Gå til innhold

Jeg skal kjøpe skjerm...


gizmo45

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger å gå til innkjøp av en ny skjerm nå, fordi min forrige er ødelagt. Det vil enten bli en 17'' LCD eller 19''/17'' CRT har jeg bestemt meg for.

 

Har foreløpig sett på følgende modeller:

Sony X72 og Sony S71R (LCD)

Sony e250 (CRT)

 

Jeg ser X72-skjermen bl.a. har bedre lysstyrke enn S71R, mens sistnevnte har 500:1 kontrastforhold sammenliknet med 400:1 på X72. Er veldig i tvil om hva jeg burde kjøpe, og vil veldig gjerne at dere deler deres tips, erfaringer og anbefalinger.

 

Mitt bruksområde er ganske variert; alt fra spilling, enkel grafikkredigering og film til programmering og tekstbehandling. Er derfor avhengig av en LCD-skjerm fri for "ghosting" og med ellers bra billedkvalitetet. CRT-skjermen må hvertfall klare 1152*864 i 100 Hz.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan varmt anbefale den jeg kjører på nemlig en iiyama vison master pro 454. Den betalte jeg 3600 kr for + frakt. Den klarer 100Hz opp til 1600*1200. Den kan anbefales på det varmeste. Kjører du for veldig høy refreshrate kan den bli litt uklar. F. eks når en kjører på 160 Hz på 1024*768. Men den kjører klart og fint på 1280*960 på 100hz

Lenke til kommentar

Helt enig med Svedda. Sitter her med en uke gammel Vision Master Pro 454 Iiyama 19" CRT skjerm. Kjøpt fra databutikken.com for 3600 pluss frakt. Les utenlandske tester av skjermen, ikke så godt kjent her i landet.

Blir rangert høyt oppe når de sammenligner med dyrere skjermer f. eks. Eizo. Jeg er iallefall strålende fornøyd. Kjører 1280x960 i 100 Hz, krystallklart flimmerfritt bilde. Skal klare 121 Hz i samme oppløsning, har ikke prøvd ennå.

 

Har en del ekstra goder også som f. eks.:

 

4 USB porter i siden

Kan koble 2 pcer til skjermen og bytte bilde med et trykk.

Inngang for headset.

Lenke til kommentar

Dette høres bra ut :) Da har jeg hvertfall en god kandidat blant CRT-skjermene, men har ikke helt avskrevet en LCD-skjerm.

 

Ser på hardware.no-anbefalingen Hitachi CML170SXW nå, men denne er etter det jeg kan se svakere enn Sony sine (forrige post) på både lysstyrke, kontrastforhold og synsvinkel. Responstiden er jeg ikke helt sikker på. Sony oppgir responstid som 10:20 ms (rise & fall time) og 12:4 ms (rise & fall time). Hvordan skal man tolke dette? Og hvem er best? S71R eller X72?

 

Vil gjerne ha noen tilbakemld. ang. LCD-skjermer også! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...