Gå til innhold

VGTV tenker utelukke Linux, PDA, Smartphone-brukere!


thehunger

Anbefalte innlegg

Da jeg fulgte en link som skulle vise Stortinget direkte ifm. annonsering av finans-redningspakken, fikk jeg opp dette:

 

VGTV tester ny teknologi som vil gi deg en bedre videoopplevelse. For å kunne se kampen må du installere et tilleggsprogram fra Move - dette gjør du ved et par enkle tastetrykk. Etter installasjon av Move pluginn vil du få spørsmål om å installere Silverlight player fra Microsoft. Dette er ikke nødvendig for å vise kampen. Installasjonen kan avbrytes på dette punktet, og du vil få livebildet fra kampen.

 

Ok, tenkte jeg, verdt et forsøk men når jeg prøvde fikk jeg følgende beskjed:

 

"It looks like your operating system is not supported. The following operatings systems are supported at this time:

 

* Windows XP or Vista

* Mac OS X 10.3 or greater

 

VG har sikkert fått med seg at Microsoft's Flash-wannabe Silverlight-teknologi ble brukt til video-streaming i OL i Bejing og under innsettelsen av President Obama0. Er det god nok grunn til å utelukke Linux-brukere?

 

Eller for den saks skyld iPhone, iPod Touch, Blackberry, Palm Pre, Samsung og andre mobiler og duppedittter som ikke har Silverlight? For selv om Microsoft lager Windows Mobile, vil Flash ha bredere støtte. VGs valg av teknologi ligner mye på tabben BBC gjorde med sin iPlayer, der ble det ramaskrik fordi de ikke støttet andre plattformer enn Windows. De måtte til slutt reversere.

 

Er du ikke fornøyd med dette, og kan tenke deg å klage til VG så foreslår jeg at du bruker denne VG Tips linken

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener å huske at det utvikles en Linux-klient av Silverlight som heter Moonlight, men er enig med deg. Alle nettsteder burde KUN forholde seg til ISO-godkjente standarder, og da er heller ikke Flash et godt valg. Mener å huske at den nyeste utgaven av HTML støtter både lyd og video uten bruk av tredjeparts programvare..

 

Edit: Klage er sendt, og boikott av VGnett er igangsatt. Facebookgruppe skal opprettes!

Endret av Filthpig
Lenke til kommentar
Etter installasjon av Move pluginn vil du få spørsmål om å installere Silverlight player fra Microsoft. Dette er ikke nødvendig for å vise kampen. Installasjonen kan avbrytes på dette punktet, og du vil få livebildet fra kampen.

 

De klippene som testes på VGTV bruker kun Move Networks' plugin og ikke Silverlight pluginen, som også fremkommer i din quote. Move Networks jobber med å utvikle plugin for Linux, men inntil videre kan man kjøre VGTVs testklipp i Firefox under Wine og installere plugin der. Det er altså ikke noe Silverlight med i bildet.

 

How-to: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=679165

Troubleshooting: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=823728

Lenke til kommentar
Etter installasjon av Move pluginn vil du få spørsmål om å installere Silverlight player fra Microsoft. Dette er ikke nødvendig for å vise kampen. Installasjonen kan avbrytes på dette punktet, og du vil få livebildet fra kampen.

 

De klippene som testes på VGTV bruker kun Move Networks' plugin og ikke Silverlight pluginen, som også fremkommer i din quote. Move Networks jobber med å utvikle plugin for Linux, men inntil videre kan man kjøre VGTVs testklipp i Firefox under Wine og installere plugin der. Det er altså ikke noe Silverlight med i bildet.

 

How-to: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=679165

Troubleshooting: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=823728

 

Å måtte installere fx i wine for å se videosnutter i en nettavis er for drøyt. Jeg gir ærlig talt blanke i om det er Microsoft, Adobe eller hvem som helst som står bak løsningen. Det eneste jeg krever er at VG, dagbladet og alle andre lanserer løsninger som ikke ekskluderer noen enheter innenfor rimelige kriterier. Pr i dag er Flash det eneste reelle alternativet, men heller ikke det er et fullgodt alternativ..

Lenke til kommentar
Å måtte installere fx i wine for å se videosnutter i en nettavis er for drøyt. Jeg gir ærlig talt blanke i om det er Microsoft, Adobe eller hvem som helst som står bak løsningen. Det eneste jeg krever er at VG, dagbladet og alle andre lanserer løsninger som ikke ekskluderer noen enheter innenfor rimelige kriterier. Pr i dag er Flash det eneste reelle alternativet, men heller ikke det er et fullgodt alternativ..

 

Du kan vel virkelig ikke kreve noen ting. Skal de velge etter hva 1-2% av brukerne støtter eller hva resten støtter?

Hadde jeg drevet butikk og 1 av 100 insisterte på å gå med stylter i butikken, hadde jeg ikke satt alle varene opp i 2 meters høyde av den grunn. Da hadde jeg heller gitt de en bruksanvisning på hvordan de kunne komme seg ned i normal høyde mens de er i min butikk.

Og løsningen for deg finnes jo, men du gidder ikke installere den. Move i wine fungerer strålende, men gleder meg til de kommer med linux pluginen. Move er så mye bedre enn alt annet der ute per nå.

Lenke til kommentar

Når det gjelder Moveplugin for andre platformer så tror jeg ikke det er vits å holde pusten, for om jeg har googlet rett kommer utsagnet om at den kommer "snart" fra en gang i 2007. Og jeg har prøvd Win32 Firefox i Wine på tre maskiner hvor resultatet var at X krasjet på to, og Firefox krasjet på den siste.

 

Men selv om Move er veldig ekskluderende har vi desverre enda ikke noe fullgodt alternativ, for jeg vil ikke akkurat si at Flash er den store løsningen her.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...