Gå til innhold

Bruksanvisning for Nikon D90


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt Nikon D90 fra Japanphoto, og har fått bruksanvisning på engelsk. Selv om jeg er noenlunde stø i språket, ønsker jeg å kunne lese om kameraets mange muligheter og innstillinger uten ordbok, og uten å sitte foran datamaskinen. Når jeg kontakter Nikon, får jeg vite at norsk bruksanvisning kan kjøpes for den nette sum av kr. 500,-! Er det noen i dette forum som vet om andre muligheter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg fikk heller ikke med Norsk bruksanvisning til mitt D80, kontaktet bare nettbutikken hvor jeg kjøpte det. De tok kontakt med Nikon, etter en uke fikk jeg manualen i posten. Alle produkter som er E-merket og blir kjøpt i Norge skal inneholde norsk bruksanvisning har jeg hørt.

 

Jeg har vært i kontakt med Nikon, og fikk til svar at jeg kunne få kjøpe en for kr. 500,-. Det synes jeg var litt drøyt å betale siden jeg har kjøpt apparatet fra ei norsk forretning.

Lenke til kommentar

Ville mast mer på Nikon om jeg var deg, dette er jo noe som skal være i esken. Ser i mailarkivet mitt at jeg sendte mail både til XD og Nikon, det forklarer hvorfor jeg har to norske manualer liggende ja...

 

Her er svaret jeg fikk i fra Nikon:

Nikon Europe Support02/11/2008 10:31 AM

 

Hei Jarl André,

 

Jeg beklager dette og har nå bestillt en norsk manual til dere.

 

Vennlig hilsen

 

Hans W

Nikon Europa, Brukerstøtte

www.europe-nikon.com/support

 

Kort og greit!

 

Her er mail adressen: [email protected].

 

Du kan jo prøve å få hjelp av JapanPhoto også...

Lenke til kommentar

Dersom du har kjøpt en EU-versjon fra Japan Photo, er jo hele poenget at du får en utgave som ikke er håndtert av Nikon Nordic, og således aldri har vært ment å selges på det nordiske markedet. Derfor har du ingen norsk bruksanvisning. Nikon har lite eller ingenting å gjøre med mangelen på norsk bruksanvisning, den må du i såfall etterlyse hos JP om du føler du har krav på den.

Lenke til kommentar

D90 kjøpt hos Japan Photo er egenimport.

Det vil si at kamera, garanti, osv er nøyaktig det samme, men det har ikke norsk bruksanvisning eller tilbud om kurs og rens annet en det som tilbys fra Japan Photo.

 

Om dette ikke ble informert om da du kjøpte kamera, har ikke selger gjort jobben sin skikkelig, og de vil da forhåpentligvis hjelpe deg så godt som er mulig innen deres evne. Om kamera er helt nytt, og i fullstendig salgbar stand (embalasje, osv også), er jeg sikker på de tar det i retur om ønskelig.

 

Grunnen til at Japan Photo velger å importere disse selv fra EU land er fordi Nikon Norge ikke har ville sette prisene sine til et nivå som er akseptabelt både for forhandler og kunder. På denne måten får kunde produktet derfor billigere, men med de ovenfornevnte mangler.

Lenke til kommentar
Grunnen til at Japan Photo velger å importere disse selv fra EU land er fordi Nikon Norge ikke har ville sette prisene sine til et nivå som er akseptabelt både for forhandler og kunder. På denne måten får kunde produktet derfor billigere, men med de ovenfornevnte mangler.

Nåja... når jeg jobbet i fotobutikk, som kjøpte Nikon fra Nikon Norge, så knuste vi Japan Photo på pris på flere Nikon-kamera/objektiver/utstyr... og tjente fortsatt penger på det. Er vel kanskje heller at Nikon Norge ikke gir Japan Photo særbehandling (og dermed blir de boikottet av Japan Photo) eller at de vil tjene litt ekstra ved å importere EU modeller?

 

Det er uansett en bedrift... og man vil jo ønske å tjene penger såklart. Og det er kundens eget valg om de vil ha EU modell eller norsk modell. Så lenge selgeren opplyser om at det er EU modell, og forskjellene mellom dette og norsk modell, er dette helt uproblematisk. Har de ikke opplyst om det, kan man heve kjøpet, eller så kan det være at Japan Photo skaffer deg en norsk bruksanvisning gratis. Det er bare å spørre dem.

Lenke til kommentar

Det er mulig jeg kommer med et ulovlig og uanstendig spørsmål, men det får jeg vel i tilfelle beskjed om. Er det noen Nikon D90-eiere med norsk bruksanvisning på cd som kunne tenke seg å brenne og sende den til meg? Jeg dekker selvfølgelig omkostninger - kan f.eks sende cd og ferdig frankert returkonvolutt.

Lenke til kommentar

Fra Nikon sine sider :

 

" * Byttetjeneste per post

 

Hvis du har kjøpt et nytt produkt og den vedlagte håndboken ikke er på ønsket språk, kan du bytte den i samme bruksanvisning på et annet språk med vår byttetjeneste. Produktregistrering er nødvendig for å kunne bruke denne tjenesten. "

Lenke til kommentar
Det er mulig jeg kommer med et ulovlig og uanstendig spørsmål, men det får jeg vel i tilfelle beskjed om. Er det noen Nikon D90-eiere med norsk bruksanvisning på cd som kunne tenke seg å brenne og sende den til meg? Jeg dekker selvfølgelig omkostninger - kan f.eks sende cd og ferdig frankert returkonvolutt.

det er ikke en riktig måte å gjøre det på.

Du valgte eu modell da mener jeg du bør leve med det.

hev heller kjøpt å kjøp det en norsk modell, da får du alle rettighetene dine.

Check and cleane og d school på kjøpet! er sikker på at du vinner på det i lengden.

Det er stor sannsynlighet for at ditt kamera må på service innen 3 år pga støv på ccd brikken. Det koster ganske mye å får det profft fjernet hvis man ikke har check and cleane.

 

Uansett kos deg med et knall kamera!

Jeg mener man blir lurt når man kjøper eu modell, fordi de er ikke billige nok!

Endret av rieg
Lenke til kommentar
Fra Nikon sine sider :

 

" * Byttetjeneste per post

 

Hvis du har kjøpt et nytt produkt og den vedlagte håndboken ikke er på ønsket språk, kan du bytte den i samme bruksanvisning på et annet språk med vår byttetjeneste. Produktregistrering er nødvendig for å kunne bruke denne tjenesten. "

 

Jeg har vært inne og sjekka denne muligheten. Det er nok ikke så enkelt, dessverre. De tar ikke i mot bruksanvisning på cd, kun trykte. Til deg Rieg; jeg er forsåvidt enig i at man må ta konsekvensen av sine handlinger (kjøp). Til mitt forsvar vil jeg si at det var sparsomt med opplysninger om at dette er en EU-modell. Det eneste som står, under "utvidet info", er at bruksanvisningen er på engelsk. Det står ikke at jeg mister "Check and clean", og at det er bortimot umulig å få tak i norsk bruksanvisning. Nå har jeg brukt kameraet litt (veldig bra, forresten!), og åpna pakninger med diverse tilbehør. Derfor kan jeg ikke benytte meg av noen angrefrist.

Jeg vil derfor gjenta mitt spørsmål: er det noen jeg kan sende en brenne-cd til, med frankert returkonvolutt, og få denne bruksanvisningen på norsk?

Lenke til kommentar
Jeg vil derfor gjenta mitt spørsmål: er det noen jeg kan sende en brenne-cd til, med frankert returkonvolutt, og få denne bruksanvisningen på norsk?

 

Jaha, så for at du skulle spare penger ved ditt innkjøp og i etterkant finner ut at det er mangler ved leveransen så skal du "engasjere" andre til å arbeide gratis for deg? Underlig filosofi! Hvorfor ikke gjøre det eneste riktige, ta kontakt med JP og forlang en nordisk bruksanvisning, det er det eneste du har krav på. Regleverket i Norge er slik at det SKAL leveres nordisk bruksanvisning, ikke nødvendigvis norsk. Håper du ikke får den finske hvis du ikke er spesielt god i finsk da.

 

Lykke til og gratulerer med nytt kamera som du ganske sikkert blir veldig fornøyd med, det er jo uansett et godt produkt du har anskaffet deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...