Gå til innhold

Hvilken "N" router til dd-wrt?


AIH

Anbefalte innlegg

Har lenge lekt med diverse wrt54g(l) routere med firmware fra dd-wrt.

Har satt opp wsd og brukt de som enkle clienter......

 

Nå har jeg lyst til å gå over til "N" standard, og nå synes jeg det hele har blitt mere uoversiktlig.

 

Hvilken router (med fornuftig pris) som det går greit å få tak i annbefales?

Mener jeg leste noe om at noen av linksys sine EU modeller ikke støttet dd-wrt. Stemmer dette?

 

Hvis jeg skal holde meg til linksys ser det ut som det er følgende modeller tilgjengelig for N standard, som dd-wrt støtter.

 

Linksys WRT600N vers. 1.0

Linksys WRT160N vers 1.0/1.1

 

De andre utgavene av disse står det "work in progress" på

Endret av AIH
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Mulig jeg får prøve meg på Netgear. WRT350N er jo ikke å få tak i lengere.

 

Har planer om å sette opp et trådløsnettverk på to bygg som ligger like ved hverandre. Det ene bygget er uten kablet nett. (10 til 15 brukere)

Tenkte å få til dette med en par-tre routere og dd-wrt. Tenker da å benytte wsd til det andre bygget. (Maks 5 brukere)

 

Noen som har gode tips og råd på veien....? Routeranbefaling til prosjektet?

 

Har som sagt lekt en del med wrt54g(l) for noen år tilbake, men tenker å ta steget over i "N" standarden nå.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg har installert dd-wrt på en d-link dir-615 (rev. D1). Funker fint, t.o.m med en versjon av dd-wrt beregnet på dir-600. Men hastigheten på trådløst er noe lavere enn med standard firmware. Mener at den gir 150 Mbit mot 300 med FW som kommer installert.

 

Fordelen med å ha installert dd-wrt er at ruteren har blitt mye mer stabil. Før trynet den regelmessig og måtte restartes samt at den hadde tidvis ustabilt trådløst nett.

 

Bruker en gammel Asus WL500g trådløs ruter som klient og trådløs bridge for andre maskiner som ikke har trådløst nett. Fungerer glitrende.

 

Sjekk ftp://dd-wrt.com/others/eko/BrainSlayer-V24-preSP2/03-24-10-r14144/ for å se hvilke rutere som er støttet i siste release.

 

Sjekk også http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Supported_Devices og forumene til dd-wrt for erfaringer med ulike rutere.

Lenke til kommentar

Står det 300Mbit hastighet i routerens status?

Noen klienter begrenser hastigheten på 2,4GHz til ~130Mbit for å være nabovennlige. Dette gjelder hvertfall nyere Inteldrivere.

 

Er det ikke slik, så får du sjekke på dd-wrt-forumet. Det er ikke alt som fungerer optimalt, men det blir ofte fikset etterhvert.

 

Det står 150 Mbit i status for ruteren. Jeg vet at det ihvertfall tidligere ikke har vært støtte for 300 Mbit i dd-wrt, så det kan tenkes at det ikke er implementert (evt. for denne hardwaren).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...