Gå til innhold

SB-600 - litt starthjelp


Anbefalte innlegg

Jeg fikk et Nikon Speedlight SB-600 til jul.

Dette skal jeg bruke sammen med mitt Nikon D50 og Tamron 17-50 mm.

 

Jeg har forsøkt å lese bruksanvisningen som fulgte med, men det ble for komplisert for meg.

 

Derfor lurer jeg på om det er mulig å bruke blitsen sammen med kameraet og objektivet uten å foreta noen instillinger?

 

Jeg ser den har tre typer mode; TTL, M 1/1, TTL BL. Hvilken instilling bør den stå på?

 

I tillegg har den en zoom-knapp, må jeg bruke denne? Hva er hensikten.

 

Og til slutt en + og - som jeg heller ikke aner hva brukes til.

 

 

Jeg setter pris på noen korte og enkle svar slik at jeg kan få litt glede av den nye SB-600 :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt råd, det. Vil bare tilføye at dersom du har rota rundt med knapper og instillinger så kan det være lurt å sørge for at alt blir satt tilbake til fabrikkinstillinger. Da vil alt funke som forutsatt. Gjør slik: Trykk MODE og PÅ/AV knappene inn SAMTIDIG og HOLD i ca 2 sekunder. Så er det bare å fyre løs! :thumbup:

 

-Lazy

Lenke til kommentar
I tillegg har den en zoom-knapp, må jeg bruke denne? Hva er hensikten.

 

Og til slutt en + og - som jeg heller ikke aner hva brukes til.

Zoom og +/- benyttes for å zoome lyset inn/ut om du ikke benytter TTL, eller om du benytter den trådløst (dvs, ikke på kamera). På den måten kan man styre spedningen av lyset som f.eks kommer fra siden (eller optimalt 45 graders vinkel fra høyre eller venstre). La forøvrig blitzen stå på TTL så fikser kamera resten. For å styre lyset må man få opp M i displayet, ellers styrer kamera showet (ekstremt lenge siden jeg har tatt i SB-600, så muligens noen detaljer er feil). Les manualen :)

 

Trykker du inn Zoom og - knappen samtidig i 2 sekunder får du tilgang til alle de kule innstillinger (blant annet om den skal fungere som wireless remote flash). Sett opp kamera til å fungere som master (regner med det går på D50, usikker).

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Trykker du inn Zoom og - knappen samtidig i 2 sekunder får du tilgang til alle de kule innstillinger (blant annet om den skal fungere som wireless remote flash). Sett opp kamera til å fungere som master (regner med det går på D50, usikker).

 

D50 kan ikke brukes som master.

Lenke til kommentar
Sett det på kameraet uten å trykke på noe som helst annet en på-knappen, så funker det som bare det. Alle knappene er til litt mer avansert bruk, men du kan stille alt dette fra kameraet også. Les bruksanvisningen en gang til når du har tatt noen bilder med det.

 

Takk - det var akuratt det jeg håpet på :thumbup:

 

Godt råd, det. Vil bare tilføye at dersom du har rota rundt med knapper og instillinger så kan det være lurt å sørge for at alt blir satt tilbake til fabrikkinstillinger. Da vil alt funke som forutsatt. Gjør slik: Trykk MODE og PÅ/AV knappene inn SAMTIDIG og HOLD i ca 2 sekunder. Så er det bare å fyre løs! :thumbup:

 

-Lazy

 

Ja, og dette var nyttig info.

 

Jeg har selvfølgelig trykket litt her og der. SÅ var det vel det som var årsaken til at jeg fikk litt snodige bilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...