Gå til innhold

Poengberegning for høyere utdanning


Sargas

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på hvor mange konkurransepoeng man kan få for høyere utdanning etter fullført videregående opplæring? Har nemlig lyst til å studere medisin, men har ikke gode nok karakterer for å komme inn. Jeg har 5,1 i snitt. Noen som vet hvor lenge jeg eventuelt må studere for å komme inn på medisin senere da?

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Jeg lurer på hvor mange konkurransepoeng man kan få for høyere utdanning etter fullført videregående opplæring? Har nemlig lyst til å studere medisin, men har ikke gode nok karakterer for å komme inn. Jeg har 5,1 i snitt. Noen som vet hvor lenge jeg eventuelt må studere for å komme inn på medisin senere da?

Takk!

 

Heisann!

Nå i den nye ordningen (Kunnskapsløftet) er det kun mulig å oppnå 4 realfagspoeng, 8 alderspoeng (2 poeng per år, fra og med du fyller 20 år) samt 2 poeng for endt førstegangstjeneste eller ett folkehøyskoleår eller høyere utdanning.

 

Du kommer nok ikke inn med 5,1 i snitt på førstegangskvoten for medisin, den vil ligge på omtrentlig 5,7 +/- nå med den nye ordningen, eller da altså omtrentlige 57 poeng. Men tilleggspoengene teller kun i sekundærkvoten, hvor poengkravene er mye høyere (bortsett fra realfagspoengene).

 

Hvor lenge du må studere etterpå kommer an på hva du ønsker, du kan enten jobbe mye med å forbedre fagene dine for å prøve å komme inn i Norge, eller du kan gå for utlandet. Jeg gjør oppmerksom for at i Norge så kreves det Kjemi 1+2, matte R1 (S1 og S2) samt Fysikk 1, for å komme inn. Enkelte land i utlandet krever også noe av det samme, men det er forskjell fra sted til sted.

Endret av United5555
Lenke til kommentar

Rett meg hvis jeg tar feil, men øker ikke primærvitnemålkvoten med 10 prosentpoeng, dvs. 20 %? Det må da føre til at poengkravene på samtlige studier synker med ca. 20 %!

Hvis slik er tilfelle, tror jeg ikke det skal gå å komme inn på medisin med 51 karakterpoeng + bonus. (64*0,8 = 51,2)

Endret av Doier
Lenke til kommentar
Så hvor mange poeng går kan man maks få(etter VGS), for å konkurrere i sekundærvitnemålskvoten da?

 

Rett etter fullført vgs, så er det maks mulig å oppnå 4 realfagspoeng, da konkurrerer du både i førstegangskvota samt sekundærkvota.

 

Oversikt over maks mulig poengsammling i ettertid etter fullført vgs.

 

Poeng for karakterer fra vgs: Maks 60 poeng (altså om man har 6,0 i snitt)

Alderspoeng: Maks 8 poeng (du får 2 poeng hvert år fra og med du fyller 20 år)

Realfagspoeng: Maks 4 poeng

Tilleggspoeng for fullført førstegangstjeneste, ett høyskoleår, eller høyere utdanning: Maks 2 poeng.

 

Nå lar jeg være å ta med kjønnspoeng, i og med at det ikke er tillfellet for studie i medisin.

 

 

 

 

Rettelse: Andre tilleggspoeng enn realfagspoengene teller kun i sekundærvitnemålskvota.

 

Det var det jeg sa.

Lenke til kommentar
Du har redigert innlegget ditt, det så annerledes ut når jeg skrev mitt. Da kunne det tolkes som at du får alderspoeng på førstegangsvitnemålet.

 

Nei, det eneste jeg har redigert er navnene fra primærkvote/primærvitnemål til førstegangskvote/førstegangsvitnemål samt endret navnene ordinærvitnemål/ordinærkvote til sekundærvitnemål/sekundærkvote.

 

Ellers så er ordlyden fullstendig lik den jeg hadde før jeg redigerte, med unntak av de begrepene jeg har fortalt om at jeg har endret.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg er straks ferdig med forkurs ingeniør og har søkt på noen universitet og høgskoler på diverse ingeniørutdanninger.

 

Jeg har tidligere tatt det for gitt at siden beste karakter fra videregående utgjør 6 poeng, så vil en A fra høgskolen også tilsvare 6 poeng. Men når jeg sjekket på internett i dag, fant jeg denne siden som forklarer at beste karakter fra høgskolen kun tilsvarer 5 poeng.

 

Nå ble jeg litt nervøs da det vil bety at jeg ikke kommer inn på noen av studiene jeg har søkt selvom jeg utelukkende har A'er.

 

Noen som vet hvorfor det er slik?

Lenke til kommentar
Jeg er straks ferdig med forkurs ingeniør og har søkt på noen universitet og høgskoler på diverse ingeniørutdanninger.

 

Jeg har tidligere tatt det for gitt at siden beste karakter fra videregående utgjør 6 poeng, så vil en A fra høgskolen også tilsvare 6 poeng. Men når jeg sjekket på internett i dag, fant jeg denne siden som forklarer at beste karakter fra høgskolen kun tilsvarer 5 poeng.

 

Nå ble jeg litt nervøs da det vil bety at jeg ikke kommer inn på noen av studiene jeg har søkt selvom jeg utelukkende har A'er.

 

Noen som vet hvorfor det er slik?

Du har misforstått ganske mye. For det første, en 6er gir ikke 6 poeng. Seks i snitt gir 60 poeng. Du har mer enn 10 karakterer så vitnemålet, vanligvis.

Siden du refererer til har med noe helt annet å gjøre. Den kan du se bort fra. Det går på beregning av gjennomsnittskarakterer på høgskole/universitet, når du skal søke opptak til f eks et masterstudie. Hvordan det blir med opptak så bachelorstudie på bakgrunn av forkurs vet jeg ikke, men siden du refererer til handler om noe annet. Send mail til skolen du skal søke så og spør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...