Gå til innhold

Trenger jeg galvanisk skille?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Skal koble en antenne kabel i tven og lurer på om jeg trenger et galvanisk skille?

Tven er en Samsung LE40A656 strømkabelen til denne er av en jordet type, men jeg har ikke denne kabelen koblet inn i jordet stikkontakt, altså er ikke tven jordet.

Må jeg da ha galvansik skille? Mener å ha hørt at det bare gjelder om tven er koblet til jordet strømmnett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trådstarter har sannsynligvis hørt det samme som meg, galvanisk skille trenger man dersom TV-en er både koblet til kabel-TV-nett og jordet stikkontakt. Dersom en av disse ikke er aktuelt, har ikke galvanisk skille noen effekt. Dersom dette ikke stemmer, vennligst korriger meg, så skal jeg også skaffe meg galvanisk skille selv om jeg har takantenne og ujordet stikk på stua der TV-en er.

 

Jeg ser på enkelte nettbutikker at de nå er pålagt å selge galvanisk skille sammen med TV-er. Hvis det stemmer, får man vel bare si jatakk og betale de ca. 98kr det koster. Og så får man velge om man skal putte det i veggen eller legge det i en skuff til man evt. flytter et sted der det både er kabel-TV og jord i alle kontakter...

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Tror jeg skal klarne litt opp.

 

ALLE butikker/nettbutikekr er pliktige til å selge med galvanisk skille. Det er påbudt! MEN kunde kan nekte å ta dette produktet om man ikke vil ha det. Butikkene kan ikke kreve man kjøper produktet i tilleg. Kunde må ta signere på at han/hun ikke vil ha galvanisk skille. På nettbutikkene er jeg usikker på hvordan de løser det problemet.

Lenke til kommentar
Trådstarter har sannsynligvis hørt det samme som meg, galvanisk skille trenger man dersom TV-en er både koblet til kabel-TV-nett og jordet stikkontakt. Dersom en av disse ikke er aktuelt, har ikke galvanisk skille noen effekt.
Jeg mener også at det er slik. Har heller aldri hørt noe om at det er påbudt å bruke.
Lenke til kommentar
til nå er det vel 3-4 saker om at en flatskjerm har brent i Norge... på sånn 2-3 år...

 

Som er rappotert ja...

 

En venn av min mor fikk svidd av tv-en sin for 14 dager siden. En annen ting som er viktig er å skaffe seg en kontakt med bryter hvis tv-en bare har stby funksjon. Om natten bør systemet være helt av.

Endret av Bava
Lenke til kommentar

Litt fakta fra PT:

 

Brannfare knyttet til flatskjermer og TV-kort

 

Flere branntilløp har oppstått når forbrukere har koblet flatskjermer til kabel-tv-nett. Derfor har Post- og teletilsynet (PT) pålagt forhandlerne å selge egnet sikkerhetsutstyr, såkalte galvaniske skiller, til forbrukere som kjøper flatskjerm-TV eller TV-kort til datamaskin.

 

Varme eller brann kan utvikles hvis det oppstår jordfeil i strømnettet og flatskjermen eller TV-kortet er tilkoblet et kabel-TV-nett. Brannfaren skyldes en strømførende (galvanisk) forbindelse mellom TV-utstyret og strømnettet. Det galvaniske skillet isolerer mot elektrisk strøm, og skal plasseres i antenneuttakets veggkontakt.

 

PT mener at det galvaniske skillet bør følge TV-utstyret i hele utstyrets levetid, og anbefaler også at forbrukere som tidligere har kjøpt flatskjerm eller TV-kort, kjøper et galvanisk skille.

 

Pålegget om salg av sikkerhetsutstyr trådde i kraft 9. juli 2007. Det gjelder utstyr av sikkerhetsklasse 1, det vil si utstyr med jordet støpsel. Pålegget er hjemlet i Forskrift om elsikkerhet i elektronisk kommunikasjonsnett, §5a. Her slås det også fast at bruksanvisning skal følge med sikkerhetsutstyret.

Lenke til kommentar
Litt fakta fra PT:

 

Brannfare knyttet til flatskjermer og TV-kort

 

Flere branntilløp har oppstått når forbrukere har koblet flatskjermer til kabel-tv-nett. Derfor har Post- og teletilsynet (PT) pålagt forhandlerne å selge egnet sikkerhetsutstyr, såkalte galvaniske skiller, til forbrukere som kjøper flatskjerm-TV eller TV-kort til datamaskin.

 

Varme eller brann kan utvikles hvis det oppstår jordfeil i strømnettet og flatskjermen eller TV-kortet er tilkoblet et kabel-TV-nett. Brannfaren skyldes en strømførende (galvanisk) forbindelse mellom TV-utstyret og strømnettet. Det galvaniske skillet isolerer mot elektrisk strøm, og skal plasseres i antenneuttakets veggkontakt.

 

PT mener at det galvaniske skillet bør følge TV-utstyret i hele utstyrets levetid, og anbefaler også at forbrukere som tidligere har kjøpt flatskjerm eller TV-kort, kjøper et galvanisk skille.

 

Pålegget om salg av sikkerhetsutstyr trådde i kraft 9. juli 2007. Det gjelder utstyr av sikkerhetsklasse 1, det vil si utstyr med jordet støpsel. Pålegget er hjemlet i Forskrift om elsikkerhet i elektronisk kommunikasjonsnett, §5a. Her slås det også fast at bruksanvisning skal følge med sikkerhetsutstyret.

 

Betyr dette at jeg ikke trenger et siden tven ikke er koblet til jordet stikkontakt?

Lenke til kommentar

hei.

Det finnes kun trøbbel med forskjellige jordpotensial dvs du har flere jord inn i huset/leiligheten. Ergo så må tven være koblet til jord i stikkontakt og en jordkilde nummer to for at du skal trenge galvanisk skille. Jord nummer to for du via kabel tv. Har du kabel tv så benytt galvanisk skille(er ikke nødvendig hvis strøkontakt ikke er jordet, men tv kan flyttes til nytt rom etc så jeg ville investert i skille hvis du har kabel tv).

Bruker du sat tuner eller tv antenne, no problem.

Lenke til kommentar
hei.

Det finnes kun trøbbel med forskjellige jordpotensial dvs du har flere jord inn i huset/leiligheten. Ergo så må tven være koblet til jord i stikkontakt og en jordkilde nummer to for at du skal trenge galvanisk skille. Jord nummer to for du via kabel tv. Har du kabel tv så benytt galvanisk skille(er ikke nødvendig hvis strøkontakt ikke er jordet, men tv kan flyttes til nytt rom etc så jeg ville investert i skille hvis du har kabel tv).

Bruker du sat tuner eller tv antenne, no problem.

 

Ok da dropper jeg et slikt skille.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...