Gå til innhold

Hjelp til oppgraderingsvennlig spill-PC (flere års perspektiv)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Bakgrunn

Jeg har i dag en 3,5 år gammel lappis som jeg har vært veldig godt fornøyd med. Jeg liker å spille, og nå henger den rett og slett ikke med i svingene lenger. Så jeg trenger en ny PC, og denne gangen vil jeg ha stasjonær.

 

Problemet er at om ett år skal jeg flytte utenlands i 8 måneder, så egentlig hadde jeg tenkt å prøve å holde ut med min gamle maskin til jeg kommer hjem igjen fra utlandet. Men nå er jeg såpass desperat etter ny PC at jeg begynner å se meg om etter alternativer. :p

 

 

The plan

Tanken min er derfor å gjøre en mellomting. Jeg vil bygge meg en billig PC nå, og så oppgradere kraftig til en mye bedre gamer-PC når jeg kommer hjem igjen om 1,5 år.

 

Om 1,5 år vil sikkert mye ha skjedd innen hovedkort/prosessor/minne/GPU, så jeg regner med å måtte bytte dette ut når jeg kommer hjem igjen. Men de øvrige komponentene ønsker jeg å beholde!

 

Jeg trenger hjelp med til å finne følgende "varige" komponenter.

  • PSU. Jeg tenker meg noe > 700W, med tanke på fremtidige (store) oppgraderinger
  • Kabinett. Støysvakt og med plass til fremtidige Crossfire/SLI-løsninger
  • Harddisk. Jeg tipper 300Gb må være nok. Hovedkravet er at den er støysvak.
  • DVD-spiller. Må være støysvak, men ingen spesielle krav til hastighet.

Når det gjelder de midlertidige komponentene gjelder det altså om å finne det som er billigst mulig innenfor de kravene jeg stiller nedenfor. HELST samlet pris under 3000 hvis mulig!

PCen skal brukes primært til spilling, og jeg bruker en 24" skjerm med 1920x1200 oppløsning.

  • GPU. Tenker meg en HD4850/HD4830. Pros/cons?
  • Prosessor. Dobbelkjerne er bra nok. Fint om den lar seg klokke litt
  • Hovedkort. Fint om det tillater moderat overklokking av prosessor. Pris er det viktigste!
  • RAM. Minst 2Gb RAM. Pris er det viktigste!

----

 

Setter veldig stor pris på all hjelp! :)

Endret av Fjonisen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvor skal du flytte til? er det feks til usa så er det en god del billigere hardware der...

Skal til Europa. Har ikke tenkt å ta med meg PCen dit, for jeg spiller bare simulatorer, og jeg gidder ikke ta med ratt/pedaler/skjerm/racingstol helt dit.

 

Men det er absolutt en idé å kjøpe med meg noe hardware når jeg skal hjem igjen!

Lenke til kommentar

Ville satset på et bra kabinett. Se på Lian Li A10B, det er solid, gode termiske egenskaper og plass til to strømforsyninger. Da er det ikke så farlig hvis den ene blir for liten, for det er jo bare å kjøpe én til.

Corsair leverer gode strømforsyninger. Men uansett valg anbefales modulære psu'er, for det blir mye rot med to strømforsyninger og fullt kabelsett til begge...

 

Ram er billig, må vel betale 300-400kr for et brukbart sett med 4GB.

Problemet ditt er det store kravet om 1920x1200-oppløsning. Billige skjermkort og cpu'er vil slite med å levere data raskt nok. Vurder heller om du kan akseptere lavere oppløsning. Ellers er 4870 billigste valg.

Intel E8xxx cpu, eventuelt den nye AMD som ble lansert idag? Står om den på forsiden av hardware.no

 

300GB harddisk? det var da beskjedent... Samsung F1 er gode disker, starter vel på 750GB. Fin og rask, kjølig og stille. Prisen er ikke så gal den heller.

Lenke til kommentar

hvorfor vil man ha 2 psuer? det er OVERKILL!

 

ville sagt et billig p43HK, intel e8200, 4gb pc6400 value ram, 4830, 500GB disk og en billig dvdbrenner hadde gjort susen... tar ikke 1920x1200 men når det kun er for så kort tid så er det noe annet...

 

 

så kan du jo ta et godt solid kabinett og en corsair 750w

Lenke til kommentar

Takk for svar! :)

 

OK, det ser ut til at det blir et HD4850 og 4Gb RAM på meg.

 

Når det gjelder CPU + HK har jeg funnet ut at dette er mindre viktig i de spillene som er aktuelle for meg. Hva tror dere om et Asus P5K og en E5200 prosessor? Selvsagt ikke verdens heftigste combo, men går de ihop..?

 

Da kommer CPU + HK + GPU + RAM på 2700 uten frakt. Noen som har noen anbefalinger til hva jeg kan bytte ut for å få det enda billigere..?

 

Lian Li-kabinettet så fett ut, men litt i dyreste laget.. hva kan anbefales til rundt 1000 kroner? Må ha plass til store kort i SLI/Crossfire med tanke på fremtidige oppgraderinger. Er Antec Three Hundred gode greier?

 

Her er handlevognen min. (er klar over at prisen på skjermkortet er feil -- er noe kluss i prisguiden som gjør at HD4830 kommer opp som HD4850..)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Henger meg på denne tråden. Jeg er på utkikk etter mye av det samme. Trenger ny stasjonær PC, til spilling, som er billig i utgangspunktet men oppgraderingsvennlig.

 

Trenger alt unntatt optisk drev, tastatur, mus, skjerm. PCen må kunne dra ihvertfall "gårsdagens" spill på OK oppløsning (trenger dog ikke være 1920x1680, 1280x1024 eller deromkring holder). Typisk Crysis, CoD 5 etc. på bra oppløsning og grafikk ellers.

 

Trenger ikke noen gigantharddisk i utgangspunktet men vil ha oppgraderingsmuligheter der også.

 

Hva bør jeg gå for? La oss si 6-7k for alle delene. Bygging tar jeg meg av selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...