Gå til innhold

Bruk av sidehøytalere i liten stue (7.1), er det noe poeng?


Anbefalte innlegg

Jeg har idag et 5.1 anlegg med 8 år gamle Sony høytalere over hele linja, men oppgraderer nå til ny reciever (Sony STR-DG820) som støtter DTS-HD og TrueHD. I den forbindelse så lurte jeg på om det vil utgjøre stor lydmessig forskjell om jeg slenger på et par små sidehøytalere slik at jeg får fullt 7.1 oppsett? (jeg tenker da på når jeg ser på Blu-Ray film via PS3)

 

Grunnet plassproblemer er sofaen min idag plassert inntil bakveggen, med nåværende bakhøytalere plassert rett bak sofaen og tiltet slik at de sender skrått inn mot sofaen. Dette betyr at jeg ikke kan plassere bakhøytalerne lenger bak og det eneste stedet sidehøytalere da vil passe er i midten av rommet (mellom sofa og tv). Har det noe for seg da montro?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har idag et 5.1 anlegg med 8 år gamle Sony høytalere over hele linja, men oppgraderer nå til ny reciever (Sony STR-DG820) som støtter DTS-HD og TrueHD. I den forbindelse så lurte jeg på om det vil utgjøre stor lydmessig forskjell om jeg slenger på et par små sidehøytalere slik at jeg får fullt 7.1 oppsett? (jeg tenker da på når jeg ser på Blu-Ray film via PS3)

 

Grunnet plassproblemer er sofaen min idag plassert inntil bakveggen, med nåværende bakhøytalere plassert rett bak sofaen og tiltet slik at de sender skrått inn mot sofaen. Dette betyr at jeg ikke kan plassere bakhøytalerne lenger bak og det eneste stedet sidehøytalere da vil passe er i midten av rommet (mellom sofa og tv). Har det noe for seg da montro?

 

Selv i et lite rom er det et godt poeng.

 

Sidehøyttalerne syr sammen lydbildet mellom front og bakrekke, slik at det blir mer sømløst. Det merkes spesielt i aktionsekvenser hvor objekter forflytter seg over deg eller mot deg, feks en artilleri granat som passerer over i en krigsscene. Ville definitivt prøvd ut dette når muligheten er der. Øket funfaktor, uten den helt store effekten i roligere filmscener.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet-XHLacM

Jeg merket selv stor forskjell da jeg gikk fra 5.1 til 7.1. Flyet på filmen "Conair" går rett over hodet ditt, istedet for å plutselig dukke opp bak deg. Under biljaktscenen i "The Dark Knight" går kulene 360° rundt deg i det Joker skyter mot panserbilen.

Rommet blir på en måte mer en del av filmen med 7.1. :)

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Biljaktscenen i "The Dark Knight" har allerede blitt en klassiker fLeReK! :D Den og scene 11 i Transformers er demoklippene mine når det kommer folk på besøk.

 

Hos meg var det desverre ikke stort å hente på 7.1, men den observasjonen kan være noe biased fordi jeg måtte ofre bi-amp av frontene mine for å få koblet 7.1. Jeg sitter fra før på høyde med surroundhøyttalerne mine og frontene er stilt i perfekt symetrisk sentrert avstand, og jeg tror helt ærlig man kan komme et godt stykke på vei ved å revidere høyttalerplassering og kanallevel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Ja, det stemmer det. Spesielt på fronthøyttalerne er det mye å hente med å plassere dem lengre fra hverandre. Jeg har lagt merke til mange som har dem alt for tett på hverandre og dermed ødelegger mye av lydbildet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...