Gå til innhold

Valg av OS


Anbefalte innlegg

Anbefales det og bruke Vista Ultimate eller Windows Server 2008 på min bærbare? Lest at denne har mindre feil osv enn Vista sine versjoner. En bedre versjon.

 

Bruker den bærbare til å logge meg på andre maskiner i LAN, streame musikk og filmer. Har to stasjonære som står på 24/7 som kun stort sett brukes til nedlastninger og slikt.

 

Ikke tenkt å ta i bruk Windows 7 enda takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I stedet for å bruke tusenvis av kroner på en Windows-linsens til så enkel bruk kan du jo heller bruke f.eks. Linux Mint som kommer med alle codecer etc for avspilling (dvd, mp3, avi, wmv/wma, FLAC, ogg, mp4, quicktime, real etc etc)ferdig installert, og med Samba kan du lett kommunisere med Windows-maskiner på LAN. Går kjapt å laste ned, er installert på 20 minutter fra CD, ti minutter om du bruker minnepenn, og alt du trenger er allerede på plass. Hvis du er usikker kan du også prøve deg frem med å kjøre det som et live-system direkte fra minnepenn (raskest) eller CD for å se om det er noe for deg. :)

Lenke til kommentar
Anbefales det og bruke Vista Ultimate eller Windows Server 2008 på min bærbare? Lest at denne har mindre feil osv enn Vista sine versjoner. En bedre versjon.

 

Jeg bruker selv Windows Server 2008 64-bit på min PC og er strålende fornøyd med det i forhold til Vista. Har bra oppstartstid, null eyecandy og ingen dritt installert til vanlig, ingen DRM, osv., men til gjengjeld, kreves det at man bruker litt tid på å sette det opp slik man har lyst. Det er, som navnet tilsier, beregnet på servere.

 

Server 2008 er jo også ganske dyrt, men det går an å laste ned en trial som varer i 60 dager. Prøveperioden kan utvides til 240 dager, så da har man nok av tid til å teste OSet.

 

Så vil anbefale Windows Server 2008 fremfor Vista Ultimate dersom du setter av tid til å konfigurere det etter dine behov.

 

 

For ditt bruksbehov er jo også Linux et alternativ, da.

Lenke til kommentar
Anbefales det og bruke Vista Ultimate eller Windows Server 2008 på min bærbare? Lest at denne har mindre feil osv enn Vista sine versjoner. En bedre versjon.

 

Jeg bruker selv Windows Server 2008 64-bit på min PC og er strålende fornøyd med det i forhold til Vista. Har bra oppstartstid, null eyecandy og ingen dritt installert til vanlig, ingen DRM, osv., men til gjengjeld, kreves det at man bruker litt tid på å sette det opp slik man har lyst. Det er, som navnet tilsier, beregnet på servere.

 

Server 2008 er jo også ganske dyrt, men det går an å laste ned en trial som varer i 60 dager. Prøveperioden kan utvides til 240 dager, så da har man nok av tid til å teste OSet.

 

Så vil anbefale Windows Server 2008 fremfor Vista Ultimate dersom du setter av tid til å konfigurere det etter dine behov.

 

 

For ditt bruksbehov er jo også Linux et alternativ, da.

 

Nå har jeg vel vært en svoren tilhenger av Microsofts produkter i all den tid, og tror nok jeg vil fortsette med dette.

 

Nå har jeg vel og hørt at Server 2008 brukes selvom en ikke har servere og slikt i bruk.

 

For min del har jeg en server (hjemmeserver), og vil vel og sette opp en til etterhvert. I tillegg har samboeren en laptop som det ønskes kobling til.

 

Har brukt Homeserver tidligere og vært veldig fornøyd, men når jeg i tillegg ønsker å bruke en del andre programmer på stasjonære, så kan ikke WHS brukes lenger. Derfor så jeg på muligheten til å kunne bruke Server 2008.

 

En bør vel derfor ha denne installert på min laptop (denne jeg bruker til å styre serveren bla med) samt installere den på stasjonære?

 

Skjønt at en må sette av litt tid til dette.

 

Men du er kanskje en liten "guru" som jeg evt kan spørre om hjelp.

 

Har forsåvidt allerede installert den på stasjonære. Men har litt trøbbel rundt dette med streaming av musikk og filmer og slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...