Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Brudd på Åndsverksloven.


Husee

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Det har seg sånn at jeg fotograferte ett kjøretøy for en kamerat i høst, som han skulle bruke i salgsannonsen. Nå har jeg oppservert at kjøperen av kjøretøyet har lastet ned bildene, noe som ikke er ulovlig. Men kjøper har også lastet opp mine bilder på Facebook, uten tilatelse fra meg.

 

Så vidt jeg kan se ligger kjøperen på feil side av denne saken i følge åndsverksloven og loven om opphavsrett.

 

Jeg lurer på hvilke rettigheter jeg som opphaver har og hva kan jeg kreve fra kjøperen?

 

Håper på svar.

 

Husee

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er vell først og fremst en prinsipp sak fra min side. Men i følge norsk lov bryter den som har lastet det opp loven.

 

"Bruk skal avtales på forhånd

 

Mange fotografer oppdager at bildene deres er blitt brukt uten at det foreligger noen avtale. Det er heller ikke lov, og nok en gang kan en passende straff være å øke regningen med 50 - 100 %. Siden fotografen har enerett, så er det opp til fotografen å avgjøre hvordan bildet skal brukes"

 

Kilde:http://www.fotoskolen.no/misbruk_av_bilder.html

Lenke til kommentar

hvorfor bry seg? er det ikke fint at han bruker et bilde du har tatt? jeg skjønner poenget ditt også, men det er bilde av en bil.. til en salgsannonse, er vel ikke noe å fly i taket for? kanskje han syntes bilen var så uberkul at han bare måtte laste de opp?

 

uansett, hvis du absolutt skal anmelde han, så har du rett til det, og han vil da mest sannsynelig få en bot (usikker), tror egentlig ikke politiet bryr seg så veldig om bildet ditt egentlig.

 

forresten, prøvd å kontakte han selv å si at du vil ha bildene fjernet?

Lenke til kommentar

Hvis en avis eller noe slikt hadde snappet bildene dine, så kunne du krevet noen kroner. Om den andre personen hadde tjenet penger for bildene du tok, så ville jeg også skjønt deg godt.

Men her ligger det ingen fortjeneste eller noen tap, etter mitt syn.

Jeg syntes heller at du burde være fornøyd med at andre liker bildene du tok.

 

Hvilke rettigheter du har, det vil kanskje andre svare på.

 

Men jeg ser ingen gevinst eller tap i bildet.

Lenke til kommentar

Som Husee sier, det er prinsippet.

 

Har vært borti flere slike saker selv, og det man kan gjøre er å sende en regning for bruk av bilder og legge på et gebyr på 100% for uatorisert bruk av bilder.

Og evt. true med advokat og søksmål hvis du ikke får pengene dine.

 

Mest sannsynlig så orker du ikke/gidder ikke bruke masse penger på å kjøre en rettslig sak på dette.(Og lite sannsynlig at du får penger av fyren også)

 

Som regel så ender det opp med at vedkommende sletter bildene og er sur på deg for resten av livet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...