Gå til innhold

Overklokking av E8400 med high performance ddr2


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Har nylig gått til innkjøp av ny datamaskin, og ble i den sammenheng møtt av et helt felt nye spesifikasjoner (min forrige maskin kjøpte jeg i 2000 ellernoe, Pentium 4 og 512 SDram). Jeg driver nå å prøver å finne ideell 24/7 clock, og har i den sammenheng støtt på en del problemer med FSB:DRAM faktoren. Jeg har skjønt at denne burde ligge på 1:1, selv om jeg for øyeblikket prøver meg litt ut med 5:6. Problemet mitt med 1:1, er at systemet ikke greier å kjøre minnet på standard hastighet, dvs, hvorvidt det er prosessor på FSB 500mHz og 6x multiplier eller minnet er jeg jammen ikke sikker på.

 

Specs:

Asus p5Q Deluxe

Intel E8400

Mushkin Extreme Performance xp2-8000 1000mHz 4096MB (2x2048)

Western Digital Caviar 750GB S-ATA II

Radeon HD4870 1024MB Gddr5

550 W strømforsyning

Standard luftkjøling (Intel sin)

Windows Vista Home PRemium 64bit

 

Okei, så til de settings jeg foreløpig har prøvd.

I først omgang forsøkte jeg å forandre en haug med parametre i henhold til den info jeg kunne raske sammen fra nettfora og lignende, men dette har jeg lagt på hylla inntil videre. Nå fokuserer jeg kun på FSB, multiplier, DRAM frekvens, og voltforsyning til minne og cpu. Jeg har skrudd av c1e (Enhanced halt state support).

 

1. Jeg har hittil ikke funnet en (noenlunde stabil) innstilling for 500mHz FSB (x6), slik at prosessoren skal yte 3ghz og minnet kjøre på riktig hastighet. Er ikke dette merkelig? Jeg leste en test av mitt hovedkort her på Hardware.no, og her virker det som om artikkelforfatter må tukle mye for å få den til å kjøre stabilt på 535x6. Dette kan vel forstås som at standardhastighet (500x6) ikke bydde på noen problemer for anmelder?

 

2. Rated FSB på prosessoren skal være 1333mHz, altså kjører den etter fabrikkinnstillinger på 333x9. Systemet er selvfølgelig stabilt på denne hastigheten, og faktisk kjører minnet da på 800mhz (5:6)om jeg setter alle innstillinger på auto. Men da får jeg fortsatt ikke fullt utbytte av minnet, dessuten blir FSB:DRAM ration fucked, og det syns jeg er kjipt.

 

3. Som oppgitt over, så benytter jeg meg kun av standard luftkjøling. Jeg har forsøkt hauger av forskjellige innstillinger nå, og for å få et noenlunde stabilt system peaka det ut på 430x9, 3870mHz, ramhastighet 860 mHz. Problemet her var temperatur. Intel burntest presset prosessoren på denne clocken opp i 69-70 grader.

 

4. Når det gjelder stresstester har jeg valgt intel burntest over orthos og prime95, legger merke til at denne presser prosessoren 10+ grader høyere enn de to sistnevnte.

 

5. Etter å ha tulla en del frem og tilbake, har jeg funnet ut at det virker som minnet ikke klarer å kjøre på 500 mHz. Vet ikke om prosessoren klarer det heller. Siste clock ser ut til å kjøre stabilt (selv om jeg trenger langt mer omfattende "stressing" før jeg kan være helt sikker), men, denne clocken begynte å tulle MED EN GANG jeg forsøkte meg på DRAM 1000mhz (4:5).

 

Siste clock:

FSB 400mhz (1.2v) - x 9 - 3600mhz - Rated FSB - 1600mhz

DRAM 800mhz (2.0v)- Latency osv.: 5-5-5-12

Makstemp i Intelburn: 60 C

Temp idle: 14 C

 

Det jeg først og fremst lurer på, er om det er naturlig at jeg med de specsa jeg har ikke greier FSB 500 (x6) og hvorfor minnet mitt tydeligvis blir veldig ustabilt i det øyeblikket jeg overkjører "underklokk" og setter det på standard hastighet?

 

Et lite tilleggsspørsmål. Intelburntest oppgir physical memory available til 3084MB, er dette naturlig og som følge av den delen av minne som til enhver tid er slukt av systemet? Legger merke til at skjermkortet mitt oprererer med en shared system memory på 1791Mb.

 

Til sutt bare et par bilder.

post-181509-1232992512_thumb.jpg

Endret av martivan
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg driver å tester ut litt hjemme med nesten samme oppsett omdagen.

Som er: P4Q-E, E8600 og 2x2GB 800Mhz Ballistix Tracer.

 

Maskinen min er dønn stabil på 500Mhz FSB.

 

Har noen screens her:

http://home.online.no/~abzour/everest/

 

Det jeg ville prøvd er mer spenning til NB, dette ga meg en god boost. Og sett DRAM til 2.2v.

 

Kan spille alle spill med 585FSB men den er ikke Prime stabil (jobber med saken) :p

 

Og på bildet ditt har du jo ganske lav VCORE for 3.6Ghz?

Endret av soink
Lenke til kommentar

mitt oppsett:

-Asus p5q pro

-Intel Core2 e8400

-OCz Reaper-X pc8000 2x2gb

-Noctua NH-C12P (cpu-kjøler)

 

kjører nå 500x7 dønn stabilt! ram 1:1 iom. at det er pc8000, cpu på 3,8 ghz, temp min 40 maks 65 (intelburntest)..

 

måtte til innkjøp av ny vifte for å kunne klokke i det hele tatt.. boxed viften var elendig! måtte i tilleg stille ram volten manuelt til 2.1 (2.14), noe bios ikke ordnet selv på dette hk.. kanskje et problem for deg? min vcore er 1.22V, og som sagt dønn stabil! etter flere dagers tester.. har ikke stilt noe på andre spenninger..

 

virker rart at ram'en ikke takler dine settinger... kanskje timingene er feil? sjekk med produsentens hjemmesider?

 

lykke til

Lenke til kommentar
Jeg kjører min E8400 på 3.6ghz. 400x9

Har samme prosessor -e8400 og finner at fsb 400x9 (1600) er det optimale med luftkjøling!

 

Ved å øke CPU-spenningen opp mot 1.4v oppnår man den maksimale fsb (ca 1650), men da begynner temperaturen å bli høy !!

 

40-50'c idle og 50-60'c load på CPU, er det optimale ved 22'c romtemp.

Når temperaturen blir høgere, så blir systemet ustabilt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...