Gå til innhold

Nødvendig med RAID kontroller kort for 1Gbit?

m0g1e

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har allerede kjøpt 3x 1GB Seagate disker. Etter masse snusing på forumet her ser det ut til at det ikke vil være noe nytte (ytelsesmessig) å kjøre en HW RAID kontroller for RAID 5 som jeg setter opp diskene i. Å få en reell ytelse på over 125MB/s på gigabit nettet er uansett ikke mulig, har jeg gjort matta riktig.

Høres dette riktig ut eller har jeg feilkalkulert noe voldsomt? Er ytelse fremfor sikkerhet jeg er opptatt av til syvende og sist. :)

Endret av mogie
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du vil få bedre hastighet enn med èn singel disk i alle fall. Hvis du søker etter en benchmark av aktuelle disk vil du se at hastigheten detter til ca 60MB/s på slutten av lagringsmediet, så èn harddisk vil ikke klare å holde 125MB/s på hele lagringsplassen, 3 stykker i raid-5 derimot vil klare det. Det er også en annen fordel med raid, og det er hvis det er fler personer som vil lese/skrive til disken samtidig. Vanligvis detter ytelsen ganske fort når det er fler som ber disken om å gjøre ting samtidig, siden lesehodene da må hoppe frem og tilbake, og et raid oppsett vil være bedre i stand til å takle det.

Spørsmålet er egentlig om du klarer å kjøre et raid-5 oppsett ordentlig uten å ha en raid kontroller, men dersom målet er å klare ca 125MB/s burde du kunne klare det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...