Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Maskin starter, ikke skjermbilde - kommer ikke inn i BIOS


Anbefalte innlegg

Skulle justere/klokke RAM (har 8GB DDR2 pc-8500 (4x2GB)), da dette var underklokket til 800Mhz (Spesifisert til 1066Mhz).

 

Først prøvde jeg å sette på EPP (er det det det heter?), så vise hastigheten 1066 i BIOS. Restartet og minnet viste 800 i cpu-z.

 

Prøvde så å justere opp FSB slik at minnet viste ca 1000Mhz

(CPU (P II x4 940) viste selvsagt også mer enn tidligere, men ikke dramatisk).

Restartet - ikke skjermbilde - kommer ikke inn i BIOS.

 

Har prøvd å resette BIOS både med egen knapp på HK og tatt ut batteriet, til ingen nytte.

Har dette hovedkortet: https://prisguiden.no/product.php?productId=100775

 

Har jeg gjort det store?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tatt ut all rammen uten om 1 brikke?

Selv om du tar ut batteriet må du også kortslutte kretsen.

Er det ikke jumper , bruk metall mellom + og - på batteriholderen.

 

Skal prøve når jeg kommer hjem.

Bør jeg ta ut skjermkort også?

(Det er skjermkort på HK i tillegg)

Lenke til kommentar

I toerien ikke om du vet det ikke er løst og du ikke fikk boot etter fikkling i Basic Input-Output System

 

Ha batteriet ute i 5-30min gjør samme nytten som kortslutting, men har du egen clear-knapp skap da sen fungere også.

Endret av War
Lenke til kommentar

Er det en annen metode enn det som er nevnt, så prøver jeg gjerne!

 

Har tatt ut batteriet, kortsluttet polene i batteriholderen, trykket på clr bios-knappen på HK (alle foranstående uten strøm til psu), skrudd av og på maskinen x antall ganger, tatt ut alle ram-modulene uten om en (testet med alle de forskjellige modulene)...

 

Men får ikke skjermbilde, og kommer ikke inn i bios hvis jeg trykker del rett etter pwr-on.

Har også trykket F1, i tilfelle jeg skulle få samme feil som her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1065460&hl=

 

Har også testet on-board skjermkotet, og tatt ut det andre kortet.

 

Men vifter, led-lys, dvd-drev(eject) funker/går når jeg skrur på maskinen.

Endret av g_knap
Lenke til kommentar

Hei

Har fått noe av det samme problemet på min maskin. Fikk ikke start på den i går, blir lys på hovedkortet og vifta går, men skjermen slår seg ikke på og harddisken arbeider ikke... :no:

Har prøvd noen av di overnevnte løsningene, men ingen av disse hjalp.. vet at batteriet var tomt, siden klokken ikke gikk når maskinen var uten strøm. Har nå byttet dette, men ikke noen bedring.

 

Er det overhodet noen mulighet å komme seg inn i BIOS, eller er det bare å se seg etter et nytt hovedkort??

 

Håper det er noen der ute som har en ny og uprøvd løsning på dette problemet.. :D

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle prøve dette:

 

Try BIOS recovery for AMI or Award BIOS

 

AMI BIOS recovery procedure

• Rename the desired AMI BIOS file to AMIBOOT.ROM and save it on a floppy disk. e.g. Rename A6712VMS.190 to AMIBOOT.ROM

• Insert this floppy disk in the floppy drive. Turn On the system and press and hold Ctrl-Home to force update. It will read the AMIBOOT.ROM file and recover the BIOS from the A drive.

• When 4 beeps are heard you may remove the floppy disk and restart the computer.

Award BIOS recovery procedure

• Make a bootable floppy disk

• Copy the Award flash utility files & bios file to the bootable floppy diskette

• Open Notepad and put the following command line e.g. awdfl826B w6777NMS.140 than save to the floppy drive and name as Autoexec.bat

• Restart system with the floppy diskette that contains the Award utility & bios file (it will take less than 2 minutes before screen comes out)

 

 

OBS! dette er hentet fra msi support sider. Gjelder for msi-hovedkort.

 

Jeg skal gi tilbakemelding når jeg har prøvd. Må bare få lånt en maskin med FDD...

Endret av g_knap
Lenke til kommentar

På side 61 står følgende Bruk av ON /OFF Knapp på PC (softstart)

 

Two ways to save your system from failed overclocking...

Reboot

1. Press the Power button to reboot the system three times. Please note that, to avoid electric current to affect other devices or components, we suggest an interval of more than 10 seconds among the reboot actions.

 

2. At the fourth reboot, BIOS will determine that the previous overclocking is failed and restore the default settings automatically. Please press any key to boot the system normally when the following message appears on screen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hadde et lignende problem her som jeg løste uten å bytte ut hovedkortet. Vet ikke om du har sendt inn ditt allerede, men verdt å prøve ut hvis du fremdeles har det.

 

Jeg kom heller ikke inn i bios etter jeg la til mer ram (4x1gb, fra 2x1gb). Prøvde så å resette bios (ut med batteri+clear jumber) for å komme inn, men ingenting virket. Selv om jeg tok ut igjen de to nye brikkene jeg satt inn gjorde dette ingen forskjell.

Prøvde deretter å bruke kun én minnebrikke, ingen forskjell.

Prøvde de tre andre, en etter en, i slot 1 på HK. Ingen forskjell.

Prøvde så en etter en i slot 2 på HK. Ingen forskjell.

Derimot fant jeg ut at maskinen kom inn til bios når jeg hadde en av mine fire minnebrikker i slot 3 på hovedkortet.

Da kunne jeg gå inn i biosen og gjøre mange innstillinger for å få alle fire til å virke. Måtte stille ned farten på mine også når jeg skulle bruke fire , fra 800 til 667mhz. Måtte også sette memory til unlinked, og timings manuelt, pluss booste minnevolten til 2.1 (fra 1.9). Deretter kunne jeg benytte meg av 4gb, og memcheck86 kjørte ferdig uten problemer, spilte også Far Cry 2 i flere timer uten feil.

 

Idag derimot, når eg skulle teste maskinen igjen etter å ha vært slått av i natt, krasjer Windows 7, og memcheck86 viser MASSER av feil. Er litt clueless selv her akkurat nå.

 

Om posten min er til hjelp eller ikke vet jeg ikke, ville nå bare dele mine erfaringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...