Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heizann!

 

Skal legge inn linux for første gang å virkelig bruke tid på å lære d.

har bestemt meg for slackware.

 

Hvis noen kunne være så snill å hjelpe meg gjennom dette med å skrive en liten step by step guide til meg. hvor jeg skal laste d ned ifra/hvordan jeg skal brenne d. kjører windows akkurat no og skal formatere hele disken. hvordan jeg legger d inn. Hvilke pakker jeg skal velge. osv...

 

en step by step guide.

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har gått igjennom Slack 9.0 installasjonen et par ganger ettersom jeg måtte formatere og legge inn på ny ca. 9 ganger :p. Men det er egentlig ikke så forskjellig fra en windows instalasjon. Du bootet fra cd'en. Så logger du bare inn som "root". Deretter kjører du fdisk eller cfdisk, cfdisk er vel lettest. I programmet partisjonerer du harddisken din. Jeg er ikke sikker på dette med swap partisjon og lignende, vi lagde iallefall en liten en, ca 500 MB (Harddisken var ikke større enn 4.5 GB). Så lagde vi en hovedpartisjon og en boot partisjon. Den boot partisjonenen er nok ikke nødvendig. Men noen jeg snakket med sa at de alltid gjorde, så da gjorde jeg også det.. ;)

 

Når du så kommer til instalasjons menyen, velger du, swap partisjon, root partisjon og denne boot partisjonen om du lager det. Så Velger du source, altså Slack cd'en. Deretter kan du velge alle pakkene. Det er kanskje det smarteste, så finner du kanskje ut til neste gang du skal installere slack at det er noen du ikke trenger. Så du kan bare installere alle sammen. Du kan ta full installasjon, da gjør den alt automatisk.

 

Så installerer den :)

 

Så må du kanskje konfuigurere LiLo og XFree86 (?). :)

 

Lykke til, alltid kjekt å begi seg ut på nye området. Hadde det iallefall veldig kjekt når jeg installerte Slack på en pc.

Lenke til kommentar

Slackware funker på alt som har cpu og ram, kjørte det en stund på en 166mhz med 13(!)mb ram.

 

lag en boot partisjon på 50 mb, en swap partisjon skal være dobbelt så stor som hvor mye ram du har og resten kan du sette som root.

Merk deg at du må forandre type på swappartisjonen til 82 (linux swap)

 

Ta en full install du, du har helt sikkert nok plass til det, da får du alt du trenger (og litt veldig mye mer til, men alt skal fungere hvertfall)

 

Installer Lilo i MBR.

 

Når du skal velge kernel, på slutten av installasjonen, burde du velge "from cd" og så "bare.i"

 

Da burde det gå lett å bruke det

:)

Lenke til kommentar

Jeg begyne med slackware på en gammel 486.

Er ikke så vanskelig i å installere det er verre å få alt satt

opp riktig :) Bare tull å legge inn redhat eller mandrake om du vil

lære -linux-. Slackware er genialt om man orker å bruke litt tid

på å compilere programmer, lage script og sette alt opp :)

Lenke til kommentar
Jeg begyne med slackware på en gammel 486.

Er ikke så vanskelig i å installere det er verre å få alt satt

opp riktig :) Bare tull å legge inn redhat eller mandrake om du vil  

lære -linux-. Slackware er genialt om man orker å bruke litt tid

på å compilere programmer, lage script og sette alt opp :)

 

Jepp, lærer mest på gamlemåten!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...