Gå til innhold

Starte med vanlig fag, bytte for å ta et annet som privatist og fortsette?


SebastianS

Anbefalte innlegg

Hei jeg går vk2.

 

Problemet mitt er at jeg innser nå mitt inni året at jeg angrer på fagene mine.

 

Jeg har valgt S1, medie, markedsføring og rettslære som programfag.

 

Interessen for fagene stuper.

 

S1 skal jeg fortsette med uansett siden jeg vil ha den kompetansen jeg får ut av S1 + S2.

 

Jeg sjekket på www.privatistweb.no at jeg ta eksamen nå på våren.

 

Jeg har planer om å ta to fag der.

 

Kan jeg da kutte ut to fag av programfagene mine også velge feks kjemi 2 til tredje året dersom jeg tar kjemi 1 som privatist?

 

Mvh Sebastian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er mulig å melde seg ut av et programfag, og ta opp et annet fag som privatist. Men da er det en ting du må ta hensyn til. For å få godkjent vitnemål trenger du to programfag, innenfor samme programområdet over to år.

 

Bytter du nå oppstår det også en rimelig stor utfordring: Du må klare å komme deg gjennom et helt (eller to) årspensum på et halvt år. Er du ikke innstilt på å virkelig jobbe, vil du få store problemer når eksamensdagen(e) plutselig er der i mai.

 

Er også noe betenkt over valget ditt av kjemi. Det er svært få studier du faktisk trenger K2 for, når det kommer til opptakskrav. Og da er det gjerne sammen med F1/F2 og R1/R2 (S1+S2=R1 som du sikkert vet). Så da burde det andre faget du velger være F1. Men det å fullføre dette på et halvt år, er vanskelig. Ikke for å ta fra deg motivasjonen, men det er virkelig det. Samfunnsfagene har utfordringer de også, er ikke det. Men språk og realfagene er modningsfag, en trenger tid på å mestre.

 

PS: Regner også med at du vet fristen for å søke er 20 januar. Altså tirsdag denne uken...

Lenke til kommentar
Ja, det er mulig å melde seg ut av et programfag, og ta opp et annet fag som privatist. Men da er det en ting du må ta hensyn til. For å få godkjent vitnemål trenger du to programfag, innenfor samme programområdet over to år.

 

Bytter du nå oppstår det også en rimelig stor utfordring: Du må klare å komme deg gjennom et helt (eller to) årspensum på et halvt år. Er du ikke innstilt på å virkelig jobbe, vil du få store problemer når eksamensdagen(e) plutselig er der i mai.

 

Er også noe betenkt over valget ditt av kjemi. Det er svært få studier du faktisk trenger K2 for, når det kommer til opptakskrav. Og da er det gjerne sammen med F1/F2 og R1/R2 (S1+S2=R1 som du sikkert vet). Så da burde det andre faget du velger være F1. Men det å fullføre dette på et halvt år, er vanskelig. Ikke for å ta fra deg motivasjonen, men det er virkelig det. Samfunnsfagene har utfordringer de også, er ikke det. Men språk og realfagene er modningsfag, en trenger tid på å mestre.

 

PS: Regner også med at du vet fristen for å søke er 20 januar. Altså tirsdag denne uken...

 

Takk for nydelig info!

 

Kjemi var et eksempel.

 

Jeg tenker på å ta fysikk og biologi som privatist fram til våren.

 

Men får jeg da dette godkjent tidsnok til å kunne ta 2fy og 2bi til høsten med de jeg går på trinn med?

 

Jeg har skjønt at det vil ta rimelig mye tid og arbeid men dette er jeg innstillt på.

 

Jeg vet jeg kommer til å jobbe mye mer med de fagene enn andre samfunnsfag som jeg ikke føler noe særlig for.

 

Hvor er fristen 20 januar?

 

Trodde det var til 15 februar, synes det stod det på privatistweb..?

Lenke til kommentar

Hmm, da regner jeg med at dette varierer fra fylke til fylke. I mitt fylke var det visst 21.01 (ikke 20.01 slik jeg trodde). Men logg inn og sjekk, for det er ikke mulig å melde seg opp når fristen er ute.

 

Men er du virkelig innstilt på å ta disse fagene, ser jeg ikke problemet med å gjøre det. Selv går jeg opp som privatist i fire fag i mai, og hittil har det fungert helt fint for meg. Men jeg anbefaler deg virkelig å sette opp en arbeidsplan, der du planlegger når du skal jobbe med hva, fra start til slutt. Og ha hovedfokus på hva læreplanmålene presiserer, og det å faktisk forstå det du blir 'fortalt', fremfor å følge oppgavene i bøkene slavisk. (Det som fungerer for meg ihvertfall)

 

Lykke til.

Endret av macros.
Lenke til kommentar

Ja jeg sjekker fristen imorgen, ingen vits å nøle.

 

Jeg vet jo hva jeg vil, å det er ikke å stenge mulighetene ute.

 

Takk for tipset, tror jeg trenger å gjøre det ellers har det vel veldig lett for å glippe litt.

 

Tusen takk og lykke til, til deg også!

 

Vi snakkes vell nå må jeg gjøre tysk god natt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...