Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Isolering i garasje


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg holder på å innrede loftet i en garasje. Hva skal jeg gjøre med isolering av gulvet? Under gulvet er det garasje der temperaturen kan gå ned mot 0 grader. I rommet jeg innreder vil temperaturen ofte gå over 20 grader. Skal jeg isolere taket i garasjen, eller gulvet i rommet over? Hva gjør jeg? Tips taes imot med stor takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mulig jeg forklarte dette litt vanskelig. Nede er det garasje, oppe skal jeg lage et "gutterom". Mellom etasjene er det bjelker og sponplate oppå bjelkene (sponplatene er dermed gulv oppe) Kan jeg legge fuktsperre oppå sponplatene i 2. etg og isolere mellom bjelkene nedenfra?

Lenke til kommentar
Det er mulig jeg forklarte dette litt vanskelig. Nede er det garasje, oppe skal jeg lage et "gutterom". Mellom etasjene er det bjelker og sponplate oppå bjelkene (sponplatene er dermed gulv oppe) Kan jeg legge fuktsperre oppå sponplatene i 2. etg og isolere mellom bjelkene nedenfra?

Isoler mellom bjelkene nedenfra, og skru på gips i taket. Dropp fuktsperre på gulv oppe.

Lenke til kommentar

Fuktsperren skal ligge på den varme siden Dylert, det har du helt rett i. Du har også mulighet til å legge op til 25-30% av isolasjonen på innsiden av fuktsperren, men det er ikke aktuellt av praktiske årsaker i ditt tilfelle.

 

Å droppe fuktsperre her høres risikabelt ut, uten at jeg har regnet på gulvet ditt. Jeg ville tro at en uoppvarmet garasje må regnes som uteområde, og ikke på noen måte gir deg noen gevinst i form av noe særlig mindre fuktproblem.

 

Isolering gjør du som nevnt tidligere i tråden nedenfra uten noen store problemer. Kapper du isolasjonen riktig, henger den av seg selv til du får på gips eller sponplater.

Lenke til kommentar
Husk å isolere med rockwoll, og gipse etterpå som nevnt her. Garasjen din blir jo da en branncelle når du skal ha oppholdsrom over den.

 

Om du velger Glava eller Rockwool spiller ingen rolle brannteknisk. De er så vidt jeg vet likestilte når det gjelder testverdier for brann. At Glava skal smelte ved svært høye temperaturer er muligens sant, men da er det så god fyr at resten av huset har brent opp for lengst...

 

Edit: knotete formulering endret

Endret av JosteinS
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Husk å isolere med rockwoll, og gipse etterpå som nevnt her. Garasjen din blir jo da en branncelle når du skal ha oppholdsrom over den.

 

Om du velger Glava eller Rockwool spiller ingen rolle brannteknisk. De er så vidt jeg vet likestilte når det gjelder testverdier for brann. At Glava skal smelte ved svært høye temperaturer er muligens sant, men da er det så god fyr at resten av huset har brent opp for lengst...

 

Edit: knotete formulering endret

 

 

Rockwool tåler mere varme enn glava. dette er bevist flere ganger med forsjellige tester.

Isoler gulvet i garasjen din på samme måte som du ville gjort i huset ditt. det skulle holde med 10 cm.som du legger i fra undersiden. skal du legge nytt gulv oppe i garasjen ville jeg ha lagt ned 20 mm trinnlydsplater før du legger evt laminat over. det heter trinnlyd for de den skal dempe lyden av gange fra annen etage og ned til første etage. men den funker glimrende til isolering også. da får du to ting i en plate.

 

og ja jeg jobber på rockwool :-)

Lenke til kommentar
Rockwool tåler mere varme enn glava. dette er bevist flere ganger med forsjellige tester.

...

og ja jeg jobber på rockwool :-)

Hvilke temperaturer er det snakk om? 1300 grader kontra 1400? Eller er det helt andre temperaturer?

 

Glava er så vidt jeg forstår laget av glass, og rockwool av stein, begge er varmet til de mykner og kan lages fiber av, som man lager porøse matter av, stemmer det?

 

Glass lages ved å smelte stein eller nærmere bestemt kvartssand og noen tilsetningsstoffer ved ca 1500 grader. Hva smeltetemperaturen er på det ferdige produktet Glava vet jeg ikke, men det skulle vel være grunn til å tro at den ligger langt over temperaturen som antenner tre, som ligger på 200-275 grader, og når en brann i et trehus kommer opp i en temperatur som smelter isolasjonsmattene, uansett Glava eller Rockwool, er huset forlengst overtent og dødsdømt?

Endret av Svinks
Lenke til kommentar
Rockwool tåler mere varme enn glava. dette er bevist flere ganger med forsjellige tester.

...

og ja jeg jobber på rockwool :-)

Hvilke temperaturer er det snakk om? 1300 grader kontra 1400? Eller er det helt andre temperaturer?

 

Glava er så vidt jeg forstår laget av glass, og rockwool av stein, begge er varmet til de mykner og kan lages fiber av, som man lager porøse matter av, stemmer det?

 

Glass lages ved å smelte stein eller nærmere bestemt kvartssand og noen tilsetningsstoffer ved ca 1500 grader. Hva smeltetemperaturen er på det ferdige produktet Glava vet jeg ikke, men det skulle vel være grunn til å tro at den ligger langt over temperaturen som antenner tre, som ligger på 200-275 grader, og når en brann i et trehus kommer opp i en temperatur som smelter isolasjonsmattene, uansett Glava eller Rockwool, er huset forlengst overtent og dødsdømt?

 

inne i en smelteovn er det ca 2500-3000 grader. stein og glass blir smeltet til nesten vannkonsistens.

1300-1400 grader er nok til å få de til å smelte igjen, ettersom den kjemiske formel er brutt.

det er nok lavere temp en det ja. men det er som ferdig produkt. glava smelter og tar fyr, rockwool blir svidd og begynner å gløde, men det er ved ca 400 grader høyere enn glava. det er gjort tester med begge produkter i en vegg .ved ca 800 grader, bak glave var det brunsvidd plank, bak rockwool var fortsatt plank samme farge som før varme ble satt på. men dette er tester som er gjort med tidsintervaller, har ikke gjort disse tester selv , men har fått med meg noe.

nei det spiller egentlig ikke noe rolle hva du bruker av isolasjon , når det først har tatt fyr i huset ditt. ja man kan bremse det litt , men ikke mye. hvis du fyrer med ved i ovnen din, så klarer du aldrig å få tempraturen til å overstig 600 grader. ja det vil bli noe høyere i et hus.

 

Dete er ikke glasset i glava eller lava i rockwool som tar fyr i en brann, det er det som brukes som bindemiddel, for å få fibrene til å klistre seg sammen. hva som brukes i bindemiddel kan jeg ikke gå ut med , men jeg kan si at det er relativt sterke saker. som feks Fenol.

Endret av audifreek
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...