Gå til innhold

Enkel distro/OS til gammal TravelMate


Anbefalte innlegg

Hei!

Eg er på utkikk etter ein eller anna enkel distro til ei gammal Acer TravelMate 360 maskin som skal brukast av mora mi. Maskina brukast kun til surfing på nettet, nettbank osb.

 

- Den må vere enkel sidan ho kun har vore borti xp. Problemet med den no er at det går for treigt etter oppstart.

- Det må gå an å utvide skrivebordet til ein anna 17" skjerm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor mye minne og hvilken prosessor har du da?

Om den er veldig gammel ville jeg prøvd

XUbuntu, som bruker lite resurser og er grei å bruke.

 

Intel Pentium III, 1.20ghz og 512mb ram. Skjermkortet har eg ikkje funne skikkelige driverar til endå.. 830 chipset trur eg det heitte.

 

Men det er altså viktig med støtte for ein ekstra skjerm!

Lenke til kommentar
Den maskina der kjører nok helt greit både Ubuntu og Xubuntu.

Surfing, nettbank, open office, osv...

 

Du kan laste ned liveCD av Ubuntu så kan du prøve operativsystemet uten å installere det

 

http://no.releases.ubuntu.com/8.10/ubuntu-...esktop-i386.iso

 

brenn cden og boot den opp.

 

joda, den køyrer jo xp heilt greit og, men den er for treig etter oppstart når eg er komen inn på skrivebordet. Må vente i fleire minutt før eg kan gjere noko.

Lenke til kommentar
Da er XPen full av dritt, reinstaller eller fjern møkka som blokkerer oppstarten :)

 

Neinei, er ingenting på den. Berre AVG 8 og Firefox 3 omtrent. Det er ein gammal travar som har slitt med meg sidan rundt 2001..

 

Edit: Det er ikkje lenge sidan eg formaterte heller.

Endret av Gizmo93
Lenke til kommentar

Del_diablo: Ser ikkje heilt kva Flashblock og Firefox kan ha med oppstarten til maskina å gjere?

Ördög: Kan prøve Arch med Gnome.

Olear: Det er ikkje slik at det går så vanvittig treigt med xp, men eg vil berre ha det optimalt.

 

Blei litt i tvil no. Men uansett. Har brendt ut Ubuntu på ein dvd og tydeligvis fungerar ikkje dvd-spelaren på den gamle maskina. Så då er eg nødt å laste rett ned, ikkje via cd.

Endret av Gizmo93
Lenke til kommentar
Blei litt i tvil no. Men uansett. Har brendt ut Ubuntu på ein dvd og tydeligvis fungerar ikkje dvd-spelaren på den gamle maskina. Så då er eg nødt å laste rett ned, ikkje via cd.

 

http://unetbootin.sourceforge.net/

Tja, vis du har en USB pen på 500mb som du ikke bruker skal det meste gå in på den. Netinstall for Debian også da. Gjenbrukbar så du sparer CDer også.

 

DVDene er overkill delux synes jeg da, men jaja. Installer en distro og se hvor treg den er.

Vis noen vil dele en opsatt Openbox med lette ting på(eller rette sagr configen), vennligst gjør det.

 

olear:

 

Prøvd å sette opp en openbox? Halve probleme er å installere alt og resten av problemet så fikse configen så alt vil kjør i gang.

Gi meg 1 ferdig opsatt openbox config med lette programmer(inkluderer bare startopen, menyen er personelig smak), skal det bli kanske lett. Hele skrivebords miljø er der for de som ikke vil tøve eller de som ikke vil tøve for litt senere.

Jeg prøvde litt tideligere i dag, og jeg forstår fortsatt ikke for mye. Trenger tunar oppe for mountinga sin del, config filene har jeg ikke virkelig peiling på. Og spesielt er det ille når jeg mangler filer guiden refferer til(f.eks .xdefaults <.<)

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar
Problemet er at jo mer brukervennlig en distro er, jo mer krever den.

 

Ubuntu, Mandriva, Suse og Fedora er alle brukervennlig, du finner også distroer basert på disse igjen, men de tilbyr vanligvis ikke så mye mer en litt annet programvareutvalg etter installasjon.

 

Kan vi ikkje møtast på midten då?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...