Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kan routere ødelegges som følge av kortsluttet antenne?


Anbefalte innlegg

Hei.

Kort og galt kjøpte jeg for et og et halv år siden fem stk 5dbi rp-sma rundtstråle antenne til 100 kroner på Clas Ohlson...beregnet til innendørs bruk...Av kostnadsmessige grunner satset jeg likevel på disse.

I dag står jeg med to stk som er avisolert. Plastikken har blitt sprengt bort pga vannintrengning...

Dette har ført til at den ytre og indre delen av antennen har kortsluttet.

I praksis det samme som om man lodder sammen den ytre og indre rp-sma kontakten på routeren.

Det jeg lurer på er om routeren da blir ødelagt.

Routerene står i et 5 punkts WDS nettverk og jeg får ikke linket inn de to routerene som har fått ødelagt antenner...

Sterke indisier på at routerene ikke tåler dette?

Routere av type WHR-54G med DD-WRT, 52mw output.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er klart at en kortslutning av antenne eller fjerning av antenne kan ødelegge en radiosender. Det som skjer er at man får reflektert all effekten fra antennen tilbake og dermed får doblet rf-spenning på sluttforsterker i verste fall.

 

De fleste sendere på WLAN vil være dimensjonert for slik mishandling, men har man økt effekten i DD-WRT så blir marginene mindre.

 

Det er jo bare å prøve den med en fungerende antenne for å få det bekreftet eller avkreftet.

Lenke til kommentar

Bare hyggelig :-)

 

Kan jo forklare hva mye reflektert effekt gjør med bildet under. Der blir mesteparten av signalet reflektert. Som man ser så vil spenningen fra bølgen mot antennen møte spenningen fra bølgen som kommer tilbake fra antennen. Dette skyldes at antennen ikke er tilpasset motstand i sender og fødekabel. Dermed vil man få punkter med lav spenning (a-b) og høy spenning (a+b). I tilfeller hvor man har kortslutning eller brudd vil det være null og 2*a med jevne intervaller.

 

swrpic.jpg

SWR (standing wave ratio) = 7:1

Lenke til kommentar

Bølgene på bildet står i fast posisjon, så du vil ikke få noen signalvariasjon uten at du endrer frekvens eller kabellengde. Det er bølgelengden til frekvensen du bruker som bestemmer avstanden mellom bølgene. Man vil med andre ord få vekslende minimum og maksimum statisk langs kabelen.

 

Løsningen er å dimensjonere senderen slik at den tåler spenningen i disse tilfellene. Som nevnt så er det akkurat like ille å ta av antennen som å kortslutte den. Med andre ord en tilstand man må regne med innimellom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...