Gå til innhold

Hvordan får jeg forskjellige bunntekst og topptekst


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis det er snakk om bunntekst så er den ment og være lik på alle sidene med unntak av f.eks sidenummerering.

 

Topp- og bunntekster er ment brukt til brevhoder og gjerne kontaktinformasjon på bunnen.

 

Hvis du vil ha forskellig tekst i bunnen på hver side så er det sannsynligvis fotnoter du vil bruke.

Lenke til kommentar

Man kan vel ha forskjellig top og bunntekst på hver seksjon også?

Jeg begynte og eksprimentere litt med dette da jeg skulle ha noen ark ståenden og så ett par ark midt i skulle ligge, tror ikke jeg fulførte prosjektet så husker ikke helt.

Men hvis det går så er det bare til og lage ny seksjon for hver gang man vil skifte på top og bunnteksten.

Lenke til kommentar
Eg kjenner ikkje so godt Office 2007, men du har iallfall mogelegheita for ulike topp- og botntekstar på odde- og partalssider, og eige for framsida. Når du redigerer toppteksten får du opp ei Design-fane, med desse vala:

post-21406-1233923365_thumb.png

Takk for svaret. Det hjalp nesten. Men er fortsatt ikke det jeg leter etter. Det som skjer med det du har vist er at jeg kan ha 2 forskjellige bunntekster. Jeg vil kunne ha forskjellige bunntekst i alt.

Lenke til kommentar

Hvis teksten ikke er lik på alle eller flere av sidene så er det teknisk sett ikke en bunntekst.

 

Da er det enten fotnoter eller tekst som bare står på bunnen i en egen del.

 

Dette kan du gjøre ved å lage en egen tekstboks å plassere den nederst på siden. Pass bare på å sette tekstbryting slik at du ikke skriver over annen tekst.

Lenke til kommentar

Ja, wikipedia skal ofte tas med en klype salt men

A page footer or simply footer in typography is that material which is separated from the main body of text and appears at the bottom of a printed page. Word processing programs usually provide for the creation and maintenance of page footers, which are often the same from page to page, with merely small differences in information, such as page number. Footnotes are usually placed in or near the page footer.

 

Jeg prøvde ordboken, men de har ikke en egen definisjon for "bunntekst" så wikipedia er det beste jeg kom til. Hvis du har en lenke til et annet sted som sier noe annet så ser jeg gjerne på den.

Lenke til kommentar

For det første: en ordbokdefinisjon sier ikke nødvendigvis noe om hva det "teknisk sett" er. I Word (og alle andre liknende programmer) er topp- og bunntekst den teksten som befinner seg i topp- eller bunntekstområdet.

 

For det andre: I Wikipedia-artiklen står det jo tydelig "...often the same from page to page".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...