Gå til innhold

Hva kan BSU penger brukes til.?


Tore

Anbefalte innlegg

Har lån på hus, og endel kroner på BSU konto...

Oppussingen vi har startet på ser ut til å bli sånn rundtomkring dobbelt så dyr som vi tenkte.. (kjøkken + +)

  • Så er det mulig å få brukt BSUpenger på oppussing.? Altså legge pengene i husets verdi...
  • Om man skulle bygd en garasje, får man brukt BSUpenger til det.?
  • Om man skulle miste jobben i slike "nedgangstider", kan man betale huslån med BSU.?

Om ingen av disse delene er mulig så skjønner jeg ikke hvorfor banken ikke brukte BSU pengene når jeg finansierte huset... (den delen fikset banken før jeg fikk sakt noe om ønsker...)

For jeg har også blitt fortalt at BSUkonto bare er gyldig ved første huskjøp, pga fordelene man får på lånet med BSU-kontoen....

 

Enlighten me med klare svar......

Endret av Tore
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

så du har kjøpt din første bolig uten å bruke BSU pengene? går ikke det mot hensikten med BSU? uansett så tror jeg nok at banken din vil gå med på å refinansiere huslånet ditt med innskudd av BSU pengene som ny egenkapital. Da kan du nok øke rammene for huslånet og bruke de pengene til å pusse opp.

Lenke til kommentar

Ein bør ikkje bruke BSU til bustadlån med det første, å fylle den opp og nyte godt av skatten er viktigast. Når kontoen er full kan du bruke den, eventuelt ifm. lån dersom det er gunstig.

 

Om du først har tatt ut litt av kontoen kan du ikkje setje inn meir, kun ta ut.

 

Pengane kan du bruke til kva du vil når det gjeld bustad. Nedbetale lån, finanisere oppussing, bygge garasje osv. Kjem du i ein økonomisk situasjon der du må bruke pengane til anna vil du sjølvsagt få lov til det.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Kjem du i ein økonomisk situasjon der du må bruke pengane til anna vil du sjølvsagt få lov til det.

 

 

Dette mener kun gjelder om de samla renteutgiftene i løpet av et år er mer enn de pengene som du har satt inn på BSU kontro. Dette vil i de fleste tilfeller være slik at man kan bruke pengene på hva som helst. Dette fikk jeg ihvertfall beskjed om av min bank.

Lenke til kommentar

En viktig ting er også at hvis du f.eks setter inn 20000 nå i januar på BSU, kan du ta ut 20000 om du vil helt til 31.12 uten å bryte avtalen!

 

Men tar du ut 20001 derimot bryter du avtalen uansett hva pengene brukes til, og du kan ikke sette inn penger på bsu mer.

 

Hvis du også skulle finne på å bruke pengene til noe som helst annet enn bolig...må man betale tilbake alle penger man har fått tilbake på skatten + renter o.s.v

Lenke til kommentar

For å spesifisere en ting ang nedbetaling av lån: Du kan ikke betaler renter med BSU, kun selve lånet og iom at hele BSU-beløpet brukes i en engangstransaksjon vil du måtte gjøre avtale med banken dersom du i stor grad i en periode vil redusere de månedlige utgiftene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...