Gå til innhold

Erfaring: D3 bufferoppgradering


Anbefalte innlegg

Har siden i høst planlagt å få gjennomført bufferoppgradering, men har ikke hatt tid. Så tenkte å slå to fluer i en smekk ved å få renset sensor samt oppgradere buffer på min D3 neste uke. Noen som har fått gjennomført denne operasjonen og har erfaringer å dele?

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har siden i høst planlagt å få gjennomført bufferoppgradering, men har ikke hatt tid. Så tenkte å slå to fluer i en smekk ved å få renset sensor samt oppgradere buffer på min D3 neste uke. Noen som har fått gjennomført denne operasjonen og har erfaringer å dele?

 

Noen som vet hvor mye en bufferoppgradering koster?

 

Andreas

Lenke til kommentar
Noen som vet hvor mye en bufferoppgradering koster?

Selvsagt :)

Før jul var det 3200 + mva. Da får du også remapping av sensor enten du vil eller ikke, er av en uforklarlig grunn nødvendig å gjennomføre når man bytter buffer. Sendte akkurat avgårde en mail til min kontakt på verkstedet til interfoto - får pris oppdatering på mandag tipper jeg (om den er endret).

 

Fordelen med bufferoppgradering (for de som ikke har info om det) er at man får 9 (eller 11) bilder/sek dobbelt så lenge uansett innstillinger. Noe som gjør det unødvendig å slå av Active D-Lighting og lignende for å kunne skvise av 30 bilder i serie uten å få dropp i ytelsen på slutten når man benytter NEF+JPEG og Active D-lighting.

 

Forøvrig brutal pris, men prisen inkluderer både deler (er ikke bare RAM) og arbeid.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Noen som vet om dette også er mulig på D300?

 

Den "stopper" jo omtrent opp etter 10-15bilder med Raw+jpg i serie ved 8bps..

Mulig er det helt garantert, men Nikon leverer ikke tilbudet for en slik oppgradering. Slik at garanti/5 års reklamasjon vil bli borte om du gjennomfører det selv eller får et uautorisert verksted til å gjøre det.

 

Spør Nikon support. De pleier sende slike henvendelser videre.

 

Du kan redusere denne "stopper opp effekten" ved å benytte raskere CF-kort. Slå av Active D-Lighting hjelper også. Har du behov for 30-40 bilder i rask serie så kan du slå av RAW og kun benytte JPEG. Eventuelt kun RAW og ikke JPEG (alt som reduserer hva som skrives til CF hjelper), samt slå av effekter (Active D-Lighting) som bruker buffer.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Hva er status på bufferoppgraderingen nå da?

Status er at jeg har vært for sløv til å få gjort dette. Fikk beskjed at de var klar på onsdagskveld til å ta i mot på torsdagsmorgen. Mest sannsynlig leverer jeg inn i morgen eller tirsdag.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Har avtalt å få gjennomført dette i morgen. Gir tilbakemelding når jeg har fått det i retur og testet :)

 

Update: bare klare komme meg opp tidlig nok til at jeg får levert det samt kommet meg på jobb innen rimelig tid ;) Kamera kom tilbake som nytt (rengjort på utenpå og innvendig, sensorrens var også en del av denne pakken).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Da var bufferoppgraderingen utført.

 

Deler (pris uten mva):

1K105-660, Shield plate, antall = 1, pris = 10,-

1K105-661, Shield plate, antall = 1, pris = 20,-

1C999-696, Dg pcb unit, antall = 1, pris = 1807,-

1K087-958, 2g baffa label, antall = 1, pris= 20,-

 

Gjennomførte også en sensorrens, arbeid 1,96 timer á 790,-

 

Totalpris 4375,- (hvor 875,04 mva)

 

Ikke fått plukket det opp ennå siden jeg ikke var ferdig på jobb i tide - tenkte å hente det i morgen :)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

CF luken har fått nytt klistermerke på innsiden (2x og logo av 2 minnebrikker), samt firmware menyen viser samme logo øverst til høyre. Ytelsen virker å være som oppgitt av Nikon :)

 

Firmware-menyen virker å være en grei plass å sjekke om noen påstår bufferoppgradering når de selger på bruktmarkedet.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Kamera var skinnende rent både innvendig og utvendig (les: som nytt) - sensorrens + remapping var også en del av bufferoppgraderingspakken.

 

Edit:

Forøvrig virker D3 med bufferoppgradering samt 2 x Lexar CF 300x Pro 16GB å være en tilnærmet perfekt kombinasjon.

 

Fikk også plukket med meg en Gitzo Monopod GM3551 samtidig, søt lett sak i carbon som jeg tror skal holde det meste av objektiver/kamerahus som eksisterer :) Siden monopoden akkurat hadde blitt pakket opp og stod som demo fikk jeg 15% reduksjon. Dyr nok fra før, så bidro til at jeg slo til :)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...