Gå til innhold

Fujifilm F200 EXR - En revolusjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Eneste som holder meg tilbake på LX3 er autofokushastigheten. Trenger noe som er litt snappy...

Ja vi har jo lov til at håbe at FujiFilm har taget sig lidt sammen på det punkt. Selv de nyeste i F-serien er ellers umådeligt sløve.... :no:

 

Der er lidt mere nyt. Her er nogen der har testet det

http://www.engadget.com/2009/02/05/fujifil...otos-shown-off/

Klik "READ" for at komme videre til:

http://translate.google.com/translate?prev...sl=ja&tl=en

Endret av EskeRahn
Lenke til kommentar

Nå er strengt tatt ikke teknologien noe nytt fra Fuji, men de har funnet en ekstra måte å utnytte den på. Tidligere Super CCD har hatt muligheten for å velge mellom spatial oppløsning og høy dynamikk. Nå kan du også koble sammen piksler for å få mindre støy. Måten sensoren er bygget opp på kan nok fravike de originale Super CCD-ene, en prinsippet er det samme.

 

Og anvendelsen av Super CCD i et lite lommekamera som dette har jeg ventet på en stund. På SLR-fronten har de vanlige sensorene fra de andre produsentene tatt igjen Fujis forsprang med sine sensorer i S Pro-serien. Kanskje teknologiens fremtid ligger i dette bruksområdet, og ikke i SLR-markedet. Det er jo mulig at Fuji slår tilbake også i det segmentet, men foreløpig kan vi glede oss over at teknologien deres kanskje skaper en liten revolusjon i kompaktmarkedet.

 

Når det gjelder Fuji vs LX3 så tror jeg ikke at den såkalte hypen kommer til å forstumme så veldig mye, men for mange (også seriøse) vil dette være et bedre alternativ. Optikken til Pana er flott, men har sine begrensninger. Den har veldig kort tele, og det er nok mange som har mer behov for den ekstra telen. Som allround-kamera vil nok dette kameraet slå LX3 hvis sensoren holder det den lover, og optikken ikke er betydelig dårligere optisk enn den til Panasonic. Leica er ikke en magisk trylleformel, og lysstyrke er ikke nødvendigvis et tegn på bedre optiske ytelser. Det finnes mange eksempler på det.

 

Jeg har tro på dette. Fuji har brukt teknologien med hell tidligere, og i en ny versjon som nå så tror jeg neppe den skuffer nå heller. Selv om Fuji har ligget litt bakpå i senere tid, så er det kanskje fordi de brukte ressurser og tid på å utvikle dette konseptet.

Lenke til kommentar
Leica er ikke en magisk trylleformel,
Jo, ordet Leica åpner dører. Og lukker dem ;)

 

At Leica setter sinnene i kok, ser vi tydelig i Pentaxverdenen. Mange hard core fanboys er moralsk forarga over at "The Head" of Pentax USA har kjøpt seg en Leica i stedet for en Pentax-kompakt. De forlanger nærmest hodet hans på et fat :)

Lenke til kommentar
Jeg kjenner jeg blir reint glad, jeg, når jeg leser sånne innlegg som det du skriver her, PMnormal. :) Veldig godt oppsummert. :thumbup:

Mer "oppsummering":

Digit har prøvd kameraet:

Vår erfaring med kameraet er positiv, skjønt våre målinger viser at det ikke er de helt store forskjellene fra F100fd. EXR-teknologien gir imidlertid en klar gevinst når det gjelder bildestøy, spesielt ved ISO 1600 og kameraet leverer meget høyt kontrastomfang når de riktige valgene er gjort.

http://www.digit.no/wip4/fujifilm_finepix_...d.epl?id=155662

 

"Alt" om forgjengeren F100fd finner du her:

http://www.pbase.com/arn/fuji_f100fd

 

Det er m.a.o. grunn til å ha forventninger til F200.

Lenke til kommentar
.

.

Det er m.a.o. grunn til å ha forventninger til F200.

Ja vi håber :love: Men desværre sammeligner de det med F100, som ikke just er imponerende på høj iso.

Ville meget hellere se en sammenligning i 6Mp mode med F30/31. Til nød mod F50/60...

 

Hvis den nye sensor 'bare' kan kompensere for den mindre lysfølsomhed på objektivet med mere zoom, så billeder med samme zoom bliver lige så gode som F60 i 6Mp, ja så må jeg klart skifte til F200 også... Og kommer billederne op på højde med F30/31, ja så... :dribble:

Lenke til kommentar
.

.

Det er m.a.o. grunn til å ha forventninger til F200.

Ja vi håber :love: Men desværre sammeligner de det med F100, som ikke just er imponerende på høj iso.

Ville meget hellere se en sammenligning i 6Mp mode med F30/31. Til nød mod F50/60...

Her er det "Arn" skriver:

Bottom line

Per pixel image quality of F30 looks better than F100fd's. But when you resize the F100fd image to 6MP, at lower ISOs (100-200) the F100fd outperforms the F30, because the F100fd is more detailed and does not have more noise than the F30. At ISO 400 the performance seems matched between F100fd and F30. At ISO 800 to ISO 1600 F30 wins. ISO 3200 gives everyone the shivers. F50 image quality is worse than F100fd from ISO 200 and up.

Jeg kjenner både F30 og F100 godt og kjenner meg gjen i "Arns" beskrivelse. Ut fra det Digit skriver om F200's ytelse ved ISO 1600 er det grunn til å tro at F200 er bedre enn F30 ved alle ISO-verdier.

Endret av Oljens
Lenke til kommentar
.

.

Det er m.a.o. grunn til å ha forventninger til F200.

Ja vi håber :love: Men desværre sammeligner de det med F100, som ikke just er imponerende på høj iso.

Ville meget hellere se en sammenligning i 6Mp mode med F30/31. Til nød mod F50/60...

 

Hvis den nye sensor 'bare' kan kompensere for den mindre lysfølsomhed på objektivet med mere zoom, så billeder med samme zoom bliver lige så gode som F60 i 6Mp, ja så må jeg klart skifte til F200 også... Og kommer billederne op på højde med F30/31, ja så... :dribble:

F100 er bedre en 50.

 

F31 fd er vidunderlig. Så jeg gleder meg til å prøve F200. Da mitt 31 begynner å hangle.

 

Det som skal sies er at LX3 er å blir et entusiast kamra. Man kan ikke helt sammenligne disse kamrane.

Mange ønsker at Fuji skal lage et slikt kamra i samme design og manuelle muligheter pluss blitz. Men generelt så er dette kamra typer uten de helt store salgs tallene. Slik at det er nok lurest å prøve å kapre tronene på Kompakt markede.

 

 

 

Dette blir utrolig spennende i allefall.

Lenke til kommentar

Ja, LX3 er en rendyrket entusiastmodell, og er ikke beregnet på vanlige folks snapshot-behov. Men også vanlige folk har behov for bildekvalitet, og da er et topp kompaktkamera med seriøse ytelser like viktig for dem. Men de vil gjerne ha noe mer enn 60mm tele, og de har ikke de store forutsetningene til å bruke det ekstra i vidvinkelområdet kreativt.

 

Når det gjelder blitssko så er jeg selvfølgelig helt enig i at det hadde vært en kjekk ting på et kompaktkamera, men det er både plasskrevende og kostnadsøkende. Til et rent lommekamera så finner jeg blitssko å være unødvendig, så i dette spesielle tilfellet så savner jeg ikke det.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
.

.

F100 er bedre en 50.

.

.

Åh nej, Skal vi til at genoplive den diskussion fra anden tråd? *G*

Nej, kort:

F100 har fortrin frem for F50. Men også omvendt. Det afhænger af hvad der er vigtigt for én, hvilket kamera der er bedst.

For mig er billeder i dårligt lys højprioritet, og her konstaterede jeg klart bedre billeder med F50/F60. Så må jeg leve med den ringere zoom.

Lenke til kommentar
Her finner du en diskusjon hvor dette diskuteres, inkludert lenker til bildeeksempler:

http://forums.dpreview.com/forums/readflat...3145&page=1

Tak for link.

Desværre er billeder ikke taget 'samtidigt', og med helt samme motiv og samme zoom. Det gør det lidt svært at bedømme sammenligningen nogenlunde objektivt. Men med det forbehold, så ser der da bestemt lovende ud :D

 

HVIS vi får 6Mp billeder på stativ nogenlunde sammenlignelige med F30 (som det kunne tyde på), og så tillige har både OIS (som F50/F60/F100) og større zoom-range (som F100), ja så er der jo ikke et øje tørt :dribble::love::dribble::love::dribble::love::dribble::love:

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Når kommer egentlig Akam med en test av dette kameraet? Det har jo vært tilgjengelig en stund nå. Ville trodd at de kastet seg over det...

Ja jeg er også spændt på en objektiv test, og undrer mig også over at vi ikke har set den endnu.

 

Er vældig glad for det (som det ses af hurtig-anmeldelsen :blush: ), og har ladet det erstatte min F60.

Har dog haft for travlt den sidste tid til rigtigt at bruge det for alvor, så har derfor heller ikke fået lavet en mere grundig anmeldelse.

 

Og jeg HÅBER at AKAM vil inkludere en sammenligning i 6Mpixel-mode med F30/F31. Så vi kan se om de efter så mange år er væltet af tronen som "bedste kompaktkamera i dårligt lys". (F50/F60 gjorde dem kun rangen stridig grundet IS, på stativ kunne de ikke helt være med, og det blev bare værre med F100)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...