Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi A6 / VW Passat TDI V6 og motorhavari

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Holder på å leter etter ny familiebil med litt ekstra under panseret, og ser litt på Passat eller A6 med TDI V6, men har hørt at disse motorene spiser kamasklinger og topper til frokost, men at det ble gjort en konstruksjonendring på motoren som gjorde at dette ikke er et problem etter et bestemt årstall.

Er det noen som vet HVA som ble gjort, og til hvilken årsmodell? Jeg ser i utgangspunktet etter 2003 eller nyere...

Er det andre ting på disse bilene jeg bør se etter? Er det noe på quattro/4motion systemet som bør kontrolleres eller man må være obs på?

Håper på mange svar her!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har hatt en audi a6 1,8t quattro og var i utgangspunktet fornøyd med den, men det var for treg og slukte drivstoff pga konstant 4-hjulstrekk. rett etter jeg solgte den røk 2 av 4 coils i motoren. det var forresten en 2002 mod avant

jeg har konvertert til bmw. kjøpte meg en e39 530 diesel touring med full m-pakke etter solgte audien. det er den beste invisteringen jeg har gjort hehe. den er finere enn audi i samme klasse og 530d motoren er usedvanlig artig å kjøre pluss jeg halverte nesten drivstoffutgiftene med en 3 liter contra audi sin 1,8. greit nok 4wd skal ha mye skyld for høyt drivstoff forbruk men anyway. bmw-en har helt andre kjøreegenskaper enn audi orginalt sett

Skrevet

Det er egentlig bare en ting å si om den motoren, styr unna!

I tillegg til topper og kammer, er det mange som har problemer med dieselpumpen, som koster over 30 000, turboer, kjenner ikke prisen, men de er dyre, og automatkasser.

Det sies at 2004 modeller og nyere er bedre, men tror jeg ville vert noe skeptisk.

Skrevet

For meg virker det helt høl i huet å være på jakt etter en bil der man vet at det har vært masse, masse trøbbel med motoren. Hvorfor kan du ikke vurdere en annen bil, eller i verste fall et annet motoralternativ? Å kjøpe en V6 TDI blir litt som å kjøpe sand i Sahara. Hvis du absolutt vil ha en 2,5 kjøp i hvert fall en som er registrert etter 01.01.05. Fra IFs unntaksliste: "Alle Audi med 2.5 Tdi motor (visse utgaver av A4, A6 og Allroad) førstegangsregistrert før 01.01.2005"

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor du messer på den måten. Det er jo derfor jeg henvender meg hit :nei: Jeg har hørt at det er noe tull med dem, men det har vært løse rykter fra "sladderfolk". Jeg var ikke klar over at det fantes en liste fra IF.

Prøv å stå opp på rett side av senga i morgen :tease:

For meg virker det helt høl i huet å være på jakt etter en bil der man vet at det har vært masse, masse trøbbel med motoren. Hvorfor kan du ikke vurdere en annen bil, eller i verste fall et annet motoralternativ? Å kjøpe en V6 TDI blir litt som å kjøpe sand i Sahara. Hvis du absolutt vil ha en 2,5 kjøp i hvert fall en som er registrert etter 01.01.05. Fra IFs unntaksliste: "Alle Audi med 2.5 Tdi motor (visse utgaver av A4, A6 og Allroad) førstegangsregistrert før 01.01.2005"
Skrevet

Jeg har en 2001 mod Passat, denne har jeg hatt i ca 3 år var gått 180.000 km når jeg kjøpte den, har gått ca 235000 nå.

Den er chippa til ca 189 hk og 390 nm, jeg tror dette er max av hva som er forsvarlig med trip. kassa.

Jeg har ikke hatt et eneste feilslag på min motor, går som ei klokke (eller mer som en traktor da.. men det gjør de jo uansett)..

Skrevet

mener å ha lest at passat kvittet seg med ALLE barnesykdommene på modeller fra 2000 og nedover. og det var mange. har en kompis som har en 96 mod og den har snart vært mer på verksted enn på veien

Skrevet

Det var en ganske stor facelift i 2001, det er vel nesten som en ny modell, særlig lett synlig på baklyktene, men sikkert mye anna som er endra også

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...