Gå til innhold

[Løst]belkin F5D7130 motta trådløs internett


Zic0

Anbefalte innlegg

Hei

Har kjøpt meg belkin F5D7130 for å ha muligheten til å motta internett uten å kable overalt, men jeg skjønner ingenting. Det jeg ønsker er at Belkinen mottar internett trådløst fra routeren, og gir da internett videre gjennom kabel. Altså strukturen blir slik:

 

Router -> Belkin (mottar trådløe signaler) -> PC

 

Jeg har lett gjennom alle konfigurasjonssidene, men finner ingenting om hvordan jeg kan ta imot internett trådløst.. Det nærmeste jeg har kommet er noe såkalt "Wirless Bridge Mode". Det skal visst være at jeg kan koble routeren og belkinen sammen trådløst, men jeg har ikke denne WDM løsningen på min router.

 

Routeren er forøvrig D-link dir-635.

 

Håper noen kan eventuelt gi meg guide eller pekepinn på hva jeg må gjøre og hva som skal til for at dette fungerer.

 

På forhånd takk

 

Zic0

 

EDIT: uten at jeg skal bumpe tråden vil jeg takke alle som svarte. DD-WRT tryllet frem akkurat det jeg øsnket :D Som sagt: Takk igjen!

Endret av Zic0
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du leter etter, kalles et bridge adapter, eller trådløs bridge. Belkin har flere av dem, og en eldre modell har jeg selv (og er ikke helt fornøyd med den).

 

Ut i fra modellnummeret, ser jeg at du har kjøpt et accesspunkt. Disse er laget for å jobbe mot en router, for enten å gi den trådløst nett, eller å utvide det eksisterende trådløse nettet.

 

Hvorvidt denne boksen støtter det du vil at den skal gjøre, er derfor opp til Belkin, om de har laget denne muligheten.

 

Ifølge det du sier, støtter denne WDS, og den funksjonen ville kunne gjøre det du ønsket, bare på en litt annen måte. Et problem er at du har en D-link DIR-635, som jeg vet av egen erfaring at ikke lenger støtter WDS. Etter det jeg har lest, gjorde den det i de tidlige versjonene av programvaren til den, men denne muligheten ble tatt bort.

 

Uten den muligheten i routeren, tror jeg ikke dette lar seg gjøre uten kabel, med mindre du kjøper et bridge adapter. Jeg er på ingen måte allviter om nettverk, men etter hva jeg vet, er det tre løsninger på problemet.

 

1. Kabel

2. Ny router som støtter WDS (merk at dette ikke nødvendigvis vil fungere mellom forskjellige fabrikater)

3. Kjøpe et bridge adapter

 

Jeg har ikke satt opp WDS, mange ganger, men jeg mistenker at den aller enkleste måten å løse dette på er å sistnevnte løsning. Dog vil jeg anbefale at du kjøper et adapter laget av feks. Linksys eller D-link til fordel for Belkin. Likevel kan deres produkter ha blitt bedre med tiden.

Lenke til kommentar

Det er sannsynlig at den kan flashes med DD-WRT og kobles opp trådløst som en client_bridge.

Ser ikke ut som det er testet ut i stor grad, men jeg antar den kan flashes på standard måte med TFTP når den bootes opp. http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Suppo..._Devices#Belkin

 

Skaffer du deg f.eks en Linksys WRT54GL så kan du oppgradere til ny firmware i webinterface.

Lenke til kommentar
Det du leter etter, kalles et bridge adapter, eller trådløs bridge. Belkin har flere av dem, og en eldre modell har jeg selv (og er ikke helt fornøyd med den).

 

Så det jeg ønsker å gjøre (motta trådløse signaler fra en router) kan løses med en wirless bridge adapter. Er det noe funksjoner routeren også trenger eller kan en wirless bridge adapter motta signaler helt normalt som en vanlig pc med wlan adapter?

 

 

Det er sannsynlig at den kan flashes med DD-WRT og kobles opp trådløst som en client_bridge.

Ser ikke ut som det er testet ut i stor grad, men jeg antar den kan flashes på standard måte med TFTP når den bootes opp. http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Suppo..._Devices#Belkin

 

Skaffer du deg f.eks en Linksys WRT54GL så kan du oppgradere til ny firmware i webinterface.

Hvis jeg customflasher min belkin, så vil jeg ha mulighetent til å ha client_bridge.. og med det kan jeg motta trådløse signaler fra min D-link?

Lenke til kommentar

Et bridge adapter vil oppføre seg som en klient på det trådløse nettverket ditt. Hvis du har flere trådløse nettverk i nærheten, eller kryptering kan / må du logge deg inn på adapteret og justere litt instillinger etter eget ønske.

 

Utenom det, er det bare å plugge i strømmen, og ethernet-kabel til det du skal bruke den til.

 

Den andre løsningen som ble nevnt her, er også ganske smart. Jeg har brukt dd-wrt selv, men hadde ingen anelse om at det fungerer på noen belkin routere også (aldri hatt en). Jeg har ikke brukt client bridge mode, men jeg vil tro at det fungerer like bra som resten av dd-wrt.

 

Hva du vil gjøre, avhenger vel egentlig på om du vil bruke accesspunktet ditt til noe annet, eller om du har lyst til å bruke penger på et bridge adapter. De pleide å være ganske dyre, men nå om dagen får man dem nok til en rimelig penge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...