Gå til innhold

Lage egen blits, macgyvervis?


Anbefalte innlegg

Kall meg gjerne gjerrig - men jeg liker macgyverløsninger.

 

Har ett Canon EOS 450D og lurer på om jeg kan sette ett lite relé eller lignende til punktene på blitsmontøren på toppen for å ha noen enkle lyspærer tilknytten en ekstern krets?

 

Hehe, noen prøvd eller har noen tanker rundt det?

 

Har lyst å prøve litt studiorettet fotografering før jeg putter for mye penger i det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ikke bra ut. En lyspære er ikke rask nok til å reagere, men mange bruker faste lamper som studiobelysning.

 

Et "billig" alternativ er å kjøpe seg et par lysrør-armaturer (billigste sort) og skru på et par skjøteledninger. Da får du to stripe-lys som duger godt for enkel studiobruk.

 

Må selvsagt ha lukkertid som er lang nok til å ta med en hel sinuskurve fra strømnettet. (1/50 - evt 1/100) ellers kan det oppstå små variasjoner i lysmengden fra bilde til bilde.

 

Finnes mange tips på youtube om du søker på DIY studio light.

 

Dealextreme har også billige blitser (om ikke så sterke) til $11.80. De kan ikke settes på kameraet (for høy synk-spenning), men du kan kjøpe et sett for fjernstyring samtidig, og evt flere av disse sammen med en seagul-trigger.

 

for under 400 kroner (fordelt på to pakker) har du nå tre blitser med trådløs utløser. Så kan du handle reflektor-paraply og holder - får et par sett for under 200. Få tak i noen stativer (mikrofonstativer feks.) for å montere på blitser og paraplyer.

 

Ikke noe å bli superfotograf med, men en morsom start :)

Lenke til kommentar
Har ett Canon EOS 450D og lurer på om jeg kan sette ett lite relé eller lignende til punktene på blitsmontøren på toppen for å ha noen enkle lyspærer tilknytten en ekstern krets?

Når du snakker om å bruke et rele for å styre en lampe, så impliserer du jo samtidig at du må ha ekstern strøm til lampen.

Da må det jo være MYE enklere å slå på lampen manuellt, ta bildet, og så slå av lampen når du er ferdig :D

Det er jo slik proffenene gjør det iallefall :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...