Gå til innhold

Jobbsituasjon i økonomibransjen under finanskrisen

newcom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en kar som snart er iferd med å ta et karrierevalg her i livet. Har allerede fått plass på øko/admin på BI, men har nå blitt usikker på om dette er bransjen å satse på i fremtiden.

Hvordan er jobbsituasjonen i denne bransjen nå under finanskrisen, og hvordan blir arbeidsmulighetene om 3-5 år?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er alltid behov for økonomer. Man er som poteten, man kan brukes til alt. Tenk bare på hvor mange virksomheter som finnes i Norge, og alle de stabsfunksjonene som skal utøves i disse.

De siste årene har det vært totalt bonanza for de av oss som har vært ferdig utdannede økonomer, men det vil nok roe seg ned til normalen fremover. Jeg gikk ut fra BI i vår, og som alle andre i mitt kull vasset jeg i jobbtilbud. Jeg begynte etter hvert å bare takke nei til intervjuer. Slike tilstander ser vi nok ikke igjen på en stund, men det var moro så lenge det varte :)

Skrevet

Velg bransje og linje etter hva du liker av fag. Ikke la deg påvirke av lønn kriser osv.

liker du det du holder på med og er god på det er det alltid jobb å få ;)

Skrevet

Høres veldig bra ut... Pjotrik, gikk du ut med bachelor eller mastergrad?

Svarene dere har kommet med har virkelig roet meg ned :)

Skrevet

Jeg gikk ut med master. Det er lite man kan gjøre med konkunktursituasjonen på tidspunktet man er ferdig utdannet, men på lang sikt er økonomiutdanning et sikkert valg såfremt man har interesse for det.

Skrevet
Høres veldig bra ut... Pjotrik, gikk du ut med bachelor eller mastergrad?

Svarene dere har kommet med har virkelig roet meg ned :)

Kan du regnskap så har du muligheter, men færre bedrifter gir mindre behov for revisorer også. Bare generell økonmi-bachelor er ikke noe å satse på.

Skrevet
Jeg vil gjette på at da er det gode tider igjen.

Da er det enda dårligere tider, fordi verden har langt mindre olje tilgjengelig.

Energi er økonomien.

Sats på selvdyrket mat og gode basisferdigheter innen reparasjoner, snekring og å lage enkle ting fra grunnen.

Gjest Slettet-q5ES5fDk
Skrevet
Jeg vil gjette på at da er det gode tider igjen.

Da er det enda dårligere tider, fordi verden har langt mindre olje tilgjengelig.

Energi er økonomien.

Sats på selvdyrket mat og gode basisferdigheter innen reparasjoner, snekring og å lage enkle ting fra grunnen.

Det er utrolig godt sagt, og det stemmer mye mer en vi liker å tro.

Skrevet

De neste årene blir tøffe, og det er allerede tøffe tider på jobbmarkedet. Jeg har hørt at f.eks. trainee-stillinger i de store selskapene ofte har et par tusen søkere som er siviløkonomer og annet. Litt av en omstilling fra den situasjonen som var et år siden.

Regner med at ting ser litt lysere ut om 3-5 år når du er ferdig. Men en ting er sikkert, de kommende årene blir svært tøffe for nyutdannede.

Skrevet

For min del har jeg egentlig planer om å ta en bachelor i økonomi bare, det er planen. Vil ikke det være bra nok til å få en godt betalt jobb (ca 400k i året?).

Tanken om å fortsette med master har også slått meg, men det er noe jeg ikke har tatt med i betraktningene når jeg planlegger karrieren i fremtiden...

Skrevet

400k i startlønn med en bachelor er nok noe optimistisk, men fullt mulig på sikt. Jeg tror mastergrader i økonomi med energispesialisering slik som master i energiledelse fra HHB eller lignende fra norske og utenlandske skoler blir veldig godt mottatt i fremtiden. Ellers er en bred økonomibakgrunn som Pjotrik sier det veldig bra siden man er potetmateriale.

På traineestillingene er det mange søkere, men det er fordi "alle" studieretningene søker på disse jobbene. Advokater, ingeniører, arkitekter, økonomer, vernepleiere og utbrente sykepleiere. Vi må regne med at det er mange upassende søknader på sånne jobber.

Skrevet
Jeg tror mastergrader i økonomi med energispesialisering slik som master i energiledelse fra HHB eller lignende fra norske og utenlandske skoler blir veldig godt mottatt i fremtiden.

Som student på dette studiet, støtter jeg selvsagt opp under dette :)

Når det gjelder det nevnte studiet, kvalifiserer det også til den gamle siviløkonomtittelen, i likhet med master i business. Dette bevitner, i mine øyne, en generell "potet"-kunnskap i økonomi, som kan benyttes til så mangt i senere jobbsituasjoner.

PS: Om noen ønsker å spørre en student om dette studiet, er det bare å sende e-post (p d a n i e l s e n a t g m a i l) :)

Skrevet

Det jeg vet fra bransjen selv, er at de fire store revisjonsselskapene nå i utgangspunktet har ansettelsesstopp. Dette betyr i bunn og grunn at de kun tar imot åpne søknader, og at en blir ansatt uansett så lenge karakterene/referansene er gode nok.

Angående ønske om 400' for en generell Øk.adm-utdannelse, så er nok det ganske usannsynlig i dagens marked. Kamerater av meg med master i Øk.adm ble ansatt for rundt 350-370' i fjor vår innenfor revisjon som normalt sett har et greit lønnsnivå.

Skrevet

Hei,

Jeg har akkurat fått jobbtilbud i Oslo. Har en Master i øk. fra England. Har blitt tilbudt 410k samt dekket tlf.

Er dette en ok startlønn eller burde jeg spørre om mer?

Har noen flere intervjuer neste uke, så kan få andre jobb tilbud om jeg er heldig... men kan jo ikke vente for lenge før jeg svarer på mitt første tilbud... :|

Skrevet

Mellom helt ok og relativt bra, avhengig av hvor mye det forventes at du jobber, evt. overtidsbetaling, hvor genial du er etc. (Siste høres flåsete ut, men alle er ikke like flinke – mange burde si seg veldig fornøyd med langt dårligere tilbud enn du har fått, uten at det nødvendigvis tilsier at du burde det.) I alle fall ikke et så dårlig tilbud at det burde hindre deg fra å si ja om det er en jobb du har oppriktig lyst på.

Skrevet

Vel hva vil du tilsi genial betyr?

- Blant topp 10% av elever på Master?

- Sosial?

- Leder for klubber/foreninger etc?

- Vunnet awards etc?

- Skole man har studert ved?

- Hyggelig / ydmyk som person?

- Ambisiøs?

- Selvsikker?

- Utenlandserfaring?

Skrevet

410k i grunnlønn er veldig bra betalt til å være første jobb. Lønn er ikke det viktigste i den første jobben - det er utviklingsmulighetene som betyr noe. Heller 355 i revisjon enn 410 som selger!

Skrevet

@Pjotrik:

Helt enig med deg... det viktigste for meg i valg av jobb er fremtidige muligheter, hva jeg kan lære, og hva vil mine sjefer la meg få innsikt i / lære. Jeg er en proaktiv person, som motiveres av utfordringer... så jeg trenger det..

Stillingen som jeg er blitt tilbudt er controller / business analyst... CFO (økonomi direktørens) høyre hånd... Tror jeg kan lære mye...

Skrevet

Høres ut som en bra jobb det. Stor eller liten bedrift? Generelt er det bedre utviklingsmuligheter i større virksomheter.

Jeg var ferdig med masteren i juni og begynte å jobbe i august. Jeg passerte ikke grunnlønnen du har før etter noen mnd, så du kan være godt fornøyd.

Du burde imidlertid ha betalt overtid..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...