Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Muntlig prøve eksamen "KALDE KRIGEN" forslag til innhold?


Anbefalte innlegg

Jeg har en såkalt muntlig prøve eksamen og jeg kom opp i samfunn.

 

Oppgaven var: Presenter den kalde krigen som varte fra 1945-1989.

 

Tid: 17-20 min

 

 

kompetansemålene var:

 

-Lage spørsmål om sentrale internasjonale konfliktar på 1900-talet og i vårt eige hundreår, formulere årsforklaringerer og diskutere konsekvenser av konfliktene

 

-Lese, tolke og bruke papirbaserte og digitale kart og kunne bruke målestokk og kartteikn.

 

-Lokalisere og dokumentere oversikt over geografiske hovudtrekk i verda og sammanlikne ulike land og regioner.

 

 

Den kalde krigen er et veldig stort tema. Noen som har forslag til hva jeg kan snakke om?

 

Tusen takk.

Endret av KenBoy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis oppgaven lyder å presntere den kaldre krigen, ville jeg tolket det til at han skal ha en slags kombinasjon av historie og tolkning, ikke at han skal velge ett sapekt av den og diskutere det.

 

Hvis det er sånn det skal tolkes, ville jeg forklart den kaldre krigen kronologisk, da inkludere viktige hendelser og utviklinger. Men da er det viktig at du ikke får det til å høres ut som oppramsning, men at du tolker og forklarer rundt hver av hendelsene slik at du viser forståelse.

 

Det du også eventuelt kan gjøre er å prøve å trekke tråder mellom de forskjellige hendelsene slik at du får et slags helhetlig bilde av hele krige, det er den slags tenkning og presentering som imponerer lærerne og er kravet for 5 og 6.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...