Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny sub - Større og mere watt =bedre?


Aes456

Anbefalte innlegg

Har fått et ganske bra tilbud på et par aktive suber (element og forsterker sammen), og ser på to som er nesten helt identiske, eneste hovedforskjellen er 10" og 1200w og den andre er 8" og 600w. Tor jeg har blitt fortalt, at du ikke skal la deg lure av tallene, at det er kvalitet og utforming som har mest betydning?

Bare tull å gå for den største da?

 

Og startpakken til biltema: funker den ok?

http://www.biltema.no/products/product.asp...p;iItemId=98989

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste av disse billigmerkene opererer med Donald Duck-watt. Se på RMS watt først og fremst. Og watt sier ingenting om hvor presist de spiller, og hvor behagelig lyd som kommer fra dem..

800w rms er i utgangspunktet ganske mye (like mye som jeg har på mine mid-end 12"ere bak til sammen egentlig). Men jeg tviler på at du får samme resultatet.. :p

 

Det beste hadde uansett vært å gå for en løsning i bagsjerommet. Om du kjøper en kasse fra bildekaler.no for 400, en sub til 1500 fra engenaudio, en kabelpakke fra lydibilen, og får tak i en dynabel bf4501 forsterker, så har du bra bass til et fint budsjett! :)

 

Og ja, den dyreste av startpakkene til biltema er et allright valg for et billig anlegg syntes jeg, om du bare har ting som trekker lite strøm. Men ville kanskje valgt en 53mm2 kabel når jeg først trekker gjennom bilen..

Lenke til kommentar

Det som er tingen er at det er stålskillevegg, tykke dempematter og seter som står i veien mellom bagasjen og sitteplassene (sedan) slik at en sub i bagasjen vil høres bedre på utsiden enn innsiden, så det er foreløpig uaktuelt. Da ville jeg heller evt satset på frontsett.

Men det du sier da er at det er like greit å kjøpe den minste?

Lenke til kommentar

Ah.. skjønner. Hvilken bil har du? BMW?

Nei, det jeg sier er at det ikke egentlig er så lett å få et innblikk av hvor mye / hvor bra lyd man får av dem, bare med å lese på papiret. Det er sikkert forskjell mellom dem, men hvor mange watt effekt dem tåler er jo ikke det samme som hvor høyt de faktisk spiller.

 

Alternativet til disse jallasubbene er jo kanskje å få noen 6x9ere i hattehyllen? Jeg har aldri anbefalt 6x9ere til noen før, men om du er ute etter mye lyd og bass så er jo det kanskje et greit alternativ med noen solide 6x9ere, et bra frontsett, og en god firekanals forsterker.

 

Du bør kanskje lese litt på nettet om disse subbene, men generelt sett subber med kasser på bare ti liter blir jo veldig amputert i forhold til vanlige elementer..

Endret av Inception_
Lenke til kommentar

Dette strider mye mot hva jeg vanligvis ville gjort, men kan vel si dette er et slags prøveprosjekt bare for morro skyld og dersom det ikke blir bra så er det ikke mange kronene jeg har tapt uansett. Er jo klar over at jeg får hva jeg betaler for :)

 

Ser på Amazon.com at den får veldig bra kritikk, men klart det kan nok aldri sammenlignes med et skikkelig element i en skikkelig kasse - Anmeldelser på Amazon.com

 

Er ganske fersk innen bilstereo så dersom det blir kjøp må jeg ha en pakke med det jeg trenger for å koble opp. Den pakken fra biltema som jeg linket til burde vel funke greit for en sånn jallasub som dette?

Lenke til kommentar

Det ville jeg mene ja!

Du trenger sikkert 3 meter med strømkabel, 1 meter med jord, signalkabler fra spilleren, en sikring og en sikringsholder.

Høyttalerkabler trenger du vel ikke i det hele tatt..

Så joda, kjøpe de tingene der så er du i god gang. Men for å få bedre lyd i bilen burde du vurdert en firekanals forsterker på rundt 4x70w.

Min Alpine CDA-9887R til fem laken gir bare 4x17w rms ut for eksempel.. De 4x50w som står stemplet på din headunit er ganske bedrageriske! Om du heller brokobler to av kanalene for å kjøre en slags subwoofer, eller kjører 2 6x9 høyttalere baki så har du kanskje fått mer utav det. Som det sto i anmeldelsene der, det er ikke rare lyden som kommer ut av en sånn en, pga det lave kassevolumet :(

Lenke til kommentar

altså seriøst se på bildene, magnetspolen er vel mindre enn original elementene i bilen, vet det finnes shallow mount subwoofers, men det der blir latterlig, altså selve elementet er like dypt som 3-4 rca utganger lagt ved siden av hverandre. Og husk at det skal helst være plass til litt forsterker komponenter under elementet, så dette begynner å bli latterlig smått.

 

Jeg ville aldri brukt penger på det der om det så hadde kostet meg en 100 lapp, da hadde jeg heller dratt på kino.

 

1200 maks watt på det der, lol. Min pioneer sub er vel oppgitt til å tåle 400W rms og 1200W max elns, og den har dobbelt så stor dybde som den pakken der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...