Gå til innhold

MGS2 Substance: En stor skuffelse.


Anbefalte innlegg

Etter å ha frydet meg gjennom Splinter Cell, og lest utelukkende beundrende og rosende omtaler av artikler av MGS2, har jeg gått til innkjøp av sistnevnte. Bare for å bli utrolig skuffa. For å være ærlig klarer jeg ikke å forstå hvordan dette spillet har nærmest religiøs betydning for noen.

Grafikken er ikke allverden, lyden er helt merkelig og bevegelsene lite dynamiske. Men det verste synes jeg er kontrollen, som er etter mitt skjønn forferdelig keitete og vanskelig å få skikkelig dreis på, i allefall når man skal benytte seg av våpen. Våpenkontrollen er noe av det verste jeg har vært borti på spillfronten noensinne, synes den er helt umulig. Heller ikke kjempefan av at man ikke selv kan styre kameravinklene.

Jeg lurer derfor på om det er noe jeg ikke helt har fått med meg med dette spillet, for jeg kan ikke fatte hvorfor det har fått sånn status.... Er det jeg som ikke har oppdaga spillets skjulte kvaliteter? Jeg håper det, for storyen er tross alt ganske kul...

Kjør debatt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Attack! :D

 

Ja, jeg er blant dem som nesten forguder MGS2. Men du glemte å nevne noe: Hvilken plattform spilte du spillet på? Kontrollene i MGS2 på konsoll er jeg veldig komfortabel med. Synes de fungerer utmerket. Grafikken i MGS2:SoL ble veldig rost av kritikerne. Jeg synes også den var fantastisk. Men så ble jo Substance sluppet en god tid etter, og teknologien er kommet noe lengre. Om det er PC du snakker om, så vet jeg det; den er ikke pefekt, men veldig god (i følge kritikere). Lyden synes jeg er fantastisk. Synes nesten ikke den kan bli bedre. Det er alltid riktig musikk til riktig tid. Theme-musikken til MGS2 elsker jeg. Kongebra. Jeg har ikke prøvd det til PC, så jeg kan ikke si så mye der, men om du nevner om det er konsoll eller PC, så blir det litt lettere.

 

Jeg tror det er PC du snakker om, men er ikke sikker.

Lenke til kommentar

Jeg har bare Sons of Liberty til PS2 (kjøper Substance snart), og jeg har ikke en kjempestor anelse om hvor mye som er endret. Men uansett, med stikkene på PS2-kontrollen synes jeg det å sikte fungerer veldig bra, mye bedre enn i andre FPS-spill til konsoll. Jeg synes at den fungerer så godt at jeg nesten glemmer å bruke "Lock On"-funksjonen. Ja, den ja. Har de fjernet den i Substance? Tviler, men rett meg gjerne. Om jeg husker riktig så sikter Raiden (eller Snake) på nærmeste person om man trykker L1 (på PS2). Da sikter han på brystet, om jeg ikke husker feil, og manual-aim'en er derfor bare for å treffe spesielle punkter på kroppen, f.eks. hode.

 

Les manualen, og fortell meg hva du fant ut.

Lenke til kommentar

neida, lock-on funksjonen er der den.... jeg tror min skuffelse/skepsis nok i stor grad er tuftet på at spillet er litt annerledes enn hva jeg er vant med... tipper det blir bedre etter hvert... planlegger i allefall å tilbringe uforsvarlig mye tid sammen med Snake og Raiden i påska : :D

Lenke til kommentar
neida, lock-on funksjonen er der den.... jeg tror min skuffelse/skepsis nok i stor grad er tuftet på at spillet er litt annerledes enn hva jeg er vant med... tipper det blir bedre etter hvert... planlegger i allefall å tilbringe uforsvarlig mye tid sammen med Snake og Raiden i påska : :D

 

Gjør det, du. Men når jeg tenker meg om så er ikke MGS noe for alle. Ingen av kameratene mine liker det, faktisk, selv om de kanskje ville likt det om de haddde gjort som deg; prøvd det skikkelig ut først. Det er tross alt en del store forskjeller fra Metal Gear til Splinter Cell, spesielt når det gjelder mengden fiction. Ganske stor forskjell på hvor relistsiske de er.

 

Jeg tror Substance er et godt spill selv om det ikke passer for alle. Samme med meg og NWN. Jeg elsker RPG, men det ble alt for mye hack & slash for meg... :wink:

Lenke til kommentar
Er ikke splintercell og Metalgear ganske likt?

 

nei, sc er mye betre en mg. det er ivertfall mi meining. styringen er heilt elendig på mg. på sc så kan du snu kameravinkelen og siktesystemet er mykje enklere på sc. 8)

Kjøp splinter cell viss du skal velge

Lenke til kommentar
Er ikke splintercell og Metalgear ganske likt?

 

nei, sc er mye betre en mg. det er ivertfall mi meining. styringen er heilt elendig på mg. på sc så kan du snu kameravinkelen og siktesystemet er mykje enklere på sc. 8)

Kjøp splinter cell viss du skal velge

 

Ok, vil ikke være frekk eller henge ut noens meninger her, forsvarer bare min egen. :wink:

 

Ok, la meg ta PS2 som eksempel, som har både MGS2: Sons of Liberty, MGS2: Substance og Splinter Cell. Mye av grunnen til at Substance fikk dårlig kritikk, var at det nye du innholdet man fikk i Substance var for lite eller ikke godt nok. Som dere kanskje vet er Substance likt Sons of Liberty pluss at en får masse VR-missions og flere spillbare karakterer (hovedsakelig, men det er mer).

 

Jeg eier ikke Splinter Cell, men synes det er et svært godt spill, men jeg liker allikevel Metal Gear Solid 2 bedre, av en eller annen grunn. Når man ser på andre omtaler av disse spillene, så ligger Sons of Liberty helt klart på toppen. Mange spillsider har gitt dette spillet deres høyeste karakter noensinne, og ligger derfor på toppen av deres lister, ganske imponerende. SoL har faktisk 95% hos GameRankings.com (GameRankings regner ut prosentkarakteren flerespillsider har gitt forskjellige spill i karakter, og regner ut gjennomsnittet). Splinter Cell ligger under med noen prosent (89% tror jeg det har). Substance ligger enda lavere nede med 86%, om jeg ikke tar feil. Dette er som sagt grunnet framgangen fra SoL til Substance, og at mengden nytt innhold ikke var godt nok. Faktisk også at grafikken var veldig lik, og defor litt utdatert, men uansett kjempegod (når SoL ble lansert, var grafikken fantastisk, helt konge, det beste til PS2, antagelig).

 

Hvis jeg skulle anbefalt noen et snikespill til konsoll i dag, så måtte det være Metal Gear Solid 2: Substance. Men, selvfølgelig, om en har spilt Sons of Liberty tidligere, så får du kanskje noe mindre for pengene, og Splinter Cell vil antagelig være et bedre kjøp, for de fleste normale (jeg er ikke normal).

 

Og, gå forresten for Splinter Cell hvis du ikke takler fiction. Med andre ord, foretrekker du realitetet framfor det mindre hverdagslige urealistiske, bør man også kjøpe Splinter Cell. MGS2 er tross alt ganske urealistisk til tider, men allikevel, det er helt klart mitt favorittspill. Lyden, i hvert fall, overgår alt. *Fyrer opp MGS2-theme-låten*

 

 

Angående styringen: Har aldri hatt problemer med styringen i MGS2 til PS2. Passer meg utmerket. Har aldri heller lest noen omtaler av Substance til PS2 hvor dette er blitt dokumentert. Men det var PS2, og det kan godt være den er verre til Xbox.

Lenke til kommentar

etter enda flere timer med MGS2 så er jeg fortsatt ikke komfortabel med kontrollen... veldig irriterende, for spillet er jo ganske engasjerende... klarer heller ikke å slå meg til ro med måten kameravinklene skfter hele tiden... synes fortsatt at dette er litt oppskrytt...

og sanoj_20 mhp lyden; regner med at du ikke tenker på skrittlyden når du skriver at den er så fet... den høres ut som om du tapper med en blyant på skrivebordet... men ellers mye bra for øret...

må likevel si at jeg heier på Sam Fisher i denne debatten.... men jeg har ikke runda ennå, så hvem vet hva som skjer?

Lenke til kommentar

Jeg har både Splinter Cell og Metal Gear Solid 2: Substance (sistnevnte ble kjøpt forrige uke), og etter min mening er det to vidt forskjellige spill det er snakk om..

 

Jepp, Splinter Cell har bedre grafikk, bedre styring, bedre snike- elementer, bedre kamerastyring, og har jevnt over litt bedre spillbarhet enn Metal Gear Solid 2....

 

Hva Metal Gear Solid 2 likevel kan friste med :

-Flott musikk

-Engasjerende historie

-Pappesker å gjemme seg under

-En kar med hockey- sveis og pannebånd

-Skap å gjemme seg i (med fine plakater på innsiden av dørene)

-Masse gromme brann- armer

-Stealth Suit

-VR missions (Substance)

-Samurai- sverd

-Über undervannsgrafikk

-Gromme mellomsekvenser (Veit at mange mener spillet er overlessa av dem)

-Folk som ramler over rekkverk

-Passe mengder med rød kroppsvæske

-Masse ubrukelig stæsj (I form av ekstra klær, solbriller etc..)

-Høy kul- faktor

 

Hvis jeg skulle anbefale ett av dem til noen som leita etter et bra snike- spill hadde jeg nok gått for Splinter Cell.... Når det er sagt så kan jeg bare si at jeg storkoste meg med begge to, og jeg vil anbefale alle å spille gjennom Sons of Liberty iallefall en gang... :smile:

 

...Og hvis det er noen som kan si meg hva Raiden skal med nightvision goggles så skrik ut

Lenke til kommentar

Det er noe i det, Olga. For ikke å glemme fysikkenmotoren i MGS2. Alt, nesten, reagerer når man skyter på det, og realistisk. Elsker å prøve ut ting her. Skyte på tallerkner, glass, meloner, lamper eller folk. Råkult å se på. Forresten: Runner MGS2 for femte gang, enda ikke lei. Kommer til å spille gjennom det enda fler ganger, garantert (pluss at jeg har runna den minste banen, tankeren altså, sikkert 20 ganger). Også fett at man får en kode når man har spilt gjennom det, som man kan taste inn på internett, og få alle statistikkene. Se om man satt noen rekorder, osv. Det er artig, men vanskelig å komme høyt opp. Det er noen skikkelig MGS2-ekstremister der ute. :wink: Splinter Cell er veldig bra, synes bare MGS2 er bedre. :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...