Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

hei eg lurte på om dere viste om noen gode guider på c# 3d spill prorgrmering har tenkt og bruke dirctx.

-ikono

Endret av ikono3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg lest endel av innleggene dine, og det virker som du er helt i startfasen av å lære deg programmering. Foreslår derfor at du dropper DirectX til du har tilegnet deg myyye mer kunnskaper. DirectX 3D er tungt å komme i gang med. Lær deg C# skikkelig først.

Det er ikke meningen å være frekk hvis noen skulle oppfatte det slik. Skriver dette kun som et velmenende råd.

Skrevet

Vil nok anbefale deg å gjøre som kaffenils sier, men du kan jo ta en titt på denne siden, og se hva du forstår/ikke forstår.

Men hvis du ikke har peiling fra før av, kommer du til å måtte lese mye/følge en del grunnleggende tutorials andre steder for å gjøre noe annet enn hva Riemers gjør...

Skrevet
takk men ikke xna? sorry men har lyst og streve hart for spillet. i directx og c#:p takk for alt hittil

-ikono

Lær deg C# først, ellers vil du aldri klare å bruke DirectX.

Skrevet
takk men ikke xna? sorry men har lyst og streve hart for spillet. i directx og c#:p takk for alt hittil

-ikono

Hvis du tar 2 sekunder og faktisk ser på siden, ser du at det er tutorials for XNA for C#, DirectX 9 for C#, DirectX 9 for C++ og DirectX 9 for VB der....

Skrevet

XNA er et supersett av Direct3D for spillprogrammering. Dette er egentlig litt paradoksalt siden Direct3D er laget for spillprogrammering i utgangspunktet (i motsetning til OpenGL)

Men det er bare å prøve seg hvis du vil, men hvis du støter på problemer på grunn av manglende C# kunnskaper, kan vi ikke hjelpe deg med Direct3D, siden det egentlig ikke er dette du har problemer med.

Det tar lang tid å lære seg spillprogrammering, og det kreves mye matematikk og fysikk-kunnskaper (linje-polygon interseksjon, normal-polygon interseksjon, newton fysikk, matriser etc.)

Direct3D har riktignok laget mye for deg, men det er også viktig å forstå dette.

Skrevet (endret)

ops trodde xna var noe som directx eg min feil... :p takk for det vet at det er eg som ikke kan nokk om c# :p emne løst:D

letmegoogle eier... brukte den for en stund siden på et annet forum:p

Endret av ikono3
Skrevet

XNA er svært behagelig å bruke, og man finner mange tutorials om det på nett.

Om man betaler for XBOX-kittet kan man også kjøre spillene fra en xbox 360 om ønskelig.

Hvis man er fersk med C# eller programmering generelt, vil det dog være noe tungt.

Det er ikke uten videre at man oftest begynner å programmere i helt enkle konsollprogrammer, og deretter bygger på med mer avanserte ting som 3d :)

Skrevet
XNA er svært behagelig å bruke, og man finner mange tutorials om det på nett.

Om man betaler for XBOX-kittet kan man også kjøre spillene fra en xbox 360 om ønskelig.

Hvis man er fersk med C# eller programmering generelt, vil det dog være noe tungt.

Det er ikke uten videre at man oftest begynner å programmere i helt enkle konsollprogrammer, og deretter bygger på med mer avanserte ting som 3d :)

vet :p har bare lyst og prøve...

Skrevet

Hvis du har lyst til å se resultater på skjermen gjerne i form av spill, så foreslår jeg at du starter med noe greier i 2D. Kanskje lage et vindu som viser 50 baller som spretter rundt. Så kan du dra dem rundt med musa og få dem til å kollidere med hverandre og sprette av veggene etc. Da får du et lite innblikk i svært generelle ting du vil støte på en hel del i spill o.l., samt littegrann fysikk i form av krefter, farter, akselerasjon(sp?), kollisjon, etc. Du har sikkert en del peiling på dette allerede siden du har lyst til å lage spill. :)

Begynn med å lage en vektor-klasse. :D Så lager du en ball-klasse. Når du har gjort dette, kan du fortsette med å finne ut hvordan du enkelt kan tegne opp streker og rundinger etc på skjermen. Så trenger du noe for å kontrollere tiden, så ballene ikke fyker rundt med hensyn på framraten, men selve tiden. Når du har kommet så langt, er du så godt som i mål. :)

Jeg ville foreslått OpenGL for 2D. Det er svært enkelt i forhold til DX. (Det er dette jeg driver med om dagen. [Med hjelp fra GeirGrusom over MSN :p])

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...