Gå til innhold

Amatør søker hjelp: plasma eller lcd?


Anbefalte innlegg

Vet dette er et tema som er diskutert opp og i mente, men jeg spør likevel:

 

Jeg veier for og imot på to TV-er til samme pris (7000), nemlig en Samsung 40" LCD-TV LE40A557 (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=408456) eller en Panasonic 42 tommer plasma TH-42PX80(http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=347415)....

 

Jeg skal bruke den først og fremst til vanlige TV-sendinger, derav mye fotball-kamper (derfor litt redd for dårlig responstid), litt film og helt marginalt med spilling/pc.

 

Ser at plasmaen bruker dobbelt strøm i forhold til lcd, hvor mange KwH er det snakk om i måneden ved 5 timer Tv-titting hver dag?

 

Heller mot plasmaen, men vet ikke helt....er det eventuelt noen andre hete tips i samme prisklasse for mine behov?

 

Takk for alle svar :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før var LCD drit f.o.m 37" pga plasma hadde en bedre flyt i bildet.

Nå er det derimot forandret og LCD hakker stadig innpå plasma når det gjelder tommer.

 

En 40-50" LCD er vel det som er grensen for mest utnyttelse, men Plasma er bedre i 50" og oppover.

 

Jeg har veldig god erfaring med Samsung, og ikke fullt så god med Panasonic.

 

Panasonic har en tendens til å ha sort bilde hvis TV'en har stått avslått en periode. Da må en skru det av å på (ikke noe stress, men irriterende)

 

Samsung kan kanskje bli litt varm i skjermen, men det er ikke så farlig når det gjelder LCD.

 

Jeg hadde satset på Samsungen. 2 tommer er ikke synlig forskjell.

Lenke til kommentar

Hei.

Min erfaring er at Plasma er overlegen lcd til vanlig tv og film uansett størelse på skjerm, men etter min viten så får du ikke mindre plasma enn 32".Jeg mener bestemt at du bør kjøpe plasma og PX80 er en god modell som har fått bra kritikk i alle tester.

Eller så har LG bra plasma i samme prisklasse og pioneer er et hakk opp både i kvalitet og pris.

Lenke til kommentar

Strømforbruket til en 42" Panasonic er marginalt større enn en lcd i samme størelse.

Plasmaskjermen har også spenningsveksling. Det vil si at den bruker mer strøm når det er lyse bilder og mindre når de er mørke.

 

Plasma og lcd har sine klare fordeler og ulemper. Plasma kan få innbrenninger hvis du ikke er litt påpasselig. Dette gjelder hovedsaklig de første 100 - 200 timene du bruker skjermen. Sterke ikke transparante tv logoer kan over skape litt trøbbel, men så lenge du veksler litt mellom kanale så er det ikke store problemet. Permanente innbrenninger skal godt gjøres i dag, men middlertidige vil du nok få...

 

Lcd har tregere responstid som gjør at man drar fordel av eksempelvis 100hz når man skal se på fotballkamp. Bevegelsesproblemet til lcd har blitt langt bedre de siste årene, men plasma leder fremdeles med en responstid på 0,001 ms mot lcd på 4 - 8 ms.

 

Hvis du skal velge lcd så vil jeg anbefale deg 6 serien til Samsung siden den har 100hz, eventuelt kan du sjekke ut Sony W4500.

 

Personlig mener jeg det er nødvendig med 100hz på en lcd, men det er sikkert noen her inne som sier noe annet:).

Lenke til kommentar

Tja,siden jeg har både panasonic plasma og samsung lcd så er ikke jeg i tvil om hva jeg foretrekker. Det blir helt klart samsungen da den har et bedre og klarere bilde, på panasonicen virker det som om det ligger en tynn film foran bildet,dette ser en svært godt når en setter det side om side med samsungen, sønnen min lurte faktisk på om det var feil med panasonicen, noe det ikke er  :hmm:

Lenke til kommentar
Tja,siden jeg har både panasonic plasma og samsung lcd så er ikke jeg i tvil om hva jeg foretrekker. Det blir helt klart samsungen da den har et bedre og klarere bilde, på panasonicen virker det som om det ligger en tynn film foran bildet,dette ser en svært godt når en setter det side om side med samsungen, sønnen min lurte faktisk på om det var feil med panasonicen, noe det ikke er  :hmm:

 

Nøyaktig hvilke tver er det du har?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...