Gå til innhold

Vanskelig å investere i aksjer


Teardrop

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg lurer på om en bør ha mye forkunnskaper for å investere i aksjer eller er det bare å kjøpe? Jeg finner liksom ikke noen god veiledning på internett. Noen tips om "aksjer for nybegynnere"-sider? Hvilke begreper er det en bør sette seg inn i f.eks.

 

Hvordan er det med utbytte, er det noe som kommer i tillegg til verdistigning på aksjene?

 

Slik jeg har forstått det er det vel lurt å kjøpe nå da vi liksom er i "krise" for da kommer de sansynlivis til å stige fremover, eller?

 

Har kun i underkant av 100000,- er dette for lite til at det er noe poeng i det. Er det like greit å sette dem på høyrentekonto istedet?

 

Håper noen har noen tips eller kan peke meg i riktig retning.

 

H.

no_id

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må være utrolig grønn. "jeg finner liksom ikke noen god veiledning på internett". Hva???

 

Okay, jeg gikk på Google, skrev inn "aksjer" (naturligvis). Det første treffet het "Oslo Børs - Aksjer for alle". Er ikke det et greit sted å starte?

 

På dette første treffet finner du et hefte som heter "Aksjer for alle

- en kort innføring for deg som vil vite mer om aksjemarkedet". Virker jo utrolig relevant for deg. Foreslår at du leser den, og så du stille noen spørsmål på nytt etter at du har sugd inn denne nye kunnskapen.

Lenke til kommentar

Både oslo børs har veiledning på hjemmesidene sine, og det samme har DnBNor Markets.

 

Og så kan du jo ta kontakt med meglerfirmaet du velger å bruke.

 

100k er ikke for lite, men med så lite kunnskap som du tilsynelatende har om aksjemarkedet så bør du kanskje bruke litt tid på å gjøre deg kjent både med finansell økonomisk teori, og hvordan selve handelen fungerer i praksis.

 

:)

Lenke til kommentar

Nei.

 

Man behøver en absolutt minimum kunnskap for å kjøpe aksjer. Det aller vanskeligste er å opprette en VPS-konto.

 

På NetFonds/Nordnet er det å velge aksjen, antall akjer og klikke på kjøp.

 

Spørsmålet er heller hvilket selskap man skal kjøpe i, og det svaret vet ingen.

 

Er man grønn, så velger man det største selskapet (STL?), det tryggeste (ORK?) eller det beste ([insert random ticker]?).

 

(Lese førsteinnlegget en gang til)

 

Er det utbytte du er på jakt etter, så følg Fredriksens fotspor. Golden Ocean (GOGL) og Seadrill (SDRL). Orkla også, men ikke så veldig mye. Har fortstatt ikke fått med meg om Statoil og Telenor betaler utbytte.

 

Og ja, det å kjøpe i krisetider kan være en god idé. Gjør iallefall jeg :)

 

Så på HegnarTV at indeksene bunner ut, triangeformasjon, utflatninger OG at det begynner å lage nye trendkanaler for oppgang. The Golden Cross har ikke kommet enda, men det ligger vel ikke så langt fram i tid. (Når 30 dagers gjennomsnittet passerer 200 dagers gjennomsnitt f.eks)

 

Men 100.000 kr? Da kan du fint fordele det på 3-4 selskaper. F.eks et stort, et trygt og to spekulative selskaper.

Lenke til kommentar

Her er et eksempel på et selskap som bare vokser og vokser.

 

http://finance.yahoo.com/echarts?s=XOM#cha...ource=undefined

 

Noe av det viktigste er å unngå å tape penger, velge solide selskaper og resultatene kommer av seg selv.

 

Ta XOM . Exxon Mobile.

 

Det er usannsynlig at du vil tape penger på dette selskapet uansett hvordan timingen din er, om det ikke blir nasjonalisert:)

 

Legger du inn en sammenligning i Yahoo, vil du se at fra 1980-2003 var ytelsen til Exxon Mobile som den til Dow Jones. Grei, men ikke spesielt bra.

 

Ser du fra 1970-1980, slo Exxon mobile dow jones betydelig. Fra 2003-2009 har det samme vært tilfelle. Er det en trend som vil vedvare?

Endret av festen
Lenke til kommentar

Hadde jeg vært deg ville jeg vært yderst forsiktig med å skyte inn alle de 100 000 kronene dine på en gang. Fordel de heller utover på et halvt år (minst) med å kjøpe deg opp i forskjellige aksjer gjevnt og trutt opp hver måned. Da gjevner du ut risikoen, og sjansen for å gå på en kraftig smell minkes. Du burde også ha en portefølje (beholdning av aksjer) på minst 5 forskjellige aksjer, av samme grunn som den ovenfor.

 

Det fins mange "ABC"-bøker om aksjehandel på biblioteket, men i praksis fant jeg følgende sider hjelpsom når jeg startet med aksjehandel:

 

*Hegnar - finansnyheter (Finansavisens nettutgave)

 

*Et veldig flinkt meglerhus er First Securities (har bl.a. Norges beste analytiker med i stallen), og hver onsdag legger de ut sin ukesportefølje tilgjengelig (og gratis) for de som ikke er kunder hos dem på First Securities (midten helt til venstre). Selv følger jeg deres anbefalninger, som består av 6 forskjellige aksjer.

 

*Steder du kan handle aksjer er f.eks. Etrade.no , Nordnet.no og Netfonds.no.

 

*Skulle du velge aksjefond vil jeg anbefale deg å ta en nærmere titt på Skagenfondene som innehar noen av de beste aksjefondene i verden(!).

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

http://www.moneychimp.com/calculator/compo..._calculator.htm

 

Prøv deg litt med denne, og sats på trygge store selskaper og unngå å skifte hva slags selskaper du holder på.

 

Akkurat nå er det også unike muligheter.

 

Det finnes selskaper med yield på over 50 % . Noen av disse selskapene vil klare seg. Du kan da regne på hva slags verdier du da vile greie å bygge opp i løpet av 10 år ved hjelp av utbytte, verdiøkningen på aksjene kommer som en bonus i tillegg.

Lenke til kommentar

Det eneste vanskelige med aksjer er å selge og kjøpe rette aksjer til rett tidspunkt ;)

 

Selv er jeg litt feig, og har mest fond. Men jeg har ca 15% av sparepengene i aksjer. Ofte gjør jeg dumme valg, men nå har jeg nettopp solgt YAR for 170 som jeg kjøpte for 93 for et par måneder siden.

 

I disse økonomisk turbulente tider er det vanskelig å velge selskaper, men det kan være greit å satse på litt trygge aksjer. Mesteparten av pengene fra YAR salget satte jeg i Orkla som jeg ser på som relativt trygt.

Lenke til kommentar

Anbefaler denne bloggen: http://riksen.nettblogg.no , les om forskjellen i avkastning til tradere, spekulanter og investorer:

 

Jeg tror det er noe stort på gang innenfor infrastruktur og alternativ energi. Men det kan ta tid før det bygger seg opp.

 

Det ser ut som kredittmarkedene bedrer seg.

 

http://www.nowandfutures.com/images/velocity_weekly13.png

Endret av festen
Lenke til kommentar
Er det utbytte du er på jakt etter, så følg Fredriksens fotspor. Golden Ocean (GOGL)

Utbytte i Golden Ocean???

Nei, ikke i 2009. Det er blitt uttalt fra selskapet selv.

 

Pareto (eller var det Nordea? Var kanskje det) har et kursmål på Golden på 2,50. Kursen endte på 4,77 på fredag.

 

Men på lang sikt, veldig lang sikt, kanskje for lang sikt, så kan det kanskje være noe.

 

Telenor vil ikke ha utbytte i år, tror jeg.

Veidekke kommer til å ha utbytte. Tror det sa to kroner aksjen på HegnarTV-sendinga på fredag.

 

edit: Glemte å nevne Orkla, som ble nevnt på HengarTV-sendinga at det ville bli utbytte i år, men nå kan jeg legge med en link iallefall. Fra NRK. Samme utbyttenivå som i fjor. *løpe og kjøpe Orkla*

Endret av MRN
Lenke til kommentar
*Et veldig flinkt meglerhus er First Securities (har bl.a. Norges beste analytiker med i stallen), og hver onsdag legger de ut sin ukesportefølje tilgjengelig (og gratis) for de som ikke er kunder hos dem på First Securities (midten helt til venstre). Selv følger jeg deres anbefalninger, som består av 6 forskjellige aksjer.

 

Deres portefølje gav visst minus 46% i 2008, og likevel følger du deres råd?? Finans.no klarte visst over 100% i 2008...

Lenke til kommentar
Deres portefølje gav visst minus 46% i 2008, og likevel følger du deres råd?? Finans.no klarte visst over 100% i 2008...

 

Totalt for 2008 (inkludert fredag 2.januar) falt porteføljen med i overkant av 38 %, en god relativ avkastning i forhold til Oslo Børs som falt over 51 % i samme periode.

Lenke til kommentar
Deres portefølje gav visst minus 46% i 2008, og likevel følger du deres råd?? Finans.no klarte visst over 100% i 2008...

 

Totalt for 2008 (inkludert fredag 2.januar) falt porteføljen med i overkant av 38 %, en god relativ avkastning i forhold til Oslo Børs som falt over 51 % i samme periode.

 

Jeg sier nei takk til minus 38% avkastning jeg...

Lenke til kommentar
Nettopp. Så hvorfor i all verden skriver du det?

For selv om Golden Ocean og andre selskaper ikke utbetaler utbytte i 2009, så er ikke det dermed sagt at de aldri kommer til å gjøre det. Men jeg har troen på at de kommer til å gjøre det... Om et par år, kanskje.

Lenke til kommentar

For noen pyser dere er da, det er blitt bevist gang på gang at fordeler man pengene over flere mindre selskaper hvorav hvert enkelt case er litt høyere risiko (men som portefølje like stort) så får man mye høyere avkastning på pengene.

 

De store tunge er ikke de beste: Det skal ganske mye til for at for eksempel STL stiger i verdi fra 250 mrd til 500 mrd i forhold til hva det skal for et på 20 mrd å stige til 100 mrd.

 

Nå til de som sier at å investere i aksjer er vanskelig: JA, det er like vanskelig som å tørke seg bak fordi man er redd å bli skitten på hendene.

Lenke til kommentar
*Et veldig flinkt meglerhus er First Securities (har bl.a. Norges beste analytiker med i stallen), og hver onsdag legger de ut sin ukesportefølje tilgjengelig (og gratis) for de som ikke er kunder hos dem på First Securities (midten helt til venstre). Selv følger jeg deres anbefalninger, som består av 6 forskjellige aksjer.

 

Deres portefølje gav visst minus 46% i 2008, og likevel følger du deres råd?? Finans.no klarte visst over 100% i 2008...

 

Det var en sak på dn.no om at finans.no jukser..

 

http://www.dn.no/privatokonomi/article1429202.ece

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Nå til de som sier at å investere i aksjer er vanskelig: JA, det er like vanskelig som å tørke seg bak fordi man er redd å bli skitten på hendene.

 

Om du tror du er noe smart, så vis det gjerne gjennom retorikk og logikk. Du overbeviser ingen på denne måten.

 

edit: vups, ble en bump-blemme her..

Endret av apegryn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...