Gå til innhold

Parkering kommunal eiendom. Kan kommunen sende regning?


btl

Anbefalte innlegg

Hei

 

Hvis en kommune ikke liker at jeg har parket et restaureringsprosjekt på deres eiendom, kan de da sende regning for parkering? Bilen har kanskje stått der i 4 månder. Det er ikke skilter på bilen. Dette er snakk om et mindre tettsted i Gjøvik kommune.

Parkeringsplassen er ikke skiltet.

Hvordan er prosedyrene for å taue inn bilen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det ikkje er ein skilta parkeringsplass så er dette det samme som om du parkerer på naboens plen.

 

Om bilen stå i vegen for bruk av området eller om bilen blir ansett som "skjemande" så kan kommunen bestille tauing for eigars regning (eventuell pant i bilen om eigar ikkje vil betale).

 

Problemet her er nok at det krever ein del arbeid av kommunen å finne ut kven som er eigar av bilen når den er uskilta, bruker dei mykje tid på å spore opp eigaren så får du garantert ein form for administrativt gebyr.

 

Du skal også være forsiktig så ikkje kommunen antar bilen som eit gammalt vrak og sender det til høgging. I så tilfelle er det tvilsomt at du vil få noke form for erstattning.

 

Vil anbefale deg å kontakte kommunenen og be om tilatelse til å ha bilen ståande. Normaltsett så er ikkje det noke problem med mindre bilen står i vegen for noke.

Du må også huske på at i ein mindre tettstad så skal du ikkje stole på at dei sjekkar lovverket før dei eventuellt lempar vekk bilen din. Så om denne bilen er av verdi for deg så anbefalar eg å enten flytte den eller få avklart tillatelse til å ha den ståande der.

 

Veit vertfall at eg ikkje hadde nølt med å kjøyrt bilen til høgging om den hadde stått forlatt utan skilt på min eigendom i 4 måndar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...