Gå til innhold

koble flere høytalere på en strerioa forsterker?


Anbefalte innlegg

hei jeg har sittet og tenkt mye over det å koble flere høytalere på den sterioforsterkeren jeg har den er vel 2x300 eller 2x400 watt som driver to mission 737 100wattt (+25) så jeg har litt å gå på men jeg tenker på å koble flere høytalere inn på forsterkeren men da er jo spørsmålet er det mulig og er det tilrådelig? jeg regner med at det blir en paralellkobling av høytalerene altså at jeg setter da ett sett med banaplugger inn i bananpluggene som alerede er i høyalerene og sender da signalet videre til den neste.

 

Er det noen av dere lyd entusiaster som vet om dette er mulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hei jeg har sittet og tenkt mye over det å koble flere høytalere på den sterioforsterkeren jeg har den er vel 2x300 eller 2x400 watt som driver to mission 737 100wattt (+25) så jeg har litt å gå på men jeg tenker på å koble flere høytalere inn på forsterkeren men da er jo spørsmålet er det mulig og er det tilrådelig? jeg regner med at det blir en paralellkobling av høytalerene altså at jeg setter da ett sett med banaplugger inn i bananpluggene som alerede er i høyalerene og sender da signalet videre til den neste.

 

Er det noen av dere lyd entusiaster som vet om dette er mulig?

 

-Stemmer det at dette er et såkalt midi anlegg (kompakt, "alt i ett") ?

 

-Hvor har du lest av uteffekten du oppgir ?

Lenke til kommentar

siden du har 8ohms høyttalere kan du koble 2 og 2 høyttalere paralellt, når du gjør dette vil impedansen falle til 4 ohm. Du kan også koble i serie da vil du ende på 16 ohm. Hvis du velger å gå for paralellt må du passe litt på temperaturen på forsterkeren da det går mere strøm ut av forsterkeren. Uansett vil jeg si det er liten fare for at dette går gæli, men jeg tar intet ansvar om det gjør det ;)

Lenke til kommentar
ut efekten leste jeg i manualen som jeg fant på en web side, men jeg huker ikke hvilken siden det er en stund siden og at det forsvant da jeg mista windowsen på pcen.

 

ja dette er et kompakt annleg med radio, kasett osv.

 

Da er nok min mistanke om at du har lest litt feil styrket. Jeg gjetter på at du har sett på effektforbruk, og ikke uteffekt. 2x300W ville jo vært en eksepsjonellt kraftig forsterker som pr. i dag ville ha kostet mange tusen.

Hvis jeg gjetter riktig så er dette kompaktanleggt av ganske lett vekt (under 10 kg), med uteffekt (kontinuerlig RMS) som ligger nærmere 2x30W enn 2x300. Det vil nok neppe like å dra laster med lav impedans.

 

Med mindre jeg har misforstått det hele, og at du faktisk sitter med et tungt beist av en Akai forsterker, så vil jeg ikke anbefale å gjøre det du planlegger. Du vil mest sannsynlig overopphete forsterkeren og ødelegge den, ihvertfall hvis du spiller på høyt lydnivå.

Endret av Junkers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...