Gå til innhold

Arrangere skoleLAN. Hjelp?


Anbefalte innlegg

Jeg skrev en lang tråd, men klarte å komme nær MOUSE 4 så alt ble slettet. Derfor så kan dette bli litt kortere enn det jeg egentlig tenkte.

 

Jeg og noen venner av meg holder på med å arrangere lan på skolen. Derfor benytter jeg diskusjon.no til å få hjelp med dette.

Det vil antagligvis bli omtrent 100 personer på lanet. Planen er at det skal koste 150,- per person, noe som vil gi oss penger til å dekke det meste (vil jeg tro). Salg av mat vil kantinedamen stå for, så vi vil ikke tape/tjene noe på den fronten. Så langt har vi fikset bord, stoler, switcher, prosjektorer og et område som egner seg. De tingene vi fortsatt er usikre på er det med vakter/foreldre, premier og internett.

 

På skolen er det 5000/5000-linje, noe som ikke er nok m.t.p. at vi blir mange. Det jeg lurer på er i grunn om det er mulig å ringe til internettleverandøren/kommunen og få oppgradert internettet en god del denne dagen, mot pengebetaling. Vil dette være mulig? Hvor kraftig net vil vi trenge? Vil det blir dyrt? Må vi bytte ruter o.l i så fall?

 

Vi vil antagligvis trenge noen foreldre til å være der for å passe på at alt går som det skal. Hva tenker dere om dette? Vil det være nok med én voksen der, så lenge vi i crewet er ansvarsfulle og passer på. Eller tror du administrationen på skolen vil kreve at det er opp mot 10 stk der? Noen som har noen tanker om saken?

 

Det siste problemet er premier. Vi vil arrangere mange forskjellige konkuranser, og trenger derfor premier. Burde jeg/vi prøve å få foreldres firmaer/arbeidsplasser til å sponse oss, kanskje? Eller er sjangsen for dette lav? Noen tanker/synspunkter om dette?

 

Ellers noe du føler for å dele?

 

Takker for svar!!

 

Mvh

Gaute aka Skumtroll

 

 

P.S.

Jeg beklager at alt ble litt rotete og dårlig, men jeg var så uheldig at jeg kom nær MOUSE 4 da jeg var ferdig istad, og jeg orker ikke sitte her 20 minutter til!

Endret av Skumtroll
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har ingen aning på nettverks problemet:(

 

jeg syntes det med foreldre så burde 5 være nok.

 

og det kan være en sjangs for at foreldrene sponser.

 

på min skole feiret vi 17mai og noen foreldre sponset med lodd-premier.

hvis jeg var det ville jeg prøvd.

 

Lykke til det høres gøy ut

 

 

 

Den som intet våger intet vinner!

Lenke til kommentar

Det er ikke noe vits i å sitte å fundere på hvor mange vakter dere kanskje blir fortalt at dere må ha, når dere like godt bare kan spørre administrasjonen og få et definitivt svar med en gang. Samme gjelder for internett-tilgangen. Bare spør ISPen om det dere lurer på, alt fra hvor mye det vil koste til logistiske saker, hva slags ekstra utstyr det vil kreve osv.

Lenke til kommentar

Fair enough. Arrangerte selv 12-13 LAN på skolen, med 50+ deltakere på det meste. Som regel var det kun jeg sørget for å opprettholde ro og orden, og ellers var det èn annen voksen person der. Opplevde aldri tyveri og det var ikke noe problem å holde bråkmakere ute. LAN er ikke akkurat stedet der de semitøffe ungdomsgutta driver å henger, så ikke heng dere opp i dette. ;)

Lenke til kommentar

Skolen vår (En osloskole) hadde 100 mbit/s både opp og ned, så for oss var det ingen ting å løse. :)

 

Edit: Det var riktig nok sperret for alt annet enn HTTP-trafikk, men det ordnet vi ved å ringe ISPen og be om å få styre alt selv.

Edit: Vi separerte oss også for øvrig helt fra skolens nettverk, eneste vi tok var internett gjennom en Clarkconnect-boks.

Endret av Jonas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...