Osse Skrevet 30. januar 2009 Skrevet 30. januar 2009 Her er det noe du ikke har fått med deg Osse - har du sett forslaget? Jeg foreslår ikke noe HD4850 kort og en Quad. Skal du kommentere så må du kommentere fakta - ikke synse. Mitt forslag er meget balansert spør du meg. Kanksje litt større PSU, men det har jeg også sagt tidligere. så på handlekurven etter med 9650, sorry. Ikke gernt balansert det der. Men et stk 260 greier ikke å bottelnecke en q9550, og det er ikke mulighet for sli der. Men q9550 er en god cpu, serdeles dersom han kan overklokke, kan han ikke er phII 940 et bedre valg. Jeg mener at å sette opp etgodt system handler å bygge for brukerens behov, og med videoredigering ville jeg faktisk ha vurdert en SSD disk, hvilket skjermkort som bør velges har også mye med vilken oppløsning skjermen han har takler. Er det 1650 x 1080, holder et stykk 4850 meget godt, samt med mulighet til cf har han også kraft nok til å game i 1920 x 1200 dersom han oppgrader skjerm. CF og sli er kvitt de fleste barnesykdommer. Og han ville ha et stille system, noe jeg har stor forsåelse for, ikke noe er mer iriterende enn en støvsuger ved siden når en redigerer fil og bilder
jornboss Skrevet 30. januar 2009 Skrevet 30. januar 2009 Ok da er vi enige. Det var først når det ble diskusjon om å spare penger og hva vedkommende egentlig har behov for at HD4850 kom på banen.
Osse Skrevet 30. januar 2009 Skrevet 30. januar 2009 har bygget rundt 70-100 maskiner opp gjennom åra, største utfordring er som sagt når en vil ha litt fokus på støy, samt at det ikke er en ren gamerrigg. Og selv mener jeg at noe lavere ytelse er en meget god byttehandel for å ha et meget stille system. For det er en utrolig ytelse en får med de sytem som er satt opp her. Men det er også viktig å se på oppgraderingsmulighter når en bygger et system, og systemet trådsatarter vil bygge er ikke i busdjsettklassen. Intel I7 920, vil på bilderedigering knuse både PH II 940 og q9550 dersom resten er likt. MEN for prisdifferansen for du betalar mer for et I7 system gir deg råd til en SSD disk, og da tror jeg faktisk at du får et bedre system med både q9550 og PH II 940.
lknight Skrevet 30. januar 2009 Forfatter Skrevet 30. januar 2009 (endret) eg forstår... eg har en kompis som har bestilt denne "råskinn" pc'en: se handlekurven! dessverre er prisen for høy for meg, men eg lurer på om eg kan få det beste alternativet som er så nær overnevnte handlekurv som mulig?? vet jo at det blir en del downgrade, men allikevel... bør vel få på plass en god del komponenter for 6000-8000kr, sant? så dere mener fremdeles at jeg skal gå for pII 940 fremfor q9550 og i7? Endret 30. januar 2009 av lknight
jornboss Skrevet 30. januar 2009 Skrevet 30. januar 2009 (endret) eg forstår... eg har en kompis som har bestilt denne "råskinn" pc'en: se handlekurven! dessverre er prisen for høy for meg, men eg lurer på om eg kan få det beste alternativet som er så nær overnevnte handlekurv som mulig?? vet jo at det blir en del downgrade, men allikevel... bør vel få på plass en god del komponenter for 6000-8000kr, sant? så dere mener fremdeles at jeg skal gå for pII 940 fremfor q9550 og i7? Jeg mener ingenting om Q9550 eller AMD II 940 er best. Du ba selv om et alternativ til det første handlevognen til Osse. Derfor la jeg ut et forslag på intel sine produkter; ikke fordi jeg mente nødvendigvis at det var bedre. AMD sin prosessor er nyere, men jeg er usikker på om den er best; de er vel forholdsvis like i prestasjonsevne. Du må lese X-antall tester for å finne ut av det. Nå har du jo fått to "like" alternativer fra Osse og meg; vel da er det på tide å velge. Vi går jo rundt grøten i endeløse drag her. Ikke ment å være så veldig negativ men hva er det egentlig du nå lurer på mere? Endret 30. januar 2009 av jornboss
lknight Skrevet 30. januar 2009 Forfatter Skrevet 30. januar 2009 (endret) ja. du har nå rett i det.. var vel bare en smule forvirret i alle valgmulighetene mine.. heh. beklager for det. men ja.. etter å ha grublet over det her litt, så har eg kommet frem til denne handlekurven som eg tror vil passe behovet mitt svært bra + at prisen er det ingenting å klage på. frister jo også å prøve AMD da... ser det mer enn greit ut det der, kanskje? hva er det neste eg bør se etter? PSU, kanskje? tror dere at det hovedkortet vil holde for meg da..? husk, eg kjøper/oppgraderer ikke pc så ofte, så vil ha en pc som klarer seg finfint iallefall 2-3 år. Endret 30. januar 2009 av lknight
jornboss Skrevet 30. januar 2009 Skrevet 30. januar 2009 (endret) ja. du har nå rett i det.. var vel bare en smule forvirret i alle valgmulighetene mine.. heh. beklager for det. men ja.. etter å ha grublet over det her litt, så har eg kommet frem til denne handlekurven som eg tror vil passe behovet mitt svært bra + at prisen er det ingenting å klage på. frister jo også å prøve AMD da... ser det mer enn greit ut det der, kanskje? hva er det neste eg bør se etter? PSU, kanskje? tror dere at det hovedkortet vil holde for meg da..? husk, eg kjøper/oppgraderer ikke pc så ofte, så vil ha en pc som klarer seg finfint iallefall 2-3 år. Ja jeg hørtes ut som en gammel grinebitter lol det stemmer sikkert. Sleng på 5-600 W også så lever du med den et par år. Men er ikke det hovedkortet til Intel 775? Du må bytte det ut. Mye enklere å følge mitt eller Osse's forslag...... Endret 30. januar 2009 av jornboss
lknight Skrevet 30. januar 2009 Forfatter Skrevet 30. januar 2009 neida. du gjorde ikke det. bare jeg som ikke så litt nøye etter. min feil. vel, jeg fulgte forslaget ditt.. det hovedkortet du har i handlekurven din, er hva jeg har i min. om jeg må bytte, så må jeg vel gå for Osse sitt Asus hovedkort, sant? hvilken 600W mener du at jeg bør gå for..? har jo en del kort som jeg skal plugge i pc'en også.. kanskje jeg må gå for 650W?
lknight Skrevet 31. januar 2009 Forfatter Skrevet 31. januar 2009 hmm... tror dere at 650W blir for mye..? har nemlig sett ut Chieftec Super Series PSU 650W som en aktuell kandidat... og hva med det nevnte asus-hovedkortet? tror dere at den vil passe meg greit..?
lknight Skrevet 10. februar 2009 Forfatter Skrevet 10. februar 2009 (endret) så... EEEN siste sjekk på at denne handlekurven inneholder alt det viktigste: - hovedkort - skjermkort - strømforsyning - kabinett - CPU - minne har eg da alt eg treng i forhold til første innlegg?? kan noen ta å bekrefte om alt av deler i nevnte handlekurv passer sammen og sånt? om hovedkortet passer f.eks med alt det andre (CPU, skjermkort osv)? om strømforsyningen er bra nok? om kabinettet støtter alle komponenter samt 2 hdd'er? sånt.. takker så meget for all den hjelpen dere har gitt meg! EDIT: beklagar for trippelpost... Endret 10. februar 2009 av lknight
lknight Skrevet 11. februar 2009 Forfatter Skrevet 11. februar 2009 er det ingen som kan bekrefte det eg nevner ovenfor..?
Osse Skrevet 11. februar 2009 Skrevet 11. februar 2009 (endret) Alle delene passer fint i lag, blir en knall maskin til den prisen, men ønsker du å spare litt uten at det går utover ytelse i spill så kan du gå for amd phii 720 Be. ca 600 kr rimeligere, strømforsyninga er kraftig nok i massevis for det oppsettet, skulle holde til 4870 i xf også. Endret 11. februar 2009 av Osse
lknight Skrevet 11. februar 2009 Forfatter Skrevet 11. februar 2009 (endret) jasså? phenom II 720 Be? korleis er den i forhold til den eg har i handlekurven..? hva er forskjellen, altså?? du sier at det ikke vil gå utover spillingen min... hva er dårligere med den i forhold til den eg har i handlekurven..? bare lurer på. men ja, høres fristende ut å spare bittelitt mer. ok. så strømforsyningen er også grei da. flotters! men den passer vel til hovedkortet og sånt, ja? hehe. EDIT: eg finner ikkje Phenom II 720 Be i prisguiden... er forresten ikk 720 Be trekjerne og ikkje firekjerne...?? vet ikkje om eg har lyst å gå for trekjerne da...hmm... Endret 11. februar 2009 av lknight
Osse Skrevet 11. februar 2009 Skrevet 11. februar 2009 (endret) 720 be er en trekjerne fra amd på 2,8 ghz, 940 be er en 4 kjerne på 3,0 ghz, begge har fri multiplyer, og klokkes enkelt til mellom 3,6 - 3,9 ghz. I aplikasjoner som kan bruke 4 kjerner er 940 litt bedre. Til spill vil du ikke merke forskjell på disse før du går for mye kraftigere grafikkløsninger (som koster skjorta). Men for å ta en klar forbedring i spillytelse med det systemet du har satt opp. kombinajonen 720 be + 4850x2 (kr 4 126) vil yte bedre i de fleste spill enn 940 + 4870 1 gb(kr 3 948). Men dette gjelder merker du stortsett bare dersom du spiller på skjerm med oppløsning 1920x1200. 940 be og 4870 sikrer også en bedre oppgraderingsmulighet, da 940 skulle kunne fore enda kraftigere skjermkortløsninger enn 740 be. Men her snakker vi om virkelig dyre løsninger. du vil overhode ikke merke forskjell i spill om du har en 720 be + 4870 1 gb i maskinen eller om du har 940 be + 3870 1 gb i maskinen, 4870 blir flaskehals for begge disse cpu'er. Endret 11. februar 2009 av Osse
lknight Skrevet 11. februar 2009 Forfatter Skrevet 11. februar 2009 men hvordan blir 940 be + 4870 1gb da? det er uaktuelt for meg å gå for en 4850X2 da denne bråker mer enn 4870... dessuten, jeg vil ikke kjøre maks heller... og tanken på å gå for en trekjerne fremfor en firekjerne frister ikke, akkurat... hmm... som sagt, så kommer jeg ikke til å spille absolutt ALLE de fresheste spillene og sånt. blir ikke å spille SÅ ofte heller, men når jeg først spiller, så har jeg lyst å spille med brukbare innstillinger. og jeg tviler på at jeg vil gå over 1920x1200 oppløsning, altså... nå så kjører jeg bare 1150x864 på min 19"... men ja, er det ikke bedre å ha firekjerne enn trekjerne generelt da, hmm? har også planer om å kjøre ps2 på pc... og da trenger jeg iallefall mer enn dobbelkjerne... så jeg ble plutselig veldig usikker på om jeg skal gå for en trekjerne eller firekjerne. huff... det som iallefall er sikkert, er at jeg blir å gå for 4870X1 1GB, ikke 4850X2... hva skal jeg gå for..? veldig usikker nå, ja
Osse Skrevet 11. februar 2009 Skrevet 11. februar 2009 (endret) 940 er en flott cpu, og bedre der det er programmer som støtter 4 kjerner. Og du gjør ikke noe dårlig valg unasett hvilken av de du tar. Men i spill med 4870 1 gb vil du ikke merke forskjell. Endret 11. februar 2009 av Osse
lknight Skrevet 11. februar 2009 Forfatter Skrevet 11. februar 2009 ok. skjønner. da får man nesten tenke litt på det også ser man jo hva man går for til slutt da. hviler mest på firekjerne, men må nesten se an hva det blir til... da mangler jeg iallefall kun CPU å bestemme meg for da.. forresten... kan du gi meg link til CPU'en du nevner? den 720... er vistnok flere forskjellige...
Osse Skrevet 11. februar 2009 Skrevet 11. februar 2009 (endret) For og si det slik , men den oppløsningen holder det 1 x 4850 512 mb, ønsker du det stille så finnes det 4850 1 gb med passiv kjøling som er 300 kr billigere og du vil overhode ikke merke forskjell på den oppløsningen du snakker om. For å si det slik 720 be + 4850 kjører alt du vil på den oppløsningen i spill. Det er valges kval og la pengboka bestemme. Ja 940 er en noe bedre cpu enn 720, men kun der det er snakk om meget god 4 kjernestøtte. Noe som er få programmer. Ja 4870 er raskere en 4850, men det er ikke merkbart i oppløsning skjermen din støtter. Du sparer nesten kr 1000,- på disse 2 redukjonen, det er nesten nok til en 22 lcd skjerm med oppløsning 1680x1050, som vil gi deg stor glede i spillopplevelsen i forhold til en 19 crt. Endret 11. februar 2009 av Osse
lknight Skrevet 11. februar 2009 Forfatter Skrevet 11. februar 2009 (endret) ok.. har bestemt meg for å gå for trekjerner CPU'en du nevner. sparer jo 6-700kr på det! :O og ja, her har nok pengboka en god del å si.. skal dessuten ikkje oppgradere skjerm riktig enda... men ja, når eg oppgraderer, så oppgraderer jeg vel til en 22" ellerno. men som sagt; er enda en god stund til det skjer... har nå bestemt at eg går for 4870 og ikke 4850, men eg lurer virkelig på om eg skal gå for 1gb eller 512mb på skjermkortet i og med at eg ikkje blir å spille hardcore samt at eg trenger ikkje å yte "maks" på alle spill..... forresten... hvilken variant av 4850 1gb er det du meiner er stillegående..? men ja, går nok for 720 Be og ikkje nevnte 940... forresten... det er denne CPU'en du meiner, sant? noen råd/ideer?? Endret 11. februar 2009 av lknight
Osse Skrevet 11. februar 2009 Skrevet 11. februar 2009 (endret) på den skjermen du har vil du ikke merke noen forskjell enten du har 1 stk 4850 512 mb, eller om du har 4870 1 gb, ingen av skjermkortene der i mellom har problemer med den oppløsningen. 1 gb får du først bruk for når du oppgrader skjermen og kjøper du en skjerm med 1920x1200 i oppløsning da har du fordeler med 1 gb. Endret 11. februar 2009 av Osse
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå