentar

Ja, har testet den også, men fikk mest feeling med disse tre jeg har nevnt. Klart at dette er svære greier. Men det har jeg tatt hensyn til egentlig, hvis man ser disse kontra et svært stack:P

 

Og, ja, jeg er ute etter en god grunntone så får heller en eller annen boks ta seg av feteste vrengen. Noen som aner hvordan ibanez jemini boksen er, og hvordan denne i såfall fungerer sammen med disse ampene jeg har listet opp. Fikk uansett god feeling med den hot rod devillen, men er litt skeptisk ettersom jeg har hørt mye drit om de. Kanskje jeg får prøve deluxen igjen. 22 watt funker fett, og så vidt jeg husker så var også den høy nok hvis jeg ville det slik.

 

Var det sånn at devillen hadde mastervolum? eller er det hot rod deluxen som har det?

Lenke til kommentar

Veit ikkje om nokon av desse har master eigenteleg, var ein liten blings av meg å skrive det øverst der.

Å ha ein god grunntone er greit nok, men ein slik amp vil fortsatt ikkje klare å ta seg skikkeleg av metal hvis du spelar det i særleg stor grad. Mykje på grunn av elementa og det åpne kabinettet. Skal ein spele veldig mykje forskjellig er ein nødt til å ha fleire ampar og det blir fort dyrt, eg veit. Dei fleste av desse ampane vil gjere det skarpt på rock og det meste under og over innan den sjangeren, men highgain.. naæ. Hotrod har vel pre-in kanskje? Trur i alle fall det skal vere mogeleg å koble ein annan preamp på eit par av desse, og du får betre lyd med det enn ein metalpedal. Å koble ein high-gain pedal på noko anna enn ein moderne britisk amp med lukka kabinett er eg av ein eller annan grunn skeptisk til om vil låte bra. Ein ting er i alle fall sikkert, og det er at DeVille absolutt ikkje er drit. Det er ein forbanna god amp, men den spelar for høgt til å få den mikka opp på f.eks ei vanleg klubbscene. MEN hvis det er den ampen du kicka mest på når du prøvde er det vel kanskje ikkje så mykje tvil? ;) Hugs på at omtrent samtlege av Fender sine ampar som ikkje kostar ræva av deg har veldig stive element til å begynne med. Dei treng ein god del oppmjuking før dei byrjar å løsne skikkeleg, og då løftar gjerne lyden seg mange hakk. Har testa fender ampar som i utgangspunktet har vore like, men den eine 2-3-4-5 år eldre enn den andre. God forskjell.

 

Edit: Når egntenker meg om er det ikkje sikkert du treng så forbaska mykje gain. Hvis du ikkje er nødt til å ha akkurat "gitarhelt"-lyden til punkt og prikke kan det godt skje at du kjem unna med ein god vrengpedal.

Endret av KimNK
Lenke til kommentar

Nei, jeg er som sagt litt skeptisk. På en annen side så reiv devillen i sjela, så skal prøve litt mer før jeg bestemmer meg.

 

Har sett at mange går for vox, noe peiling på disse. Ser Ac30 cc2 er rimelig populær. Prøvde en sånn lignende voxforsterker for mange mange år siden, men synes å huske at jeg ikke likte lyden, men det var før jeg visste hva god lyd var:) Ligger i samme prisklasse ser jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...