Gå til innhold

Dual screen i Ubuntu med ett skjermkort


Anbefalte innlegg

hei jeg har planer om å kjøpe meg en PC skjerm til og jeg lurte på om det var noen som viste om de fungerte å bruke dualsceen ved at man kobler en skjerm til hovedkortet og en til skjermkortet. jeg vil da også at det blir utvidet skrivebord altså at jeg kan dra musa fra den ene skjermen til den andre. er det noen som vet om dette funker eller må man ha to kort altså SLI eller Xfire?

 

og en annen ting må skjermene være like eller er det uviktig jeg tenker da på at de må være like av merke og spesifikasjoner eller er det også uviktig.

 

takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har et nvidia gforce 7300 LE på et HP/ASUS hovedkort (ja jeg vet at det suger hart men det var det som fulkte meg maskina som jeg driver å oppgraderer.) men er det noen som vet om det fuker å bruke skjermen på en bærbak at man kobler den bærbare inn i den stasjonære PC'en viav VGA kabel? isåfall hvordan gjøres dette må man ha noe programm på den bærbare eller fuker det at man bare koble opp og eventuelt slår på strømm på den bærbare?

Endret av Bjotte
Lenke til kommentar
har et nvidia gforce 7300 LE på et HP/ASUS hovedkort (ja jeg vet at det suger hart men det var det som fulkte meg maskina som jeg driver å oppgraderer.) men er det noen som vet om det fuker å bruke skjermen på en bærbak at man kobler den bærbare inn i den stasjonære PC'en viav VGA kabel? isåfall hvordan gjøres dette må man ha noe programm på den bærbare eller fuker det at man bare koble opp og eventuelt slår på strømm på den bærbare?

 

Tviler på du klarer å bruke skjermen på en laptop som skjerm for den stasjonære...

 

Ellers er vel NVIDIA det greieste med tanke på støtte for 3D osv osv. Kjøp et med støtte for 2 skjermer. Ellers burde det nok gå fint å bruke to skjermkort, men dual-screen i GNU/Linux er fortsatt ikke direkte lett å sette opp for de som ikke har god peil, men hjelp kan du få både her og f.eks på Ubuntuforums.

Lenke til kommentar
7300LE har støtte for to skjermer. Det er ikke mulig å bruke skjermen på den bærbare gjennom VGA.

 

EDIT: Dualscreen setter du enkelt opp gjennom nvidia-settings.

 

Må man være ROOT, eller kan man sette det opp som vanlig bruker?

 

Kopla akkurat på en ekstra-skjerm på en maskin på UiO, styr om jeg må snakke med mr. root for å sette det opp...

Lenke til kommentar

kyrsjo: nvidia-settings krever root tilgang ja, for den redigerer xorg.conf

Men cli programmet xrandr kan du bruke som vanlig bruker, og det skal forsåvidt fungere fint det også dersom driveren du har støtter det.

Kjør først 'xrandr' med begge skjermene koplet til og sjekk at begge blir gjenkjent (skal stå som connected og ha flere modes). Deretter tar du 'xrandr --output VGA --left-of DVI-1' (feks, xrandr --help har all info du trenger). Det finnes også GUI frontends til xrandr, men er ikke sikkert de er innstalert og da vil du sikkert trenge root-rettigheter uansett.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Fikk bare opp en skjerm i xrandr. Tror det er en dual-dvi-link som har blitt splittet opp i to stk. VGA, evt. så kanskje donglen er proprietær. Hva vet vel jeg...

 

I dag er det koplet på to (ganske så gode - sikker 25" eller noe...) flatskjermer, men regner med at det ender opp med en av flatskjermene + en diger CRT (den ene flatskjermen har jeg lånt fra maskinen ved siden av, en windowsboks som er skjelden i bruk).

 

OS er RHEL5, så ikke det nyeste og hotteste. Men Fedora 10, som jeg har på lappis'en, har en ikke-root-påkrevd xrandr GUI.

 

Helt annen hardware:

Har intel integrert skjermkort på lappisen. Støtter dette å kjøre skjermen på laptoppen og en eller to eksterne skjermer (CRT eller S-video ut) uten å klone hovedskjermen? Skulle gjerne kunne koplet skjermen på skrivebordet mitt på uio inn i lappisen, trykka på "input" på skjermen for å bytte fra VGA til DVI, og et par knapperpå lappisen, og fått digert skrivebord... Er det mulig?

Lenke til kommentar

hovedkortet mitt gikk her for noen dger siden så jeg må kjøpe nytt. er det noen anbefalinger iogmed at jeg skal kunne kjøre dualscrren med det skjermkortet jeg har nå? da er det helst innenfor rimlighetens grenser på prisen siden jeg bare har stipend og snart skal på TG appotill. så er det noen rund 1000 - 1500 kr som er brukandes eller må jeg høyere? det bør helst passe inn i et centurion 534 og fungere med en lintel pentium D prosessor med 2,8 GHz og ddr 2 pc 4200 ram om jeg ikke tar feil.

 

jeg vet denne kansje burde vert posta som egen innenfor hw.no forumet men jeg synest det hadde lit relevans iforhold til hva jeg skal bruke det til.

Lenke til kommentar
Fikk bare opp en skjerm i xrandr. Tror det er en dual-dvi-link som har blitt splittet opp i to stk. VGA, evt. så kanskje donglen er proprietær. Hva vet vel jeg...

Kun en "output" listet i xrandr? Da er det ikke så mye du får gjort der nei. Da blir det enten xorg.conf, eller så må du ha en oppdatert driver tipper jeg.

påkrevd xrandr GUI.

 

Har intel integrert skjermkort på lappisen. Støtter dette å kjøre skjermen på laptoppen og en eller to eksterne skjermer (CRT eller S-video ut) uten å klone hovedskjermen? Skulle gjerne kunne koplet skjermen på skrivebordet mitt på uio inn i lappisen, trykka på "input" på skjermen for å bytte fra VGA til DVI, og et par knapperpå lappisen, og fått digert skrivebord... Er det mulig?

Intel støtter xrandr meget godt, så det bør ikke være noe problem. Faktisk sitter jeg på en Asus EEE + 22" akkurat nå. På vanlige distroer kan det godt hende at alt setter seg opp automatisk, men for meg var det bare et par xrandr kommandoer (som jeg nok kommer til å keybinde etterhvert).

Eller, jeg måtte faktisk legge til en linje i xorg.conf når jeg tenker meg om: 'virtual 2048 2048'

 

Bjotte: hovedkort har ingenting å si i denne sammenheng. Ta det billigste som passer dine behov.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Fikk bare opp en skjerm i xrandr. Tror det er en dual-dvi-link som har blitt splittet opp i to stk. VGA, evt. så kanskje donglen er proprietær. Hva vet vel jeg...

 

I dag er det koplet på to (ganske så gode - sikker 25" eller noe...) flatskjermer, men regner med at det ender opp med en av flatskjermene + en diger CRT (den ene flatskjermen har jeg lånt fra maskinen ved siden av, en windowsboks som er skjelden i bruk).

 

OS er RHEL5, så ikke det nyeste og hotteste. Men Fedora 10, som jeg har på lappis'en, har en ikke-root-påkrevd xrandr GUI.

 

*snip*

 

Fant ut av det, nvidia's Gui. Behøvde ikke å være root.

 

ca. en meter med skjerm :D

Lenke til kommentar

Det er vel ikke værre enn å lage deg et ekstra panel på skjerm nr to, med en ekstra taskbar på. Bruker ikke gnome selv, men jeg tror du kan velge at den bare skal vise vinduer fra samme skjermen. Om du kan ha forskjellige dekstops på hver skjerm er jeg dog usikker på, men jeg vet at xmonad har meget god funksjonalitet for det. Det er dog temmelig høy læringskurve på den vindusbehandleren, så jeg vet ikke om jeg kan anbefale den uten videre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...