Gå til innhold

Er det vanskelig å lage kretskort?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tegne kretsene.. Altså du tegner streker der du ikke vill at kobberet skal forsvinne.. Så putter du 25g av pulveret i litt vann.. så etser du vekk alt som ikke er tegnet på med TUSJ.. :D

 

KOmmer snart en etse guide på hjemmesia mi.. :wink:

 

 

Edit: Satt å så på UV lyset mitt, så jeg skrev feil.. :oops: Men man kan jo tegne med litt UV tusj på kretsene etter man har etset..

Lenke til kommentar

Jeg sier bare:

 

Se side 500 til 505 i "ELFA 51 2003". Der selger de alt fra CAD programmer for design/routing, masse forskjellige typer kort, tusjer, kjemikalier, kretskortkuttere, UV lys, Etsetank og diverse tilbehør.

Om du ikke har katalogen, så få noen som har firma til å bestille katalogen. Den er gratis for både enkeltmannsforetak og firma, og den katalogen er nesten et must for tweakere og moddere.

 

*EdWin32NC Basic har det meste man trenger foruten autorouting (noe jeg tviler på er nødvendig for nybegynnere, og som sikkert få proffer egentlig liker) Koster 2384,- eks mva

 

*Skal du bare lage noe helt enkelt med få loddepunkter klarer du deg sikkert med en kretskortpenn (SK-20) til 47,50 eks mva.

 

*enkeltsidig kretskort 1,5mm 100mm*160mm 26,70 eks mva

 

*masse forskjellig etsepulver (blandes med vann) fra 20,- til 150,- eks mva

 

*etsetank 511,- eks mva (pumpe 535,- varmestav 100W 388,-)

Her kan man sikkert lage litt eget også (f.eks pumpa. Sykkelpumpe kan sikkert brukes, eller billig akvarie-luftpumpe)

 

*UV lys 3880,- (dyrt, så her må man nesten finne på noe for seg selv)

 

Pluss masse annet snadder...

 

xmas.gif

 

DrErling

Lenke til kommentar
Jeg sier bare:

 

Se side 500 til 505 i "ELFA 51 2003". Der selger de alt fra CAD programmer for design/routing, masse forskjellige typer kort, tusjer, kjemikalier, kretskortkuttere, UV lys, Etsetank og diverse tilbehør.

Om du ikke har katalogen, så få noen som har firma til å bestille katalogen. Den er gratis for både enkeltmannsforetak og firma, og den katalogen er nesten et must for tweakere og moddere.

 

*EdWin32NC Basic har det meste man trenger foruten autorouting (noe jeg tviler på er nødvendig for nybegynnere, og som sikkert få proffer egentlig liker) Koster 2384,- eks mva

 

Last ned Protel DXP som Trail.

 

*Skal du bare lage noe helt enkelt med få loddepunkter klarer du deg sikkert med en kretskortpenn (SK-20) til 47,50 eks mva.

 

 

*enkeltsidig kretskort 1,5mm 100mm*160mm 26,70 eks mva

 

*masse forskjellig etsepulver (blandes med vann) fra 20,- til 150,- eks mva

 

Kjøp heller sett på Clasærn, da får du Penn, Plate og pulver!

 

*etsetank 511,- eks mva (pumpe 535,- varmestav 100W 388,-)

Her kan man sikkert lage litt eget også (f.eks pumpa. Sykkelpumpe kan sikkert brukes, eller billig akvarie-luftpumpe)

 

WTF? Bruk en smågodt box, eller en isbox.. Eller så putter du hele dritten rett i vasken! =)

 

*UV lys 3880,- (dyrt, så her må man nesten finne på noe for seg selv)

 

Lag selv!

 

Pluss masse annet snadder...

 

=)

 

xmas.gif

 

DrErling

 

Bra DrEling! =) Skal besille den katalogen! Men til dere som vill lage dere kretskort, kjøp det på clasærn!! Det funker bra det. å man kan etse mye !! =)

 

Altså når det gjelder etsing og UV overføring så kommer det en guide i nermeste fremtid på hjemmesia mi.. Men jeg vræka Digicam'et mitt og UV lysene, så jeg må kjøpe litt først, men er blakk.,. . :grumpy:

 

Men ikke om så lenge så kommer den! =)[/b]

Lenke til kommentar
Emm, er Elfa katalogen noe du kan bestille? Du må jo være "godkjent" kunde for å kunne besteille derfra? Trodde nå ihvertfall det!

 

Jon

 

Sist jeg sjekket var jeg godkjent... Du må vel gjerne registrere deg som kunde der for å kunne bestille.

 

Ikke noe problem å bestille katalog hvis du har firma hvertfall.

 

DrE

Lenke til kommentar

Jeg vil bare legge til at Clas Ohlson etsesettet ikke funker veldig bra med all type kobberlaminat. Dreit meg ut med en herlig speilvendt tegning på kortet som fulgte med, så jeg kjøpte et nytt kort av bedre kvalitet, men på dette sleit pennen med å få tak, og etsevesken var ikke sterk nok til å etse gjennom kobberet (ja, jeg varmet det opp til 50 grader, brukte riktig dosering, holdt det i bevegelse etc). Prøvde med dobbel dose etterpå, men da gikk tusjen før kobberet.

 

Så nå er det back to hullkort igjen :-?

Lenke til kommentar
Emm, er Elfa katalogen noe du kan bestille? Du må jo være "godkjent" kunde for å kunne besteille derfra? Trodde nå ihvertfall det!

Jon

 

Drit i å være godkjent, det koster jo penger se her: :cry:

 

(Utkilipp fra www.elfa.se)

Bestill din egen ELFA-katalog

ELFA-katalogen distribueres gratis til bedrifter, institusjoner og skoler. For privatpersoner koster den kr 100 per stykk inkl. moms & frakt.

 

Vet ikke om jeg gidder å betale for noe jeg ikke helt sikkert kommer til å bruke! :shrug:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...